Lada Samara 1300S -89

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Tulipahan taasen hankittua punainen paholainen, sporttinen 3-ovinen, 111tkm ajettuna, huoltokirjalla, 4v lootalla ja juuri leimattuna. Sisältä siisti, poikkeuksena hanskalokeron kansi josta on toinen sarana sekä toinen stoppari mennyt poikki, ulkokuoressa sanomista vaikka ei ole ollut talvisin ajossa vuoden 1998 jälkeen, korissa kuitenkin paljon enemmän potentiaalia kuin tuossa edellisessä -88:ssa, pahimmat ruostepaikat hioin jo pellille ja pensselöin hammeritella, jossakin vaiheessa laitetaan kyllä maalipinnaltaankin kunnolla kuntoon, mutta nämä suojaukset tein jos ei tallipaikkaa talveksi löydy, tekniikka toimii moitteitta, poislukien takalasin pyyhkijä joka ei jaksa liikkua kun sulka on lasissa kiinni, varsi pystyssä liikkuu kyllä, kenties hiilet lopussa.

Vaihdekeppiä täytyy säätää oikeallepäin, nyt tulee liian vasempaan laitaan. Tavalliset pyöränpultit pitää hankkia, nyt alla on peltivanteet, mutta pultit on aluvanteille tarkoitetut ja hieman vakiota pidemmät, sopivissa olosuhteissa kuulee kuinka pultit hankaa.. Ensin luulin hankausäänen kuuluvan repsottavista sisälokareista jotka otinkin pois, mutta äänet ovat tallella. Alut olivat nuo mitkä laitoinkin samantien lahjoitetaan osiolle, kovasti hapettuneet ja lakka lohkeilee, päällä vm. 1997 Michelinit :lol: Talvirenkaat oli sitäkin surkeammat Nokialaiset, jos tämä auton edellinen omistaja, 68v rouva ei ollut niitä käyttänyt 14 vuoteen eikä vanteitakaan oltu pesty viimeisen käyttökerran jälkeen niin voitte kuvitella kuinka komeassa kunnossa olivat.. renkaat saattoivat olla jopa auton alkuperäiset mutta lensivät kuitenkin romukoppaan. Jakohihnalla ei ole ajettu kuin 17tkm, mutta ikää sillä on 9 vuotta joten vaihtoon menee, samaten vaihtoa kaipaavat ainakin termostaatti ja jäähdytysnesteet. Sisätilan valosta on toinen lukitusnystyrä poikki, ei pysy päällä kun jatkuvasti painamalla.

Tänään rassasin jo autoa jonkin verran, kiristin käsijarruvaijerin, joka muuten oli ainut korjauskehoitus katsastuksessa, että kahva nousee liian ylös. Vaihdoin takaluukun kaasujouset kun luukku ei pysynyt ylhäällä. Nuo ruostekorjaukset tosiaan tein sekä vaihdoin ilmansuodattimen, maskin sekä ratin Formulingin konelatuninki malliseen. Rattiin täytyy tosin etsiä lyhyemmät nuo kuusiokolopultit millä ratti tulee keskiöön kiinni, itselläni oli vain tuollaiset pitkät jotka on tarkoitettu käytettäväksi korokepalan kanssa joka tuo rattia lähemmäs kuskia, sellainen siinä nyt onkin, mutta 192cm mittasena saisi olla ratti kauempana. Takavalojen väliin laitoin heijastinpaneelin, peittää sopivasti nuo suurimmat paikkamaalaukset, venäläisen kilven reiät.

Oikean etulokarin on mummo täräyttänyt parkkihallin tolppaan, se menee vaihtoon jollei saa oikaistua, jokatapauksessa uusi, käytetty lokari on jo tiedossa, hyvällä tuurilla sävykin sattuu kohdilleen kun tulee niin ikään punaisesta ja samanikäisestä Samarasta. Uudemmanmalliset sisälokarit pitää hankkia jostakin purkuautosta.

