tavoitteena uralla korkea asema ja tuloksena epäpätevyys
Re: tavoitteena uralla korkea asema ja tuloksena epäpätevyys
Ainakin yhden firman omistaja kertoi minulle jälkeenpäin, että RUK:n suorittaminen laittoi minut etusijalle toiseen loppusuoralla olleeseen hakijaan nähden. Kyseessä oli esimiestehtävä.
Tällä pomolla oli harrastuksena vapaaehtoinen maanpuolustustyö.
Tällä pomolla oli harrastuksena vapaaehtoinen maanpuolustustyö.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- pavlik morozov
- Viesti:
niin mä olin ollu 8v talossa ja ennen sitä tultiin valittamaan että ovat soittaneet sotilaspiiriin että ei ole intti käytynä.pitää antaa selvitys heti.Lattarauta kirjoitti:Ei tuollaista ole tapahtunut enää pitkiin aikoihin..pavlik morozov kirjoitti: mullekin 2 työpaikasta suoraan sanottiin että pitäis olla armeija käytynä, potkut 8v jälkeen ja osaamista ja ahkeruutta oli kiitetty, samaten toisessa paikassa heti sen jälkeen kun esimies vaati tietää sotilasarvoa niin komennussopimus päättyi ja sanottiin ettei sovi tiimiin.
saksalaisfirmassa jossa olin komennuksella,sakemanni ummikko pomo sanoi että ei hänkään ole bundeswehriä käynyt oli jo perhe perustettuna niin sai vapautuksen...
Se, että arvostetaan armeijan käymistä, on täysin perusteltua.
kyseisessä työtehtävässä suunnitellaan konepajateollisuuden tuotteita. ei siis edellytä aseen käsittelyä.
nää pomot tuli kertausharjotusten aikaan esitteleen lutin natsoja. mä vitsailin että tekussa oli samassa 3hlö labratyöryhmässä 2 lutia ja mä. ja noista ei ollu edes johtaan sitä ryhmää, kerran annoin yrittää ja totesin että toista kertaa ei myöhästytä ruokailusta noiden johtajakoulutuksen saaneiden takia. on mulla isäukolta (kappari) mukulana saatu armeijakuri ja vanhaa kunnon upseerisukua tässä ollaan luulis sen riittävän. ois pitäny sanoa että kyseisen firman alueella käydyissä taisteluissa 1918 isoisoisosetäni johti valkoisia...

olihan mulle ko puljussa tarjottu esimiesasemaakin, olin kieltäytyny koiranhommasta.
viimeks 6v sitten kysyttiin sotilasarvoa ja kun selitin tilanteen niin lopettivat heti komennussopimukseni (istuin ½km päässä kotoa konttorissa) jotenkin huvittavaa tuolloin 38v ikäiseltä kysellä, iän puolesta nostoväkeä viimeistään ny.
kuten pavlov totesi, ne arvostaa rukia jotka on sen itse käyneet...

Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Itse odotin aikoinaan armeijan alkua kuin kuuta nousevaa, sitten kun se alkoi niin kirosin sen mielessäni alimpaan h....iin. Sattui kohdalle niitä ei niin hyviä esimiehiä... tässä eräs omin silmin mäkemäni tapaus ihan 2000 luvun alusta: Olimme ampumaradalla ammunnoissa kun tuuli pudotti muutaman taulun maahan, yliluutnantti hermostui (oli vissiin huono päivä) komensi tupakka tauon. Minä jäin paikalleni ampumasuojaan kun en ole tupakkamiehiä, lisäkseni jäi myös pari muuta jotka yliluutnantti komensi nostamaan pudonneet taulut. Kun nämä olivat nostamassa tauluja yliluutnantti kirosi ja otti ampuma alustalta minun rynkkyni, tähtäsi tauluja joita muut olivat nostamassa, teki lataus liikkeen ja laukaisi... aseessani ei ollut panoksia joten kuului van klik. mutta pitää ottaa huomioon että olimme juuri ampuneet kovilla joten aseeseen olisi voinut olla vahingossa jäänyt panos. Eikä muutenkaan ole kovin viisasta touhua tähtäillä päin ihmisiä edes tyhjällä aseella.
