Jäähdytysongelmia, 2105

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
mush
Viesti:

Jäähdytysongelmia, 2105

Viesti Kirjoittaja mush »

Eli tuli juuri vaihdettua kansipahvi, imeisesti turhaan :(

Eli ongelma on tallella, joskin vähäisempänä.

Eli oireet olivat: Lämmöt eivät nouse mittarin mukaan liian korkealle, mutta kuitenkin pitemmän ajon jälkeen kun pysähtyy kuuluu "plup plup plup", paisuntasäiliöön pukkaa ilmakuplaa...

Pidin kohtuuselvänä että kansipahvi oireilisi, vedet pääsi vähiin kerran kun klassinen lämppärin hana päätti muuttaa kabiinin turkkilaiseksi saunaksi.

No nyt uudella pahvilla, auto käy ja kulkee taas. Ajelin tankkaamaan, tarkistin mittarilla seistessä, kaikki ok, vähän höyryä/käryä, mutta rempan jälkeen joka paikka vedessä ja rasvassa. Ajoin muutaman metrin mittarilta syrjään, ja kas kummaa, tuttu ääni "plup plup plup...". Tällä hetkellä lämpömittari oli vähän yli puolen välin.

No ajelin kotiin (~7km), lämmöt vähän normaalia korkeammalla, mutta pysyvät nätisti siinä samassa, punaiselle vielä matkaa vaikka kuinka.

Kotona pelti pystyyn, taaskaan ei kuulu pulputusta, mutta sen sijaan pihisee epäilyttävän oloisesti.

Missään vaiheessa jäähdytysjärjestelmästä ei ole poistunut nestettä niin että sitä olisi joutunut lisäämään.

Mikähän mättää?

-termostaatti? voiko oireilla näin? (erittäin todennäköisesti alkuperäinen)
-vesipumppu? (tarvike, noin vuoden vanha)
-remontissa jääneet ilmat vain poistuu (taitaa olla toiveajattelua)
-kansi halki? (onkohan yleistäkin?)
-jotain muuta?

Ja potilashan on pahamaineisen kuuluisa kattimalli 2105 vuodelta 93.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Ootko aatellu ilmata jäähdytysjärjestelmää?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
mush
Viesti:

Parhaani mukaan olen yrittänyt ilmat saada pois, mutta mitenkäs tuo oikeaoppisesti tehdään?

Ennen remppaa olisin kyllä jäänytkin ilmaamaan, sitä kun tuntui ilmestyvän lisää jatkuvalla syötöllä.

Sen verran mitä olen kokeillut, tällä hetkellä vallitsee kauhun tasapaino. Lämppäriä kun huudattaa täysillä niin kaikki tuntuu pelaavan ok. Muuten lämmöt meinaa karata, en kyllä jäänyt odottamaan että punaiselle menisi, jos edes menisi. Mutta normaalia korkeammalle kuitenkin. Alkaa epäilyttää ettei kierto ole ihan kohdallaan.
LamaAjanElvis

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

kaveri vaihto toissapäivänä kadettiinsa termarin, laitto ilmeisesti nesteet väärin sisään ja ilmaahan sinne jäi... ja sehän keitti niin perkeleesti.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
lada 1200s

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Termostaatissa voisi hyvin olla vika.
Ei ole varmaan kauhea tappio hankkia uutta
jos on vielä vanha alkuperäinen. Voihan sen tietysti testata irrallaan
aukeaako jos viitseliäisyyttä riittää.
Toveri

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Ilmaus: etsi konehuoneesta lämmityslaitteelle menevät kaksi letkua ja irrota ylempi. Muista myös avata lämppärin hana täysille. Sitten vain täytät järjestelmää kunnes ylemmästä letkusta tulee nestettä ja letkut kiinni.
Jos ilmaa jää kokeile ajaa moottori kunnolla lämpimäksi ja pysäköi johonkin oikein jyrkkään mäkeen tms keula ylöspäin. Ja taas hana auki. Liika ilma poistuu.
ABC -Absolutely Boring Compromise
Mosse-Aksu

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Kuten toveri tuossa yllä neuvoi, kannattaa aina tehdä noin nesteen vaihdon yhteydessä, kun alkaa täyttää järjestelmää. Lämmityslaitteeseen nimittäin tuppaa jäämään ilmatasku.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Misha

Viesti Kirjoittaja Misha »

Mä taas oon tehny niin, että oon irrottanu joko automaattiryypyn tai ton lämppärin kennon letkun ja pyytäny kaveria puhaltamaan paisuntasäiliöön. Kun ulos valuu kunnolla nestettä, oon lyöny letkun takas kiinni.

Ei oo ilmakuplia tullu.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
AI
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Misha kirjoitti:Mä taas oon tehny niin, että oon irrottanu joko automaattiryypyn tai ton lämppärin kennon letkun ja pyytäny kaveria puhaltamaan paisuntasäiliöön.
Ei muuta kuin pasuunansoittajia etsimään kaveriksi!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
mush
Viesti:

Laitetaans tännekin nykystatus....

En vielä ole kerennyt tekemään paljon mitään, mutta nyt lämmöt majailee yleensä mittarin mukaan normaalia korkeammalla, mutta tuntuvat pysyvän kurissa tilanteessa kuin tilanteessa. Muut oireetkin ovat poistuneet, pulputukset sun muut, josko sinne oli jäänyt sitten ilmaa kuitenkin.

Vähän arveluttaa tuon lämpömittarinkin mielenterveys. Välillä se saa syöksykohtauksia ja poukkoilee sinne tänne.

Mitenköhän Ladassa on toteutettu mittarien jänniteregulointi?
R-J

Viesti Kirjoittaja R-J »

Kyllähän se lämpömittari voi poukkoilla, mutta poukkoilu tapahtuu yleensä nollan ja vallitsevan lämpötilan välillä. Eli poukkoilusta huolimatta lämpömittariin voi yleensä luottaa.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
mush
Viesti:

Sehän siinä, se kun ei ikinä tipu nollille asti. Vain alaspäin ja takaisin, joskus aika "pitkäksikin" aikaa alaspäin.

Sen takia tuli mieleenkin tuo regulointi, yleensähän nuo ovat reguloituja johonkin 10v (puolijohde/bimetallijousi-vastuslankaviritelmä/tms) tietämille... mutta jos mittari saakin sen 13-14v -> näyttää liikaa. Vai onko Ladassa tällaista ollenkaan?

No, termostaatti ainakin lähtee vaihtoon "kunhan keretään".
R-J

Viesti Kirjoittaja R-J »

mush kirjoitti:Sehän siinä, se kun ei ikinä tipu nollille asti. Vain alaspäin ja takaisin, joskus aika "pitkäksikin" aikaa alaspäin.

Sen takia tuli mieleenkin tuo regulointi, yleensähän nuo ovat reguloituja johonkin 10v (puolijohde/bimetallijousi-vastuslankaviritelmä/tms) tietämille... mutta jos mittari saakin sen 13-14v -> näyttää liikaa. Vai onko Ladassa tällaista ollenkaan?

No, termostaatti ainakin lähtee vaihtoon "kunhan keretään".
Sittenpä meni hankalammaksi. Mulla ittelläni lämpömittari poukkoili norm. lämpötilan ja nollan välillä, nappiksessa, aivan mielipuolisesti. Mutta tuo nyt kyllä kuulostaa ns. ihan oikealta vialta...
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Vastaa Viestiin