Jakohihna 16V.
Jakohihna 16V.
Jakohihna vaatii vaihtoa.
Konehuoneen tyyppikilpi
e2 * 2001/116*0202
XTA21114050211611
Version T01136
Engine 21124
NFOR SPARES 02092(1)6 tahi 02092(4)6
Kiristinrullat, metalli/muovi? sekä hammashihnan tyyppi, leveys, hammasluku, tai pituus?.
Hieman vaikeuksia varaosan saannissa tiskillä. Kysymyksiä, johon nyt en vielä tiedä vastausta.
Kiitos tiedosta ja vaivannäöstä etukäteen.
Vielä varmistasin onko laturinhihna pituus (oh-tehostin) mallissa 1116?
Konehuoneen tyyppikilpi
e2 * 2001/116*0202
XTA21114050211611
Version T01136
Engine 21124
NFOR SPARES 02092(1)6 tahi 02092(4)6
Kiristinrullat, metalli/muovi? sekä hammashihnan tyyppi, leveys, hammasluku, tai pituus?.
Hieman vaikeuksia varaosan saannissa tiskillä. Kysymyksiä, johon nyt en vielä tiedä vastausta.
Kiitos tiedosta ja vaivannäöstä etukäteen.
Vielä varmistasin onko laturinhihna pituus (oh-tehostin) mallissa 1116?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Jakohihna 16V.
Terve!
Alkuperäisnumerot lienevät
ohjainrulla 21120-1006135
kiristinrulla 21120-1006120
hihna 21120-1006040
Numerot kääntynevät melko vaivatta eri kauppanimien tuotteiksi.
Osat ovat samat 1,5- ja 1,6-litraisissa 16-v-koneissa.
menestystä
SvS
Alkuperäisnumerot lienevät
ohjainrulla 21120-1006135
kiristinrulla 21120-1006120
hihna 21120-1006040
Numerot kääntynevät melko vaivatta eri kauppanimien tuotteiksi.
Osat ovat samat 1,5- ja 1,6-litraisissa 16-v-koneissa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
-
- Viestit: 2007
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Jakohihna 16V.
Onko hihnan (ja kiristimen) vaihtoväli 60 tkm? Entä vesipumppu? Onko pumpun vaihto kummempi homma kuin 8-venttiilisessä?
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Jakohihna 16V.
Vaihtoväli muistaakseni 60tkm tai neljä vuotta. Vesipumppuja on periaatteessa kahta erilaista, mutta käytännössä molemmat sopivat. Eroa on vain hihnapyörän leveydessä. Kapeampi ehkä vaikuttaa kierrosherkkyyttä nostavasti, mutta käytännössä eroa ei varmaan kukaan huomaa. 
Hihnoja on myös kahta erilaista, pyöreä- ja kulmikashampaista, mutta ne sopivat ristiin. Vesipumppu kannattaa vaihtaa jakoremontin yhteydessä, koska se lisää työtä vain sen verran, että joudut nokkapyörän ottamaan irti. Vesipumppu ei ole mitoitettu kestämään kahta hihnanvaihtoväliä, eikä se sitä yleensä kestäkään. Tietääkseni 8- ja 16-venttiilisten jakopäässä ei ole eroa.

Hihnoja on myös kahta erilaista, pyöreä- ja kulmikashampaista, mutta ne sopivat ristiin. Vesipumppu kannattaa vaihtaa jakoremontin yhteydessä, koska se lisää työtä vain sen verran, että joudut nokkapyörän ottamaan irti. Vesipumppu ei ole mitoitettu kestämään kahta hihnanvaihtoväliä, eikä se sitä yleensä kestäkään. Tietääkseni 8- ja 16-venttiilisten jakopäässä ei ole eroa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Jakohihna 16V.
60 se vaihtoväli mielestäni on ja samalla vaivalla vesipumppukin on vaihtunut, tosin korjaamon työnä.
Luulisin, että työmäärä on jokseenkin sama molemmissa, 8 ja 16 venttiilisissä.
ts. vaihda kaikki, rullia myöten.