- pavlik morozov
- Viesti:
k-pää on k-pää ei niitä rukissa muuksi muuteta. jos on hyvä muisti ja kunto ja vielä ahkera niin monet opinnot läpäisee perusluonteesta huolimatta. jos en ois vakaumuksen takia kieltäytyny niin varmaan kadettikoulu ois ollu hyvä...
sitähän ne upseerit kutsuntojen päätteeksi ovensuussa sätkällä ollessa manaili että ei ollu taaskaan kun yks hyvää sotilasainesta, ja sekin oli aseistakieltäytyjä. tää joka sen kuuli sai itse vapautuksen astman takia ja sellainen perusvetelä kun mä koitin olla oikein reippaana. se majurihan kysy heti että ootkos ------ -----:n poika, mihin joukko osastoon haluaisit?
niin se yks pulju nin siellähän oli yks tuttu joka kieltäytyi yli 50v:nä menemästä kertausharjoituksiin niin tämä sama työpaikalla asepukuaan esitellyt keikari otti tän huippuspesialistin hampaisiinsa tästä syystä ja tää joutu siirtyyn kilpailijan palvelukseen. jäi viime vuonna eläkkeelle ja joutui vaihtaan numeronsa ettei työpaikalta soitella työasioissa.
sitähän ne upseerit kutsuntojen päätteeksi ovensuussa sätkällä ollessa manaili että ei ollu taaskaan kun yks hyvää sotilasainesta, ja sekin oli aseistakieltäytyjä. tää joka sen kuuli sai itse vapautuksen astman takia ja sellainen perusvetelä kun mä koitin olla oikein reippaana. se majurihan kysy heti että ootkos ------ -----:n poika, mihin joukko osastoon haluaisit?
niin se yks pulju nin siellähän oli yks tuttu joka kieltäytyi yli 50v:nä menemästä kertausharjoituksiin niin tämä sama työpaikalla asepukuaan esitellyt keikari otti tän huippuspesialistin hampaisiinsa tästä syystä ja tää joutu siirtyyn kilpailijan palvelukseen. jäi viime vuonna eläkkeelle ja joutui vaihtaan numeronsa ettei työpaikalta soitella työasioissa.
- pavlik morozov
- Viesti:
yks intinkäyny työkaveri ei saanu kulkulupaa työmaalle jossa vaadittiin turvallisuusselvitys. joku pikku kolttonen pentuna tehty kai...
mulla kyl oli kulkulupa asiat kunnossa mut onneks ei tarttenu sinne mennä vaatteita pskastaan...pystyi parakkikonttorista käsin puuhastelemaan
silti kotimaanpäivärahat juoksi ympäriviikon. omakotitalon ostin niillä tienesteillä.
mulla kyl oli kulkulupa asiat kunnossa mut onneks ei tarttenu sinne mennä vaatteita pskastaan...pystyi parakkikonttorista käsin puuhastelemaan

- pavlik morozov
- Viesti:
eräs havainto
"
ns jääkiekkomafia on pilannut teollisuuspaikkakuntien toimihenkilö työpaikat. alkujaanhan nämä patruunajohtoiset ruukit suunnilleen 30luvulla alkoivat panostaa urheiluun ja palkkasivat nuoria edustusurheilijoita mukaviin työtehtäviin ja kouluttivat omissa tekuissaan heitä ja työn myötä etenivät johtajiksi. tänäpäivänä paikalliset urheiluseurat nostavat nimenomaan nuoria jääkiekkoilijoita teknologiayrityksissä toimivien valmentajien kautta mukaviin työtehtäviin (tämä taustatuki ei välttämättä kestä aina päivänvaloa, touhusta valitettavasti paistaa läpi asiat joista ei saa puhua ääneen)
nämä huvielämän ja tukiverkoston hyvin tuntevat jääkiekkolupaukset etenevät terävine kyynärpäineen hyviin virkoihin edelleenkin. fair play on vieras käsite kun lipomisella edenneenä päällikkönä nöyryytetään itseä osaavampia ahkeria alaisia. valitettavan usein päihteet on mukana ja omat työt on täysin retuperällä.
tilanne on varmasti ollut erilainen paikkakunnilla joissa jalkapallo ja jääpallo on ollut voimissaan. nykyisin lätkä on ainoa laji ja dropout tapahtuu pääasiassa siksi että pelikaverit ja valmentaja pärstäkertoimella laittaa "tiimiin sopimattoman" ehkä jopa lahjakkaamman kaverin sivuun.
