VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Onkohan kellään kokemusta Nivan 100% etu-, takatasauspyörästön lukkoon? Käyttöö ohjataan kuljettajan paikalta käsin vipumekanismilla mekaanisesti vaijerilla.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Maalaus projekti puskee päälle. Nivan kylkeen on lapio kaupalla heitetty pakkelia. Piti nopee pikku ehostus maalaus tehdä, mutta taitaa projekti lähtee vähä isommille rattaille. Jos vaihtais etulokarit kummallekki puole. Ei jaksa alkaa leipoo pakkelia pariatuumaa per puoli ja luultavasti tulee vähä siistimmän näkönen. Vaikkei sillä ulkonäöllä niin väljä olis tämmöses mettävehkees.
Vanhamallin kontteja ei vaan kauheesti oo tullu vastaan missää niin tiedä sitte mitä sen kanssa tekee. Kai se pitää koittaa jotenki leipoo kuntoon ja vaihtaa toiseen joskus kun moisen löytää.
Takakontti on luultavasti samallaine mitä lokaritki. Oman elämänsä sepän tekemää paikkaa ja lapiolla pakkelit päälle 1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Alkaa hommat eteneen. Josko lähipäivinä pääsis maalaamaan. Tuli sisälokarit putsattua massasta samalla ja mätää löyty aika paljon massan alta. Oli kohtuu helppoa korjata nyt kun oli tilaa hitsailla. Hanttarin puolelle tehty sama homma.
Tiedä sitte oliko kannattavaa vaihdella uusia lokareita. Tulee kumminki runnottua ne mettässä solmuun heti, mutta onpa hetken hyvän näköiset kattella ja sai ruosteet poistettua samalla jos jotain hyvää hakee1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Nyt on Niva värissä. Huomenna pääsee pistää ovia ja luukkuja paikalleen. Maali olis ehkä voinu olla vähä himmeempi. Ei näkyis nii herkästi kaikki lommot. Mettäs käy kerran niin on ku pernusäkillä hakattu
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Pesemättä ja auringossa himmenee aikaa myöden, mutta hienolta näyttää!!
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Siitä se alkaa taas pikkuhiljaa muodostuun. Vakiopuskurit tarttis vie hetkeks pistää paikalleen mutta..
vinssipedin teen jostain paksusta tavarasta ja loput sitten jostain 3mm levystä. Takapuskurin teen luultavasti myös uuden joko 120*60*3 palkista tai levystä muotoillen. Aika ja motivaatio näytää mikä on lopputulos

tuli vinssi ostettua niin tarttis luppoajan tulles alkaa suunitteleen vinssipuskuria. Tavote olis saada sellanen tehtyä, että saa vinssin puskurin sisälle piiloo ja suojaan. Mutta se on haave toteitus voi olla jotain ihan muuta Juu eiköhä se siitä himmenee ajan saatossa. Ellei maalaa uudestaan jos tulee jotain pellejä uusittuapressa kirjoitti: 21.7.2025 7:22 Pesemättä ja auringossa himmenee aikaa myöden, mutta hienolta näyttää!!
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Nyt tuli ostettua uusi kaasari vaikka vanhan on saanu toimimaan kohtuudella. Uudeksi kaasariks valikoitui lopulta FAJS DGV 32/36.
Mitä siitä on tullut luettua niin pitäis olla ihan pätevä vaihtoehto. Hinta on ainakin paljon huokeempi Weberiin verrattuna
mutta aika näyttää miten sen kanssa pärjää jahka sen saa kökästeltyä paikallee
Mitä siitä on tullut luettua niin pitäis olla ihan pätevä vaihtoehto. Hinta on ainakin paljon huokeempi Weberiin verrattuna
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Alkaa pikkuhiljaa vinssinpuskurikin muodostumaa. Vinssi tulee kiinni 10mm levyyn joka kiinnitetään vanhan puskurin kiinikkeisii ja lisäksi velä pohjaan muutamaan kohtaan. Puskuri kuori tulee tehtyä 3mm levystä
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Aika tyylikkään näköinen, kuinkas kerää rapaa tuonne sisälle eli onko puhdistus reikiä pohjalla??
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Luultavasti kerää rapaa samaan tapaan kuin orginelli. Johonkin tulee jätettyä joku kolo painepesurille mistä pääsee painaa roinat pois. Tulevaisuus näyttää kuinka toimiva tuleepressa kirjoitti: 7.9.2025 14:59 Aika tyylikkään näköinen, kuinkas kerää rapaa tuonne sisälle eli onko puhdistus reikiä pohjalla??
