samaran käynti ropleema

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
juippi

samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja juippi »

elikkä mikä mahtaa olla vikana kun tuo 95 samara gm ruiskulla ei lähde käymään. Startatessa kuuluu moottorin ohjausboksilta niin kuin releen naksutus ja check engine merkkivalo vilkuttaa. kaikki olen jo tarkastanu mitä itelle mieleen tulee.
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja pressa »

juippi kirjoitti:kaikki olen jo tarkastanu mitä itelle mieleen tulee.
Jos kertoisit mitä olet tarkistanut, niin voisimme sitten jatkaa. (ilmeisesti kipinä ja polttoainepaine on takistettu?) Myös tieto sammuiko ajosta vai sammutettiinko itse, ja onko mitään oireita ollut aiemmin?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

juippi kirjoitti:kaikki olen jo tarkastanu mitä itelle mieleen tulee.
Eli mitä kaikkea on jo tehty?

Kampiakselin asentotunnistinvika aiheuttaa käyntiin lähtemättömyyden, jos ruisku on muuten kunnossa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Pyörittääkö se edes starttimoottoria? Jos ei ja vain naksuttaa, niin lataa tyhjä akku.
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

juippeja ketju täynnä :D
juippi

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja juippi »

startti pyörii. kipinä tulee tulpalle asti. bensapumppu surisee mutta en ole tarkastanu tuleeko ainetta konetilaan asti. bensa haisee kun tarttaa. sammutin kun viimeksi ajoin ja seuraavalla kertaa ei lähteny. nyppi ajaessa kyllä kun viimestä kertaa ajoin ja lähti kovin pitkällä tartilla käymään. se releen naksutus ihmetyttää että kannattaisko sinne hommata uusi?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tämä ei välttämättä liity mitenkään tähän kysymykseen, mutta noita oireita lueskelin. En tiedä onko ruiskukoneessa mahdollistakaan saada aikaan tuollaisia oireita samalla vialla kuin mitä tänään tässä meidän pihassa löysimme.

Tapaus oli 2104 1300cc remmikone Solex -kaasarilla. Siis huomatkaa ei Samara eikä ruutta.

Vekotin oli alkanut kesken ajon nyppyttelemään ja puutuilemaan. Välillä oli kulkenut paremmin. Auto oli seissyt sitten jonkin aikaa ja moottori oli kylmennyt täysin.

Kun sitä yritettiin uudestaan käynnistää niin mikään keino ei ollut meinannut toimia. Lopulta se oli saatu akun vedellessä viimeisiään käyntiin.

Ajoipa ystäväni sen tähän meidän pihaan ja syttyjä alettiin katsoa. Ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa eli sytkät oli kohdallaan. Sitten tulppien kimppuun. 1 ja 2 kohtuu kahvinruskeat, 3 ja 4 aivan liian valkoiset (laihalla).

Puristuspainemittaria tulpanreikään. 1 mitattaessa jo kuuntelin että johan ääntään. 2 ei sitten ollut hitustakaan puristusta. 3 ja 4 lie normaalit.

Venttiilivika ja epäillään tietysti 2 pakoventtiiliä.

Mutta tosiaan en tiedä voiko RuttaSamara oirehtia käyntiinlähtemättömyydellä jos pakoventtiilissä tai venttiileissä on ongelmaa. Eli älkää antako tämän häiritä jos tämä meni metsään kuten tuo Mettäroadomasiina, jonka taru loppui kai meidän lähipiirissä tähän päivään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itsellä kyllä lähti tuo Samara normaalisti aikoinaan käymään vaikka pakoventtiili oli palanut, ja ihme ettei edes check engine syttynyt. Venttiilipalo selvisikin tässä tapauksessa itselle vasta katsastuksessa hylätyn pakokaasutestin jälkeisessä puristusmittauksessa. Puristusta oli parisen kiloa jäljellä, ettei se pytty kyllä ihan tyhjänä pyörinyt.

Yksi mikä tuli mieleen, niin jakoremminkin voisi varmaan tarkastaa. Se releen naksutus ei varmaan kyllä siihen liity, mutta onpahan ainakin sitten tarkastettu sekin.

PS. Tuli nyt vielä mieleen, että joskus oli itsellä ruiskun lämpöanturi viallinen ja Samara ei lähtenyt sen takia käyntiin.
Viimeksi muokannut samarai, 15.12.2012 2:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja Marko »

Onkohan Bensaputki rikki,jos sillä kerran on joskus aiemmin toimivana ajettu.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Vikakoodit varmaan kannattaa lukea.
Zapsky kirjoitti:juippeja ketju täynnä :D
Hyvä ettei sentään juppeja.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja pressa »

juippi kirjoitti:. nyppi ajaessa kyllä kun viimestä kertaa ajoin ja lähti kovin pitkällä tartilla käymään.
Moottorin lämpöanturi ja sen johdotus tarkistaa. Johto jos on poikki niin seos ylirikkaalla (eikä siksi syty), jos taas oikosulussa niin käynnistysrikastus ei mene päälle. Pura anturille tulevan johtonipun kangas sukkaa noin 20cm matkalta ja tutki johdot kunnolla. Toki vikakoodit kannattaa lukea UKK:n ohjeiden mukaan.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Jos moottorin lämpöanturin johto on poikki, niin seos on laihalla. Silloin lähtee paremmin käymään kaasu pohjassa, kun täyskaasurikastus aktivoituu.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mitenkä perustelet että olisi laihalla? Lämpötila anturin vastus muuttuu tyyliin: +100 °C on 177 ohmia, +20 °C on 3500 ohmia, 0 °C on 9400 ohmia. Jos johto poikki niin -50°C ja seos on varmasti rikkaalla.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

pressa kirjoitti:Mitenkä perustelet että olisi laihalla? Lämpötila anturin vastus muuttuu tyyliin: +100 °C on 177 ohmia, +20 °C on 3500 ohmia, 0 °C on 9400 ohmia. Jos johto poikki niin -50°C ja seos on varmasti rikkaalla.
Jos lämpöanturin virtapiiri on kokonaan poikki, varaohjelma käyttää lämpimän moottorin seosta. Näin olen käsittänyt.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: samaran käynti ropleema

Viesti Kirjoittaja pressa »

Déjà vu eli entiselämys tarkoittaa tuttuuden tunnetta jossakin tilanteessa; henkilö tuntee kokeneensa nykyisen tilanteen jo aiemminkin...
Vastaa Viestiin