eipähän tarvitse ihmetellä miksi suomen teknologiateollisuus yskii kun lätkäjannut sitä johtaa. jääpallo ja jalkapallomiehet jäänevät pikkuhiljaa eläkkeelle. valitettavasti. "
"
ns jääkiekkomafia on pilannut teollisuuspaikkakuntien toimihenkilö työpaikat. alkujaanhan nämä patruunajohtoiset ruukit suunnilleen 30luvulla alkoivat panostaa urheiluun ja palkkasivat nuoria edustusurheilijoita mukaviin työtehtäviin ja kouluttivat omissa tekuissaan heitä ja työn myötä etenivät johtajiksi. tänäpäivänä paikalliset urheiluseurat nostavat nimenomaan nuoria jääkiekkoilijoita teknologiayrityksissä toimivien valmentajien kautta mukaviin työtehtäviin (tämä taustatuki ei välttämättä kestä aina päivänvaloa, touhusta valitettavasti paistaa läpi asiat joista ei saa puhua ääneen)
nämä huvielämän ja tukiverkoston hyvin tuntevat jääkiekkolupaukset etenevät terävine kyynärpäineen hyviin virkoihin edelleenkin. fair play on vieras käsite kun lipomisella edenneenä päällikkönä nöyryytetään itseä osaavampia ahkeria alaisia. valitettavan usein päihteet on mukana ja omat työt on täysin retuperällä.
tilanne on varmasti ollut erilainen paikkakunnilla joissa jalkapallo ja jääpallo on ollut voimissaan. nykyisin lätkä on ainoa laji ja dropout tapahtuu pääasiassa siksi että pelikaverit ja valmentaja pärstäkertoimella laittaa "tiimiin sopimattoman" ehkä jopa lahjakkaamman kaverin sivuun.
eipähän tarvitse ihmetellä miksi suomen teknologiateollisuus yskii kun lätkäjannut sitä johtaa. jääpallo ja jalkapallomiehet jäänevät pikkuhiljaa eläkkeelle. valitettavasti. "
- pavlik morozov
- Viesti:
yks kaveri laitteli ehtoolla viestiä tähän malliin
sit nämä armeijaa painottavat esimiehet ymJust sekin että ite opein armeijassa tasan kaks asiaa aika hyvin: 1) vähän isommalla autolla ajelu (unohtunut jo), 2) nakin välttely (yrittäny päästä eroon); että tiedä sitten niistä hyödyistä työnantajan kannalta.
jos oisin menny inttiin ja käyny resUkoulun (meikäläiselle läpihuutojuttu kun kattoo minkälaisia tyyppejä tekussakin oli rukin käyneitä rehveleitä) niin ois sen verran hyvin verkkoutunu, varsinkin kun mulle tarjottiin projektipäällikönkin hommaa mut pidin enemmän suunnittelijanretkun hommista (vähemmän matkustelua ryyppäämistä yms sohlaamista ja turhanpäiväisten raporttikuponkien täyttelyä eikä infarktin uhka niin likellä) jos ois noihin suostunu niin ois työpaikka varma. sit jos ois vielä jääkiekko kiinnostanu vaikka sit maalivahti (vai voiko olla hetero?) niin ois loistotyyppi.armeija on se ainoo paikka missä ne on ite pärjänny, koulussa kiusattuja olivat ainakin. Silloisen mökkinaapurin poika sattu samaan aikaan olemaan ko varuskunnassa, ja ku siin sit oli yks innokas kessu tms., niin totes vaan et sen nuppia uitti kaikki pöntössä yläasteella
- pavlik morozov
- Viesti:
mol sivulta:

Ammattiala▲
Valitse kaikki
Elektron., autom. ja tietotekn.insin. ja teknikot (2)
Koneinsinöörit ja -teknikot (6)
Mittausinsinöörit ja -teknikot sekä kartoittajat (2)
Muu uskonnollinen työ (1)

- pavlik morozov
- Viesti:
"Johtamiseen tarvitaan toisenlainen työkalupakki kuin operatiiviseen toimintaan koska työn sisältö on toisenlainen. Hyvä vertaus on miettiä urheilupuolelta urheilijoiden ja valmentajien suhdetta: Harvempi huippuvalmentaja on itse huippu-urheilija ja huippu-urheilijasta harvemmin tulee huippuvalmentajaa vaikka moni tätä yrittää uransa ehtoopuolella.