Muista tämä laturihihna 1115 pituus, jos tehostaja on keventämässä ohjausta, että hyvää "syssyä" tahi syksyä vain sinne vaihtohommiin, että kelit on ok.
Luulisin, että työmäärä on jokseenkin sama molemmissa, 8 ja 16 venttiilisissä.
ts. vaihda kaikki, rullia myöten.
Muista tämä laturihihna 1115 pituus, jos tehostaja on keventämässä ohjausta, että hyvää "syssyä" tahi syksyä vain sinne vaihtohommiin, että kelit on ok.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Jakohihna 16V.
Nythän tuli hurja väite!!!Smoppi kirjoitti: Tietääkseni 8- ja 16-venttiilisten jakopäässä ei ole eroa.
Siis 16V jossa on 2nokka-akselia ja nokkapyörää olisi samallaisella jakopäällä kuin 8V jossa on yksi nokka-akseli ja nokkapyörä?
Olenko käsittänyt nämä jakopäähommat ihan väärin?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Jakohihna 16V.
Älä missään tapauksessa kasaa 16 venttiilisen jakopäätä väärillä osilla, mottorivaurio tulee eikä ole halpa. Hihna kuluu ja kuormittuu väärin mikäli hihnapyörä on liian kapea.Smoppi kirjoitti:Vesipumppuja on periaatteessa kahta erilaista, mutta käytännössä molemmat sopivat
Älä missään tapauksessa kasaa 16 venttiilisen jakopäätä väärillä osilla, mottorivaurio tulee eikä ole halpa. Tämähän on sama kuin sanoo että palikkatestissä neliö menee pallon reikään. Hihnan hammastus pitää olla sama kuin hihnapyörissä, hihna kuluu nopeasti mikäli hammasprofiili on väärä.Smoppi kirjoitti:Hihnoja on myös kahta erilaista, pyöreä- ja kulmikashampaista, mutta ne sopivat ristiin.
Tietosi ei pidä paikkaansa, jakopäissä on eroja (jopa 8 venttiilisissä).Smoppi kirjoitti: Tietääkseni 8- ja 16-venttiilisten jakopäässä ei ole eroa.
Re: Jakohihna 16V.
Onko siellä muka kaksi nokkapyörää?PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Nythän tuli hurja väite!!!Smoppi kirjoitti: Tietääkseni 8- ja 16-venttiilisten jakopäässä ei ole eroa.
Siis 16V jossa on 2nokka-akselia ja nokkapyörää olisi samallaisella jakopäällä kuin 8V jossa on yksi nokka-akseli ja nokkapyörä?
Olenko käsittänyt nämä jakopäähommat ihan väärin?

Korjaamot ainakin laittavat eri profiilin hammashihnoja ja -rattaita kiinni sekaisin, mutta eivätpä korjaamot usein tee muutenkaan mitään kunnolla. En tosin ole kuullut, että hihna olisi ikinä katkennut vääränlaisen hammasprofiilin takia. Yleensä uusi hihna kuitenkin "sisäänajautuu" kuluneille hammaspyörille. Harvemmin kuluneita hammaspyöriä vaihdetaan uusiin jakoremontin yhteydessä, vaikka niistä aina jotain pieniä kauneusvirheitä löytyy.
Noissa kiristinrullissa materiaali (metalli/muovi) ei ole se pääasiallinen ero, vaan keskiön malli. Vanhemman mallinen kiristinrulla kiristyy epäkeskopultilla ja uudempi taas erilaisella systeemillä. Vanhempi rulla ei sovi uudemman rullan pinnapulttiin, koska uudemman rullan pinnapultti on lyhyempi.
Noilla Sdelanon varaosanumeroilla kyllä löytynevät oikeat osat.
