VAZ-21051 - 1988 - 1200S - Talvipulkka

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Akettaja

VAZ-21051 - 1988 - 1200S - Talvipulkka

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

17 vuotiaana hetken mielijohteesta sukulaiselta ostettu 1200s lada tyydytti takavetoauton tarvetta hyvin ja olihan halpa. Ruosteinen ja lommoinen koppa sai paikkoja helmoihin ja varapyörän/ takapyörän koteloihin. Paikkamaalaukset tapahtuivat paukkupullolla puskurit tippuivat pois. Kaposet ats classikit alle ja juuri kortin saaneena hymy oli yhtä leveää kun luisut talven liukkailla. Rottaluukkiakin välillä kävi keulilla ruosteista konepeltiä ja piikkilankaakin löytyi.. No ekan talven jälkeen talviautosta ei kuitenkaan halunnut luopua jos sitä vähän ehostas oli ajatus. Puskurit löysivät paikkansa takaisin kiillotettuna tosin. Weberin korvauskaasari paikkansa konehuoneeseen lattasulakerasiaa, keulaan polyuretaanipuslaa jne. Sitten kantista muovautui täysverinen retro "woodie" puukylkiteippaukset kylkiin ja pari vuotta sai taas huristella tyytyväisenä talven pakkasissa. Kusikalvoa valoihin, huomiovaloa ja lisäpitkää keulaan. Virranjakajan hajoaminen kerran jätti tienpäälle mutta se ei lannistanut menoa. Ruosteet alkoivat kuitenkin löytää tietä takaisin näkyviin ei ne kilikoli pikaruostekorjaukset ihmeitä tehneet ja muutenkin koppa oli täynnä kiveniskua lommoa ja ajanpatinaa niimpä ylimaalaus tulikin seuraavaksi eteen ylimääräisiä reikiä hitsailin umpeen ja perus fleat valkoinen pintaan.Uuteen ilmeeseen lyötiin vielä mersun laikkajousta alle ja levipeltiä pyörimään mankeloituihin kaariin. 50 kalvot sivulaseihin ja aurinkoverho takalasille. Lisäpakkivaloa tupakkimuovia, täyspunatakavaloa, jalopuurattia niin alkoi kantti näyttämään omaan silmään sopivalta. Ja tällä luukilla ollaankin jo pari vuotta menty, viime talvi oli ainut että kanttia ei talven liukkaille otettukaan ajoon muuten jo 7v taloudessa ollut ba3 on joka talvi liikenteessä ollut. Kone tässäkin vaan on vakioks jääny.. mutta eihän nämä ikinä valmiita ole :) Kuvat kehityksestä löytyy tuolta.

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... t=3&page=1
Akettaja

Re: VAZ-21051 - 1988 - 1200S - Talvipulkka

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Vuoden tauon jälkeen kantti otettu ajoon, leimalle syksyllä vaihettu lpr jarrupääsylinteri tuli heti todettua sudeksi 4kk ja seisoi ja ekoilla ajoilla sen jälkeen antautui heti, ei pitäs länsi tarvikeosia näihin ruuvailla.. Helmoissa alkoi tuplapeltien kohilla olla kupruilua ja kiveniskumassassa hiushalkeamia niin ajelin ongelma kohat pellille ja parit peukalon pään kokoiset paikat saikin hitsailla helmoihin kun maalaushommia oli tiedossa niin jo 4v omaa silmää häirinnyt apparin takakaaren epäonnistunut mankelointi sai samalla hiomakoneen hellää kosketusta.. Helmat, peräpaneeli ja apparin takakylki tulikin maalattua, fleetti valkoista ei kyllä voi kun kehua, ei sävyeroja eikä ole hinnalla pilattu..
Siinä kuvia nykykunnossa

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=0

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=1

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=3

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=2

Kohan kattoo miten kantti pelaa työmatkoilla jos helmikuun lopussa eksys tällä mobiliaan.. Onkohan ketään muita etelä savon alueelta lähössä?
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: VAZ-21051 - 1988 - 1200S - Talvipulkka

