Jakohihnan vaihto 110
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Jakohihnan vaihto 110
Terve!
Vaihtaisin pumpun joka toisessa hihnan vaihdossa, muutaman etuvedon pumpun olen rikkonut 150...170 Mm ajettuna, minkä jälkeen aloin vaihtaa pumpun alle 150 Mm:ssä.
Pumpun rikkoutuminen pysäyttää matkan, kerran olen jäänyt tielle.
Käsittääkseni uusi hammashihna ei tarvitse säätöä 500 km:n jälkeen, eikä juuri muutoinkaan. Mutta koska varmuus on paras ja homma helppo, ei säädön tarkastamisesta vahinkoakaan liene.
Vanhemmissa kaksinokka-akselisissa oleva tarkastusluukku on juuri niin hihnan tarkastusta kuin kireyden mittaustakin varten.
menestystä
SvS
Vaihtaisin pumpun joka toisessa hihnan vaihdossa, muutaman etuvedon pumpun olen rikkonut 150...170 Mm ajettuna, minkä jälkeen aloin vaihtaa pumpun alle 150 Mm:ssä.
Pumpun rikkoutuminen pysäyttää matkan, kerran olen jäänyt tielle.
Käsittääkseni uusi hammashihna ei tarvitse säätöä 500 km:n jälkeen, eikä juuri muutoinkaan. Mutta koska varmuus on paras ja homma helppo, ei säädön tarkastamisesta vahinkoakaan liene.
Vanhemmissa kaksinokka-akselisissa oleva tarkastusluukku on juuri niin hihnan tarkastusta kuin kireyden mittaustakin varten.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
-
- Viestit: 2007
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Jakohihnan vaihto 110
Luukusta näkyvän hihnan osan jänneväli lienee n. 13 cm(Nokka-akselien väli).Kun ei ole Ladamekaanikon sormituntumaa,niin onkohan jotain sääntöä kireyden toteamiseksi?Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Vanhemmissa kaksinokka-akselisissa oleva tarkastusluukku on juuri niin hihnan tarkastusta kuin kireyden mittaustakin varten.
menestystä
SvS
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Jakohihnan vaihto 110
Viimeks Venäjällä käydessä otin puheeks tuon säätömittarin.Ei ollu hyllyssä.Tuplanokkasessa kireyttä on vaikee kertoo näin,mutta silloin ku se ei ulise,eikä läpätä suojakoteloon,voitais olla lähellä totuutta.Hihnan kiristystä on joutunu joskus tekee,yleensä ei.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Jakohihnan vaihto 110
Nokka akselin hammashihnan kireyden säätö tarvittaessa 2 tuhatta . 30tuhatta . 90tuhatta . 150tuhatta kilometriä. Ensimmäinen 2tonninen kun auto on uusi. Eli vaihdetun uuden hihnan tarkistus on 2tonnin kuluttua vaihdosta... Jos kokee tarvetta tai epäilystä..
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Jakohihnan vaihto 110
Terve!
Valmistajatehtaan ohje 16-venttiilisen 2112-moottorin hihnan kireyden tarkastukseen on:
Paksuudeltaan kolmimillimetrisellä, hihnan levyisellä tuurnalla (vast) painetaan hihnaa sen yläjuoksun keskeltä 100 (+/- 1) newtonin voimalla. Tällöin hihna taipuman on oltava 5,4 (+/- 0,2) mm. Tarkastus tehdään kylmälle moottorille.
Ks. http://warister.com/arkisto/LADA_2110_r ... ndbuch.pdf sivu 56.
menestystä
SvS
Valmistajatehtaan ohje 16-venttiilisen 2112-moottorin hihnan kireyden tarkastukseen on:
Paksuudeltaan kolmimillimetrisellä, hihnan levyisellä tuurnalla (vast) painetaan hihnaa sen yläjuoksun keskeltä 100 (+/- 1) newtonin voimalla. Tällöin hihna taipuman on oltava 5,4 (+/- 0,2) mm. Tarkastus tehdään kylmälle moottorille.
Ks. http://warister.com/arkisto/LADA_2110_r ... ndbuch.pdf sivu 56.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Jakohihnan vaihto 110
Hyvät kuvat .teksti persiistä mulla sama kirjana vuodelta 2002venäjän kielisenä enkä ymmärrä sitäkään kieltä.... Saman kun saisi Suomen kielellä..ilman mitään google käännöksiä...
