Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
ladaismi

Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Luin täältä joskus että kaasupolkimesta saa ihmismäisemmän kun putkitongilla vääntää poljinta jarrupolkimeen päin ja sen jälkeen alaspäin.

Tein työtä käskettyä.

Kuva

Tuntuu heti paremmalle, mutta uskaltaisiko tuo vääntää vielä lisää jarrupolkimeen päin ja alaspäin? Missä menee raja?
Avatar
pressa
Viestit: 10440
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Viesti Kirjoittaja pressa »

jos ei suorakulmaan tai edestakaisin vääntele niin ei katkea. Itse olen kääntänyt jarruja kytkinpolkimia myös vasemmalle niin mahtuu isompikin kenkä polkimille, kammottava tunne kun jarrua painaessa kaasuttaa vahingossa.
niin ja hitsi on keksitty jos katkeaa...
virtain
Viestit: 1134
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Viesti Kirjoittaja virtain »

Itse en ole omasta Ladastani (2104 1700i -97)...kaasupoljinta joutunut vääntelemään....koska laitan kaasujalan sillai vinoon polkimelle, niin ajaminen ei aiheuta mitään onkelmaa :lol: ....eli siis oikea jalka viistosti polkimelle (kantapää kohti jalkatilan keskiosaa, ja varpaat kohti lämppärin koteloa)...Hyvin olen pärjännyt tällä tavalla 8)
Partner_r420
Viestit: 91
Liittynyt: 22.9.2021 9:36
Paikkakunta: kiuruvesi

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Viesti Kirjoittaja Partner_r420 »

18 vuotta ladasta taukoa ollut ja sitten lähin ajelemaan niin kyllähän tuo kaasun off-on asento pistää todellakin miettimään kaasun painallusta.
ja polkimet on todella lähekkäin joten huopatossuilla ei tällä vehkeellä ajella ellei ole tarkoitus tehdä kolmenpolkimen painallus.
mataha
Lada kerhon jäsen
Viestit: 154
Liittynyt: 23.5.2015 20:02
Paikkakunta: Lahti, Ahtiala

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Viesti Kirjoittaja mataha »

Täytyy harkita, 47 talviturvakenkä aiheuttaa Nivassa välillä kahden polkimen painalluksen.
Aina on selvitty!!!
Avatar
KSE 1995
Viestit: 982
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Itse väänsin kaasupoljinta hieman alaspäin mahdollisimman läheltä kaasupolkimen niveltä. Ja pieni vastaheitto läheltä tassua. Sopiva korkeus oli sen verran jarrupolkimen alapuolella, että kävelykengän reuna otti kiinni jarrupolkimeen kun jalkaa siirsi vaakatasossa kaasulta jarrulle. Muutoin jalan asento kuin "virtain" kertoi.

Kaasarikoneissa pystyy myös konehuoneen puolelta säätämään vivustoa niin, että poljin hytissä hieman laskee.

Kummassakin tilanteessa voi tulla lattia vastaan, jos jostain syystä pitäisi saada autosta kaikki teho irti. Tällöin voi jalan osittain sujauttaa kaasupolkimen ja kardaanitunnelin väliin. Kun jalka on sopivasti välissä, niin sillä pystyy vääntämään kaasupoljinta kohti jarrupoljinta. Tällöin polkimen alla on hieman enemmän tilaa ja saa kaiken tehon irti autosta.

Tämä systeemi on toiminut kengännumerolla 43 🙂
Partner_r420
Viestit: 91
Liittynyt: 22.9.2021 9:36
Paikkakunta: kiuruvesi

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Viesti Kirjoittaja Partner_r420 »

juuri tota itekki mietin jos parantaa kaasupolkimen asentoa niin onko sitten hurjasta suorituskyvystä pois sitten kun liikerata loppuu kesken hmmm....
ellei sitten tee kantapään alle lattiaan koroketta kaasupolkimen kohdalle😂
ja muita polkimia sais sitten sivulle reilusti ni kaikkihan ois sitten jo aika hyvin.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 982
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Tieliikenteessä sallituissa nopeuksissa ei ongelmaa. Vain huippunopeuteen pyrittäessä saattaa lattia tulla vastaan. Poljinta lasketaan kuitenkin vain muutama milli, mitä se kengänpohjan ja päälimateriaalin sauma sitten onkin. Ei tarvitse muita polkimia siirtää. Isokenkäisillä kun on sitten omat kuljettajat.

Tällä muutamalla millillä ja jalan n. 45° asteen kulmalla nilkka ei enää väsy ja matkan teko on jopa nautittavaa.
Vastaa Viestiin