EDIT: Nähtävästi siellä sittenkin on ihan erilainen jakopää kuin 8-venttiilisissä. Niitä nokkapyöriäkin on kaksi. Pitkän googletuksen jälkeen löysin varmistuksen tälle - tuntuu nimittäin yleisempi luulo olevan, ettei jakopäissä ole ollenkaan eroa. Googlellakin löytyy helpommin tuota disinformaatiota jakopäiden samanlaisuudesta.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Jakohihna 16V.
Meinaatko moppi että on kaksi nokka-akselia ja yksi nokkapyörä? Millähän se toinen nokka pyörii?? Minä teidän varmasti ainakin yhden (onneksi 8 venttiilisen) jakohihnan katkeamisen kun oli käytetty väärän profiilin hihnaa. Tapahtumien kulku on melko varmasti seuraava: Vääränlainen hihna kiristetään oikein, kun moottori on käynnissä hioo hihnapyörät väärää profiilia sopivammaksi (hihna kuluu ei metallinen pyörä), tästä johtuen hihna löystyy, sitten kun on löystynyt tarpeeksi hyppää hampaalta ja katkee.
Miksi pitää väittää väärien osien sopivan?
Miksi pitää väittää väärien osien sopivan?
Re: Jakohihna 16V.
16 v jakopää:
http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... -6-5-6.jpg
8 v jakopää:
http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 6-4-16.jpg
Kyllähän nuo näyttää minusta aika erilaisilta...
Keskenään jakopään osat eivät käy yhtään. 16 v remmi pitempi ja leveämpi, josta johtuen kiristin- ja ohjurirulla leveämmät ja vesipumpun rulla myöskin.
16 v remmiä on vain yhdenlaisella hampaalla, tosin kuin 8 v remmiä on kahdella erilaisella hampaalla.
http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... -6-5-6.jpg
8 v jakopää:
http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 6-4-16.jpg
Kyllähän nuo näyttää minusta aika erilaisilta...
Keskenään jakopään osat eivät käy yhtään. 16 v remmi pitempi ja leveämpi, josta johtuen kiristin- ja ohjurirulla leveämmät ja vesipumpun rulla myöskin.
16 v remmiä on vain yhdenlaisella hampaalla, tosin kuin 8 v remmiä on kahdella erilaisella hampaalla.
Re: Jakohihna 16V.
2112 16V:ssä ei ole kuin yhtä, mutta uusi 16V 21126-moottori on kuitenkin pyöreällä hampaalla. Ja 137 hampaalla, kun 2112:ssa on 136.
No näillä tiedolla ei täällä ole tietysti paljonkaan merkitystä.
http://siteinform.ru/goods/card/1135695 ... rise/89413
No näillä tiedolla ei täällä ole tietysti paljonkaan merkitystä.
http://siteinform.ru/goods/card/1135695 ... rise/89413
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Jakohihna 16V.
Kommentoidaan vielä vahvistukseksi, että näin todellakin on. Ja jos osia pyytää varaosafirman tiskiltä, niin saattaa saada auton rekisterinumerollakin väärät osat - näin ainakin Fixus-varaosaliikkeessä. Omaankin 16v-koneeseen antoivat 8v hihnan, tuli onneksi ennen jakopään purkua foorumilta varmistettua oikean hihnan mitat, että sain vielä käytyä vaihtamassa hihnan oikeaan, eikä tullut muuta turhaa työtä kuin varaosaliikkeessä käynti toistamiseen.Smoppi kirjoitti:EDIT: Nähtävästi siellä sittenkin on ihan erilainen jakopää kuin 8-venttiilisissä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Jakohihna 16V.
Ja Motonetistä saat 8 venttiiliseenkin väärän hihnan (väärä hammasprofiili).
Re: Jakohihna 16V.
Itselläni on Motonetin remmi nokkaa pyörittämässä. Saa nähdä kestääköpressa kirjoitti:Ja Motonetistä saat 8 venttiiliseenkin väärän hihnan (väärä hammasprofiili).

☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Jakohihna 16V.
Motonetissa on paljo käyttökelposta osaa,mut toinen ääripää:Ei saa sopimaa millää,vaikka miten haluais.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)