Paljon on tekemistä, vaan paljon on haalittuja osiakin, jotakin pitää vielä hankkia ja ajan kanssa laitella kuntoon.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Tavalliset pyöränpultit saatu eurosamarasta, ovat selvästi lyhyemmät kuin mitä nuo aluvannepultit olivat, vaan vieläkin kuuluu laahaava ääni vasemmalle kääntyessä, kenties pyöränlaakerit valmiit, äänitaso on muutenkin normaalia korkeampi joten kaikki pyöränlaakerit menevät jokatapauksessa vaihtoon. Sisätilanvalaisimeen löytyi uusi kupu sekä yksi puuttuva pyörännavan suojakuppi löytyi. Myös orkkis malliset vaaleat vanteet löytyivät, 4kpl sarja ajamattomia vararenkaita. Tankillakin tuli käytyä, 6,8l/100km, ei ollenkaan paha kun osa ajosta tuli lötöillä renkailla ja 95% ajasta kyydissä on ollut toinen rengassarja, tuon 5% ajan takapenkillä oli kaksi kerholaista. Vasen etujarru laahaa, tai sitten se on tuosta pyörän laakerista johtuvaa että vanne lämpiää, huomasi hyvin sateella ajon jälkeen kun vanne höyryää :)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Lämppärin puhaltimen suojakotelo puhdistettu lehdistä, neulasista, mullasta ym. moskasta, josko nyt huurtuisi sateella vähemmän. Sisätilanvalaisimeen vaihdettu ehjä kupu ja putsattu hapettumista, 11v vanhan Vartan akun vaihdoin uudenkarheaan Boschiin joka oli ylimääräisenä, kun tuo Varta alkoi osoittaa hyytymisen merkkejä.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja pressa »

mikko853 kirjoitti:11v vanha Varta alkoi osoittaa hyytymisen merkkejä.
Ei nuo akutkaan enää kestä mitään, ennen sentään kestivät...
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Nyt on saatu suora samanvärinen lokari tuon kolhitun tilalle, samalla löytyi paremman malliset sivupeilit, nyt kun toisesta on säätönuppi poikki, kiitokset Markolle. :)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Formulingin rattiin vaihdettu lyhyet pultit, sai tuon korokelevyn pois ratin ja keskiön välistä, nyt on hyvä ajella kun ratti ei tule syliin :D
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

5 viikkoa käyttämättömänä, tänään höräytin käyntiin ja heitin tunnin lenkin, starttautti vähän normaalia pidempään mutta muuten tuntui toimivan.. oikean takapyörän laakeri pitää kyllä kurveissa pahaa ääntä, pitää ottaa nyt keskiviikkona tai torstaina työnalle vaihtaa molemmille puolille uudet laakerit, samalla laitan jarruhilut vaihtoon kun joutuu rummut aukaisemaan. Tuonne kabiinin ilmanottoon täytyy viritellä alumiiniverkosta "raitisilmasuodatin", ottaa meinaan tuo lämppärin surina pattiin kun siellä on taas jotain lehtiä tai neulasia välissä vaikka tuon kesällä putsasin.. :lol: Tulipahan tähän hankittua uudemmasta puskurit sekä sisälokarit, sisälokarit ovat sellaista mallia että reunat jäävät kaarien pokkausten taakse piiloon ja etusissa roiskeläpät valmiina kera lada logon, siistimmän näköiset kun nuo vanhat ja repaleiset lokarit jotka ei istuneet mitenkään :D
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Kävimpä tankilla, ihmettelin suurta bensankulutusta, mutta onhan tämä nyt ihan pätkäajossa ollutkin.. Kotipihassa nenään hiipi bensankatku.. Pelti auki ja tutkimaan, bensansuodattimen ja bensapumpun välinen letku valmis, aivan kuin joku olisi neulalla tökännyt letkuun, suihkuttaa bensaa vaihteiston päälle auton sammuttamisen jälkeenkin. Pitää käydä ostamassa bensaletkua, ei tuollasenaan arvaa tallille ajella jotta remonttia pääsisi tekemään, palaa vielä koko rakkine :shock: Onneksi ei pakosarja ole lähellä :D Syytäisiköhän tapahtuneesta 23v vanhoja bensaletkuja vaiko ee kymppiä jota tuli tankattua muutamaan kertaan :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Vaihdoin tuon vuotavan bensaletkun uuteen ja kävin tankilla jotta saa virheelliset kulutuslukemat pois.. 8,4l/100km näytti vieneen noin :lol: Pitää vaihtaa nuo loputkin letkut jossain vaiheessa, nyt jäi tekemättä sopivien klemmareiden puutteessa, uusi letku on vähän ohkaisempaa tavaraa niin vanhat klemmarit eivät kiristäneet niitä juuri lainkaan.. Takalasinpyyhkijään vaihdoin uuden kumin, sopivalla kiinnikkeellä varustetut pyyhkijät kun ovat kiven alla.. Pitää miettiä hankkisiko tähänkin SamaraII:n varret eteen ja 112:n varren taakse niin kävisi nuo koukkukiinnityksellä olevat sulat mitä saa jokaisesta kaupasta :)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja Marko »