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Mobiliaan ollaan menossa helmikuussa talvitapaamiseen, ei muuta kun mukaan vain.
Akettaja

Re: VAZ-21051 - 1988 - 1200S - Talvipulkka

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Noniin kantti saanu viimesellä oikeeta madalluskäikälettä laikkajousten ja kaasujen tilalle.. dampin -25 iskarit ja jotkut -25 jouset työkaveri rajantakaa roudas. eteen kyllä jätin ne mesen pätkästyt jouset kun ei suuria joustoja noilla pelleillä ja nastoilla sallita ettei kaaret oo rutussa. Mutta peräpään ero huomattava nyt pystyy jo täydellä lastilla ajelemaan ilman suurempia raapimisia kaariin (tasaisella :D ) mutta ennen 4 päälläkin teki tuskaa..
Akettaja

Re: VAZ-21051 - 1988 - 1200S - Talvipulkka

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Kantti ollu jo jonkun kk talviteloilla ja nappiskin kun on maalarin hoivissa nii saikin aikaan talviluikuriin puuttua.. Kesällä edessä häämöttävä katsastus alkoi jo kuumottamaan, eli ajo- ja takavalot vaihtoon, huomiovalot ja lisäpakkivalo pois. Mutta parin kk seisonnan jälkeen takajarrutkin halusivat huomiota, ilmeisesti talvinen mobilian reissu oli liikaa takajarru sylinterille joka oli sylkäissyt jarrumehut pihalle. Onneks hilppeet löytyi hyllystä kun herraties alkuperäiset entiset sylkät oli. Uutta kengää, sylinteriä ja jarruputkea nii taas voi "huoletta" leimalle tarjota.. Joku jos miettii miks jaksaa nähä vaivaa että kalvotetut ja täyspunaset valot, levipellit jne laittomuudet pitää aina vielä takasi laittaa niin kyllähän se on omasta mielestä ainakin aika hirveän näköinen vekotin ilman niitä.. Ja se on varmaan sitä niin sanottua autoharrastamista :D

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=0

Ps. huomiovaloja jos jollai pyörii ylimääräisinä tuohon semmoset voisin ostella, vanhat alkaa olla elämää nähneet. ja 5v laatikkoa vailla vieläkin kyseisen kulkine on..
Akettaja

Re: VAZ-21051 - 1988 - 1200S - Talvipulkka

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Nyt kun nappi talviteloilla uudella laatikolla niin saikin kantin talliin ja laatikko vaihtoon. Viimeisellä tässäkin on nyt 5v-laatikko. Kun tässä alusta on niin rivossa kunnossa tuohon harrasteeseen verrattuna ja ne napin läpikäydyt etutukivarret napottivat tallin nurkassa niin tuumasta toimeen.. Uuden vähän erottuvamman värin tosin saivat niskaansa ja mansesta tullut ö-pohjanpanssarikin löysi tiensä paikalleen ja teemaan sopivan värin pintaansa. Tässä tosin en kehannut napoja ihan atomeiksi purkaa pelkkä puhallus ja uusi väri niskaan, ja moottorinpalkkiin en jaksanut koskeakkaan.. Silti omaan silmään aika maukkaan näköinen alustan osien ilme kattoo nyt jos innostuu niin sama homma perän käikäleitten kanssa, plus ohjausvarretkin vuodelta 88 niin nekin vois olla aika päivittää kohan nyt kattoo..