Re: Jakohihnan vaihto 110
Joku mainitsi aiemmin, että Ladan moottori on vapaasti pyörivä, eli jos jakopään hihna menee poikki, ei se hajoita mitään moottorista.
Onko myös Lada 110:n moottori sellainen vapaasti pyörivä, että mitään ei mene rikki, jos jakopään hihna menee poikki? Eli sittenhän jakopään hihnalla voi ajaa niin pitkään kuin se kestää?
Entä onko kukaan miettinyt sitä, että Lada 110:n jakopään hihna näyttää paljon paksummalta ja leveämmältä kuin vastaavien bensiinikäyttöisten länsimaisten henkilöautojen jakopään hihnat, joten voisiko tästä päätellä, että se Lada 110:n jakopään hihna kestää piiiiiitkään?
Itselläni on 120 tkm täynnä ensi vuonna, ja mietin, vaihtaisiko jakopään hihnaa vai ajaisiko niin pitkälle kuin se kestää?
Onko myös Lada 110:n moottori sellainen vapaasti pyörivä, että mitään ei mene rikki, jos jakopään hihna menee poikki? Eli sittenhän jakopään hihnalla voi ajaa niin pitkään kuin se kestää?
Entä onko kukaan miettinyt sitä, että Lada 110:n jakopään hihna näyttää paljon paksummalta ja leveämmältä kuin vastaavien bensiinikäyttöisten länsimaisten henkilöautojen jakopään hihnat, joten voisiko tästä päätellä, että se Lada 110:n jakopään hihna kestää piiiiiitkään?
Itselläni on 120 tkm täynnä ensi vuonna, ja mietin, vaihtaisiko jakopään hihnaa vai ajaisiko niin pitkälle kuin se kestää?
Re: Jakohihnan vaihto 110
Vaihtaisin jos autoa meinaisin pitää ja vaihtaisin todennäköisesti vaikken pitäisikään... Se yksi hyvä neuvottelu valtti myydessä jos on vaihdettu.. Sen voisi ostaa joka ei itse osaa vaihtaa.. Vaan käyttää autoa halvoissa huolloissa esim. Deltalla.
Re: Jakohihnan vaihto 110
Kahdeksan venttiilinen versio on vapaastipyörivä 16v ei.oope kirjoitti:Onko myös Lada 110:n moottori sellainen vapaasti pyörivä, että mitään ei mene rikki, jos jakopään hihna menee poikki?
Entä onko kukaan miettinyt sitä, että Lada 110:n jakopään hihna näyttää paljon paksummalta ja leveämmältä kuin vastaavien bensiinikäyttöisten länsimaisten henkilöautojen jakopään hihnat
Ei se Ladan hihna ole mitenkään leveä eikä paksu, leveämpiä hihnoja tulee vastaan useissa "länsi" autoissa.
Re: Jakohihnan vaihto 110
8-venttiilisen kanssa ei ole suuri synti ajaa hihnaa poikkikaan. Säästää tosin hinauskuluissa kun vaihtaa hihnan ajallaan.
Helppohan se hihna ja muut jakopään kilkkeet on Ladaan vaihtaa.

☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Jakohihnan vaihto 110
Hihna kohtuu helppo, mutta vesipumppu keljumpi, koska pitää irrotella se hiton taustamuovi ja nokka-akselien hihnapyörät. Näin ainakin siis 16 venttiilisessä.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Jakohihnan vaihto 110
16 venttiilinen 1.6 litran kone on vapaasti pyörivä mutta 1.5 litran ei.
Itselläni on 2006 -mallinen 1.6 16V:n kone. Viikko sitten meni remmi poikki ja mitään ei särkynyt. Uusi remmi, rullat ja vesipumppu niin taas on kunnossa.
Laturin remmi on ainut työläämpi asia, koska ohjaustehostimen pumpun takia moottorin kiinnityskorvake täytyy avata ja keinotella remmi paikalleen.
Itselläni on 2006 -mallinen 1.6 16V:n kone. Viikko sitten meni remmi poikki ja mitään ei särkynyt. Uusi remmi, rullat ja vesipumppu niin taas on kunnossa.
Laturin remmi on ainut työläämpi asia, koska ohjaustehostimen pumpun takia moottorin kiinnityskorvake täytyy avata ja keinotella remmi paikalleen.
Vain olennainen on tärkeää.