Joskus siirtyminen asiantuntijasta esimieheksi onnistuu, joskus ei.
Suomessa on ollut tapana palkita organisaation parhaita asiantuntijoita esimesvastuilla. Usein tästä seuraa katastrofi koska esimies ei pysty päästämään irti asiantuntijaroolistaan. Hänen on edeleen "pakko" osoittaa olevansa porukkansa paras asiantuntija. Ja tämä osoitetaan joko niin että esimes haalii itselleen kaikki porukkansa vähänkin vaativammat hommat (minä olen ainoa joka nämä osaa) tai sitten mikromanageeraamlla alaisia (koska eivät nämä mitään osaa)
Tällä tavoin toimimalla esimies kasvattaa alaisiaan passiiviseen opittuun avuttomuuteen ja siinä sivussa polttaa itsensä loppuun. Organisation suorituskyky romahtaa primadonnan mukana.
Esimiehen duuni ei ole olla porukkansa ylivertainen ykkönen vaan valmentaja jonka ykköshuoli pitäisi olla alaisten kasvu ja kehittäminen. Fiksu pomo pitää huolen siitä että alaiset ovat tai heistä kasvaa esimiestään osaavampia ja taitavampia niissä tehtävissä mitä heidän vastuulleen on annettu.
Tämän vuoksi on huono idea että se kaikkein taitavin ja hommaansa motivoitunut komennetaan johtajakouluun.
letkaus siitä että johtajakoulutukseen komennetaan kaikkein tumpeloimmat jätän omaan arvoonsa. "
Joskus siirtyminen asiantuntijasta esimieheksi onnistuu, joskus ei.
Suomessa on ollut tapana palkita organisaation parhaita asiantuntijoita esimesvastuilla. Usein tästä seuraa katastrofi koska esimies ei pysty päästämään irti asiantuntijaroolistaan. Hänen on edeleen "pakko" osoittaa olevansa porukkansa paras asiantuntija. Ja tämä osoitetaan joko niin että esimes haalii itselleen kaikki porukkansa vähänkin vaativammat hommat (minä olen ainoa joka nämä osaa) tai sitten mikromanageeraamlla alaisia (koska eivät nämä mitään osaa)
Tällä tavoin toimimalla esimies kasvattaa alaisiaan passiiviseen opittuun avuttomuuteen ja siinä sivussa polttaa itsensä loppuun. Organisation suorituskyky romahtaa primadonnan mukana.
Esimiehen duuni ei ole olla porukkansa ylivertainen ykkönen vaan valmentaja jonka ykköshuoli pitäisi olla alaisten kasvu ja kehittäminen. Fiksu pomo pitää huolen siitä että alaiset ovat tai heistä kasvaa esimiestään osaavampia ja taitavampia niissä tehtävissä mitä heidän vastuulleen on annettu.
Tämän vuoksi on huono idea että se kaikkein taitavin ja hommaansa motivoitunut komennetaan johtajakouluun.
letkaus siitä että johtajakoulutukseen komennetaan kaikkein tumpeloimmat jätän omaan arvoonsa. "
- pavlik morozov
- Viesti:
liittyy veljmies patsaan tärvelemiseen työmiesten toimesta http://www.savonsanomat.fi/savo/konttin ... an/1798165
Nykyisin kun näyttää, että kaikki työ pitäisi oppia pelkästään työtä tekemällä. Jokainen oppitunti teoreettisessa opetuksessa koetaan turhaksi ja liian kalliiksi.
Nykyisin ei otata huomioon sitä, että mestari ja kisälli periinne on hukutettu aikoja sitten kaiken kattavaan tehokkuuteen ja kiireeseen. Ei ole vanhemmilla, ehkä metallien käyttäytymisen teoriankin osaavilla mestareilla aikaa antaa neuvoja työssä oppijoille. Niinpä sitten nähdään näitä mokailuja, että kuparipohjaiseen pronssiin ruuvataan sinkittyjä ruuveja