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=0

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=1

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=2
Akettaja

Re: VAZ-21051 - 1988 - 1200S - Talvipulkka

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Talvi meni kohtuu huolettomasti kantilla luistellessa, viimesillä ajoilla alkoi oudosti puoltaa ja perä elää heitoissa no ei iso vika ja helposti paikannettu.. ->

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=3

Korvakko oli jo tippumispisteessä tiedä sitten miten pitkään jo ratkenneena :D
no toisen akselin puhallus, vahviketta panhardin korvakkoon ja akseliin, ja kun miggi jo kädessä oli niin samalla kaikki korvakot tuli hitsattua ympäriinsä kiinni akseliin kun ei näköjään noihin pistehitsauksiin ole luottaminen.. Tämän jälkeen epoksit pintaan ja katastus miehen iloksi vähän räikeempää väriä pintaan

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=2

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=1

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=0

Toki samalla vaihtui jarruputket, letku, jarrujen paineensäädin, takatukivarret polypuslilla, ja säädettävä panhardi löysi tiensä paikalleen.
Tiensä päässä olevat ohjausvarret uusin kun keskitangon pallot olivat jo tiukasti jumissa ja ruosteessa (ohjaus herkkeni huomattavasti :lol: toki apusimpukka ollut jo vuosia kuulalaakeroitua mallia)

Moottoriakin tuli vilkaistua uusi aut.kiristin, kiristinkenkä+laahain jakopäähän, 270tkm ajettu alkuperäinen vesipumppu näytti jo muhimisen merkkejä sekin vaihtoon+ kivikovaksi menneet vesiletkut uusiin. Mansesta piti tilata uus etustefa kampuralle ei kehtaa vanhalla kasata kun ei ollutkaan varalle tullut hankittua. Samaan tilaukseen tuli sitten uutta paisaria alipaine letkua.. Jahka tilaus saapuu saisi kasattua valmiiks :) Kardaani olisi vielä tarkoitus uusia jos työkaveri sellaisen rajan takaa jossain vaiheessa roudaisi. Sitten vaan ens talvea odottamaan..
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: VAZ-21051 - 1988 - 1200S - Talvipulkka

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

Mikäs kardaanissa mättää?
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Akettaja

Re: VAZ-21051 - 1988 - 1200S - Talvipulkka

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Kannatinlaakerin voimistunut jurnutus alkoi häiritsemään.. :? Ja vklp aikaan olikin työkaveri saanut kardaanin, pääseekin viskaamaan sen paikalleen kun ennättää..
Akettaja

Re: VAZ-21051 - 1988 - 1200S - Talvipulkka

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Tän talven ajot alkas olla talvikantilla tehty. Syksyllä tulikin raapastua hyvin palvellut 270tkm ajettu pikkulohko keulilta ja siistittyä konehuonetta samalla ruosteet veks ja akku konttiin. Konehuone tuli vedettyä valkoisella raptor lavapinnoitteella litran siihen sipasin massaruiskulla eipähän haittaa avainten lipeämiset enää ei pitäs jälkiä tulla ja kai se jotenki ääntä eristää. No mutta itse koneeksi vaihtui läpikäynnin saanut 1500 pata johon uusittiin alakerran kaikki laakerit, ensimmäisen ylikoon männät, venavarren kumit, nivan nokka, stefat, tiivisteet, kevennetty vauhtis, toverin peltipakosarja, soppaa tarjoilee webrun dgv täältä foorumilta jokarin antamilla suutinkoko suosituksilla tietysti, lohkon tasopinta laskettu mäntien lakien tasalle ja kannesta kanssa jokunen kymmenys pois. Näillä setupeilla ei oem starttit enää jaksaneet mainitakkaan muuta kun kev-veem-mällä joten apuun tuli pikkunen "tehostartti" jolla konekin alkoi starttailla jo normaalisti. Laturiksi päivittyi uudemman kantin laturi joka halusi väliin diodin jolloin sammutus toimi normaalisti avaimella. Huikeasti lisääntynyttä tehoa välittää nykyisin laatikkoon sachin kytkin ja 5v askin jatkeena on 3.9 välitteinen torsen murikka joka tarjosikin koko rahan edestä hupia talviliikenteessä ja jääradalla.. Ja nyt voi jopa käyttääkkin 5 vaihdetta 1200 koneella se oli ns. alamäki vaihde :lol:

Tuolla niitä kuvia -> http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... t=3&page=1
Vastaa Viestiin