Voitais kattoo poisnoutohinnal.jos on viel tallella.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Huomenna pääsee vihdoin lämpöiseen talliin sammyä rassaamaan.. tänään virittelin pahvit keulille ja ajelin 60km lenkin, ulkona -16 ja termari rikki, hätäseen nousi lämpömittarin neula 50 asteen viiruun, kylmää kyytiä..
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

112600km, vaihdettu tulpat, tulpanjohdot, pyörijä, virranjakajan kansi, termostaatti, paisuntasäiliö + korkki sekä jäähdytysnesteet.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Jokunen päivä sitten vaihdoin tähän isommat kumiset lattiamatot, vanhat kun olivat aivan liian pienet tarvikematot. Tänään vaihdoin tähän Corsasta jääneet Philipsin +100% H4 lamput ja kävin ajelulla, päästyäni takaisin kotipihaan huomasin kuskin maton olevan aivan märkä, vaikkei kenkäni olleet lumiset sisään mennessä.. eipä tarvinnut tarkkaankaan katsoa kun erotti nesteen olevan vihreää.. ja kerta kuskin puolelle jäähdytysnestettä lorottaa niin sehän on lämppärin kenno kaputt, hana ja letkuliitokset vuotaisivat apparin puolelle. Eipä tarvi enää ihmetellä minkä takia tuo syksyn sateissa tuppasi niin kovasti huurtumaan, vaan eipä tuota ole huomannut aiemmin kun on ollut liian pienet matot, kankainen kokolattiamatto on sopivasti imenyt kaiken.. :? Noh, uusi kenno ja hana löytyy kyllä jo arkiston kätköistä, ikävämpi homma vaan purkaa, katsotaan milloin löytyy aikaa tuolle, helmikuussa viimeistään kun on talviloma :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

tervehdys.
mulla.tai minulla oli aikoinaan 1300 samara 89 4 vaihteisella laatikolla. oli ihan hyvA PELI AJELLA JA OMISTAA.
silla oli ajettu noin 100000km kun minulle tuli,,,ainoot viat mika minulla oli ostaissa oli haperot etu jarru letkut. ja metallinen sahkolaatikko oli taynna vetta. laittelin sihen formu.ralliratin...huvikseen vaihoin sassin iskarit joka puolelle. vaikkei entisissakaan mitaan mainittavaa vikaa ollut. tuli tukeva ajaa ja iskari aanet havisi paljon..paljon paransi ajettavuutta takaveto ladan uudet italialaiset vanteet.peltivanteet..ja siihen nokian 01 mita silloin oli saatavilla.120 tuhannen kieppeilla moin venalaiselle kaverilleni ja se kehui etta paras samara ajoltaa mista hanella kokemusta oli. 30 tuhatta reilut kaveri ajoi silla ja ainut vika oli laturi vika.sit kun moi venajalla niin uudelta omistajalta se heti milteen varastettin ...ajettiin mehtaan ja paskaksi koko auto...
110 ladaan kun tekis saman jutun ois hyva. on vain aly pienet tilat takapyorilla. 50 tuhanteen ei ainakaan pyoranlaakerit ruvennut valittamaan..samarassa.

Onni on oma lada kaikilla veto tavoila varustettuna. :D
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada Samara 1300S -89

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

113tkm pyörähti mittariin. Lämppärin kennon vuoto on lakannut kun lisäsin nesteiden sekaan nestemäisen paikkausaineen, tällä viikolla kuitenkin kenno vaihtuu kun on talviloma. Huomenna olisi tarkoitus vaihtaa eteen uudet navat ja laakerit. :)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Vastaa Viestiin