Eikä sitä tiedä paljonko puskuri vielä muuttuu toteutus hetkellä. Suunitteilla on lisätä vetolenkit puskuriin ja hiukan on auki, että tuleeko tehtyä putkesta tuohon valojen ympärille/vinssin päälle jotain suojaa
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Alkaa pikkuhiljaa puskuri valmistua. Yllättävän hyvä siitä tuli näillä taidoilla ja opeilla ilman mitään hienoja työkaluja. Vehkeinä tyyliin Kemppi, rälläkkä ja moska
monta juttua tuli mitä pitää tehdä toisin jos moiseen urakkaan vielä joskus lähtee.
Heti alkuun vinssipetiä ei kannata hitsata lopulliseen puskuriin kiinni. Jäähdyttelystä huolimatta vetää aika kieroon joka paikan ja oikominen on aika työlästä puuhaa. Pulttaamalla voisi saada paremman lopputuloksen.
Myös siirtolulmasta olis ollut paljon apua. Pahvi ja silmä heittää kumminki ja heitot kertaantuu. Toki kanttikone olisi ihanne työkalu, mutta harvemmalla sellaiseen on mahdollisuutta.
Tässä lähes valmis tuotos. Pieniä muutoksia tulee vielä tehtyä.
Puskurin päätyjä tulee vielä vähän muotoiltua eri kulmaan. Lisäksi on muutama muu ulkonäköön liityvä hypistely millä ei käytön kannalta ole merkitystä.
Vinssin päälle tulee lisättyä vielä suojaava putki. Se kiinitetään pulttaamalla, jotta sen saa tarvittaessa irti. Tällä tapaa vinssin irrotus on helpompaa. Myös vinssin narulle pitää puhkasta reikä ja kiinittä peitelevy/kaulus.
Tuentaa ja kiinityksiä pitää vielä parannella hiukan ennen vinssin koeponnistusta. Korjausten ja muutosten jälkeen oli ajatuksena maalata puskuri Raptori lavapinnotteella.
Seuraavaksi tarttis tehdä vielä takapuskuri. Saisi kummaki maalattua samalla kertaa. Mutta meinaa miehestä loppu virta. Päivät pitää kumminkin heilua mettässä ja alkaa käydä raskaaksi, kun painaa toisen työpävän mitan ehtoolla vielä hallilla. Meinaa unet jäädä vähille joka vaikuttaa huomattavasti palautumiseen.
"Työt haittaa aina harrastuksia"
Heti alkuun vinssipetiä ei kannata hitsata lopulliseen puskuriin kiinni. Jäähdyttelystä huolimatta vetää aika kieroon joka paikan ja oikominen on aika työlästä puuhaa. Pulttaamalla voisi saada paremman lopputuloksen.
Myös siirtolulmasta olis ollut paljon apua. Pahvi ja silmä heittää kumminki ja heitot kertaantuu. Toki kanttikone olisi ihanne työkalu, mutta harvemmalla sellaiseen on mahdollisuutta.
Tässä lähes valmis tuotos. Pieniä muutoksia tulee vielä tehtyä.
Puskurin päätyjä tulee vielä vähän muotoiltua eri kulmaan. Lisäksi on muutama muu ulkonäköön liityvä hypistely millä ei käytön kannalta ole merkitystä.
Vinssin päälle tulee lisättyä vielä suojaava putki. Se kiinitetään pulttaamalla, jotta sen saa tarvittaessa irti. Tällä tapaa vinssin irrotus on helpompaa. Myös vinssin narulle pitää puhkasta reikä ja kiinittä peitelevy/kaulus.
Tuentaa ja kiinityksiä pitää vielä parannella hiukan ennen vinssin koeponnistusta. Korjausten ja muutosten jälkeen oli ajatuksena maalata puskuri Raptori lavapinnotteella.
Seuraavaksi tarttis tehdä vielä takapuskuri. Saisi kummaki maalattua samalla kertaa. Mutta meinaa miehestä loppu virta. Päivät pitää kumminkin heilua mettässä ja alkaa käydä raskaaksi, kun painaa toisen työpävän mitan ehtoolla vielä hallilla. Meinaa unet jäädä vähille joka vaikuttaa huomattavasti palautumiseen.
"Työt haittaa aina harrastuksia"

1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
No nyt tuli tehtyä takapuskuriki. Hiukan etupuskuriin verrattuna pelkistetympi. Ehkä hiukan leveämmän olis saanu olla. Leveämpi suojais paremmin kolhuilta pakittaessa,
mutta eiköhän se ihan hyvä ole nyt.
