VAZ-2106 - 1984 - Twincam

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jupsu
Viestit: 6
Liittynyt: 17.8.2015 15:28
Paikkakunta: Oulu

VAZ-2106 - 1984 - Twincam

Viesti Kirjoittaja jupsu »

Tuli vastaan tuplalamppu ja sain neuvoteltua vaihtokaupat silloiseen E30 Bemariin.

Kuva

Auto tuotiin hallille ja sitä alettiin tutkailemaan ilman isompia suunnitelmia tarkoituksena ainakin alkuun saada katsastettua.

Kuva

Sisusta oli valmiiksi irrallaan lukuunottamatta lattiaverhoilua, jonka alta löytyi vähän pehmeää. Molempiin etunurkkiin laitettiin paikat ja lattia harjattiin, sekä bitumit poistettiin, jonka jälkeen luonnollisesti suojattiin maalilla.

Kuva

Lattia vaimennettiin uudella materiaalilla ja päällystettiin "messuhuovalla". Autossa ei ollut kunnon vöitä, koska auto on tuotu venäjältä, joten rullavyöt tuli myös hankittua foorumin kautta. Auton mukana tuli entisen omistajan hankkima punainen nahkasisusta. Penkit ja ovipahvit saivat höyrypesuria ja sitten sisusta voitiinkin jo kasata. Ratiksi vaihdettiin vanhasta jäämistöstä Luisin kolmepuolanen.

Kuva

Jossain vaiheessa piti tekniikkaan siirtyä ja kun auton moottori ei ollut käyntikuntoinen se nostettiin pois. Varastoista löytyi 1500 moottori josta tehtiin ns. katsastuskone johon ostettiin remppaosat venäjältä ja pientä viritystäkin tuli valmiiksi hankittua ladan koneeseen. Näinä aikoina tuli 1700 moottori hankittua johon oli pieniä suunnitelmia kun auto olisi leimattu.

Kuva

Moottori nostettiin paikalleen jota sitten vähän säädettiin ja kasattiin kaikki loput katsastuksille tarvittava. Koska autossa ei minulle tullessa juuri alustaa ollut niin siihenhän piti sellainenkin rakennella. Taakse laitettiin Volvo 240 jouset- ja 740 iskarit, eteen tuli Mansemotorsin Kyb iskarit ja Jeepin jouset. Ja eikun leimaa koittamaan!

Kuva

Leimahan sieltä sitten tuli parilla huomautuksella ja autolla ajeltiin vuoden vaihteessa pariviikkoa joululoman aikana. Sitten auto laitettiin seisontaan uusia suunnitelmia silmällä pitäen.

Tästä hetki mentyä vastaan tuli lancian 2.0 twincam vinokone joka oli ollut valmiiksi ladan keulilla ja siitä tehtiin sitten kaupat. Moottorin mukana tuli turbopakosarja ja sintterikytkin josta se ajatus sitten lähti. Moottoritila siivottiin, tarpeettomat sähköt siirrettiin sisäpuolelle, akkuteline poistettiin ja lopuksi maalattiin korin värillä. Eli pienien askartelujen ja fiksailujen jälkeen kone löysi tiensä tupliksen keulalle.

Kuva

Sitten pitikin hankkia enään loput osat. Tässä joitain kuvia.

Turbo tilattiin ebaystä, GT28 kopio.

Kuva

Hitzari kaveri askarteli keruusäiliön.

Kuva

Downpipe tehtynä ja käärittynä lämpökääreellä.

Kuva

Venttiilikopista tuli rapattua entiset vähän kulahtaneet vasaralakat pois ja ne maalattiin sitten uudelleen struktuurimaalilla.

Kuva

Keulalle löytyi sopivan kokoinen välijäähdytin edullisesti ja sopivat silikoonimutkat tilattiin. Ahtoputket 2,5" ja 3" mustaa.

Kuva

Tässä välissä alettiin etsiä uusia vanteita. Alumiinivanteet piti saada, koska autossa oli ennestään kiiltäviä osia joihin peltivanteet ei niin sopineet. Vanteiksi löytyy rsl cultit 8" ja 9" leveänä. Kiinnitys onnistui hyvin jo peltivanteisiin hankituilla epäkeskopulteilla. Taakse on jonkinlainen speiceri kuitenkin hakusessa. Kuvassa näkyy myös alkaneet korityöt, tarkoitus siis ylimaalata. Keulalle myös mietinnässä Vihur lippa.

Kuva
Kuva

Mittareihin tehtiin myös pieni päivitys. Mukana tuli siis toinen mittaristo niin venäjänkieliset mittarit jäivät jemmaan.

Kuva

Takakonttiin laitettiin pohjalle vanha rallitankki ja alkuperäisen paikalle akku. Keruusäiliö ja pumput siististi rivissä. Moottorin ohjaukseksi valittiin MS1 V2.2.

Kuva

Megaboksi asennettiin hanskalokeroon releineen ja sulakkeineen. Johdotus muuten valmis paitsi vielä uupuu laajakaista ja vaggipuola.
Tässä kaikki tältä erää. Varmaan päivitän lisää jos jotain vielä tapahtuu :D
LADA2107TC
saquzi

Re: VAZ-2106 - 1984 - Twincam

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Multa löytyis opelin 2x2 3pin hukkakipinäpuola, ohjaus boschilaisella tai vastaavalla sytkäkivellä... vaggilaisen puolat ei ainakaan paljoo kehuja ole saaneet varsinkaan turbokäytössä..
Akettaja

Re: VAZ-2106 - 1984 - Twincam

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Ai että on pirun siistin oloinen tuplis rojeksi :o Seurataan! 8)
Avatar
jupsu
Viestit: 6
Liittynyt: 17.8.2015 15:28
Paikkakunta: Oulu

Re: VAZ-2106 - 1984 - Twincam

Viesti Kirjoittaja jupsu »

Kesä vierähti ja ladaankin sai pari pientä juttua tehtyä.

Korityöt saatettiin loppuun ja kokeiltiin vähän maalata. Kirkkaille kohdille pantiin happopohjaa aerosolina ja kuvassa levitetään Trotonin ruiskufilleriä.

Kuva

Valmis kappale jäi yöksi kuivumaan.

Kuva

Kori hiottiin ja maalattiin heti seuraavana päivänä. Parin viikon kuluttua kori vielä käsiteltiin koneella ja Fareclalla. Tässä pari kuvaa kun kasailut alotettu.

(listat on nykyään paikallaan)
Kuva
Kuva
Kuva

Plx dm-6 tuli myös hankittua, se korvasi kellon.

Kuva

Sitten piti vielä saada auto kulkemaan omin voimin ja päädyttiin tähän.

Kuva

Mega vaihtui mahtavaan kompaktiin Hestec x32 ohjaukseen :). Vielä pikku neppailua sinnetänne ja on the road ajamaan karttoja hästäkkiin.
Hyvää alkavaa syksyä ja yritetäänpä ehkä vielä päivitellä :lol:.
LADA2107TC
Avatar
jta
Viestit: 4422
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2106 - 1984 - Twincam

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuo sun täytyy kyllä ehdottomasti tuoda joku kerta näytille kokoontumiseen. Sen verran hienolta vaikuttaa.
Vastaa Viestiin