Uppotettavat leveällä valokuviolla olevat valot tulee vielä puskureihin niin näkee kunnolla ajella mettässä.
Myös akku pitää päivitellä kunnolliseen. Tarkoitus olis ostaa Optiman akku. Monet on niitä kehunu offi käytössä. Kumminkin vinssi vie virtaa jonkin verran, jos sitä joutuu käyttämään.
Kaasariin vaihto on edessä seuraavaksi. Saas nähdä jaksaako näin viikonloppuna alkaa siihen urakkaan
mutta eiköhän se ihan hyvä ole nyt.
Uppotettavat leveällä valokuviolla olevat valot tulee vielä puskureihin niin näkee kunnolla ajella mettässä.
Myös akku pitää päivitellä kunnolliseen. Tarkoitus olis ostaa Optiman akku. Monet on niitä kehunu offi käytössä. Kumminkin vinssi vie virtaa jonkin verran, jos sitä joutuu käyttämään.
Kaasariin vaihto on edessä seuraavaksi. Saas nähdä jaksaako näin viikonloppuna alkaa siihen urakkaan
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Tulihan se kaasari vaihdettua. Oli siinä oma hommansa.
Orginelli putsarinkotelo tuli muokattu sopivaksi ja imusarjaa piti vinguttaa, että sai terävätkulmat pois. Kaasuvipuun tuli vaihdettua yksi kulmanivel ja ryyppyvaijeri piti vaihtaa pitempään.
Suuttimet tällä hetkellä
Pääsuuttimet 150/155
Ilmat 160/180
Tyhjäkäynti 60/50
Seos F50/F6 (kaasarin mukana tulleet)
Tuntuisi pelaavan aika hyvin näillä. Nivassa on nyt hyvä kaasun vaste ja jaksaa vetää joka kierros alueella ilman nykimistä. Myös lapun voi lähes heti polkea lattiaan kiinni ja vetoja riittää. Suurin ero vanhaan on se ettei tapahdu mitään ylimääräistä nykimistä missään kohtaa.
Kyllä voi olla tyytyväinen siihen ~200€ mitä tuli remontti maksamaan sisältäen kaasarin ja pieni pärekoppallinen suuttimia, kierretanko mitä ei tullu käytettyä, 3x kulmaniveliä mistä käytin yhden ja uusi ryyppyvaijeri. Pala pelliä ja hitsilankaa kului ilmanputsarin modaamiseen. Aikaa kului suur piirtein 5h mukaan lukien pienet joogailut ja ihmettelyt.
Tarttee hetki seurailla kulutusta. Alkuun varmasti kasvaa
todelliset luvut saa kaasujalan rauhottuessa. En usko silti suureen tiputukseen, max. 2l/100km
Orginelli putsarinkotelo tuli muokattu sopivaksi ja imusarjaa piti vinguttaa, että sai terävätkulmat pois. Kaasuvipuun tuli vaihdettua yksi kulmanivel ja ryyppyvaijeri piti vaihtaa pitempään.
Suuttimet tällä hetkellä
Pääsuuttimet 150/155
Ilmat 160/180
Tyhjäkäynti 60/50
Seos F50/F6 (kaasarin mukana tulleet)
Tuntuisi pelaavan aika hyvin näillä. Nivassa on nyt hyvä kaasun vaste ja jaksaa vetää joka kierros alueella ilman nykimistä. Myös lapun voi lähes heti polkea lattiaan kiinni ja vetoja riittää. Suurin ero vanhaan on se ettei tapahdu mitään ylimääräistä nykimistä missään kohtaa.
Kyllä voi olla tyytyväinen siihen ~200€ mitä tuli remontti maksamaan sisältäen kaasarin ja pieni pärekoppallinen suuttimia, kierretanko mitä ei tullu käytettyä, 3x kulmaniveliä mistä käytin yhden ja uusi ryyppyvaijeri. Pala pelliä ja hitsilankaa kului ilmanputsarin modaamiseen. Aikaa kului suur piirtein 5h mukaan lukien pienet joogailut ja ihmettelyt.
Tarttee hetki seurailla kulutusta. Alkuun varmasti kasvaa
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Hieno laittaa uusia palikoita, ja toivotaan että kulutus pysyy samana tai ehkäpä pienenee...
ps. itse en aikoinaan weberillä saanut mitään parannusta verrattuna vakioon, missä oli suuttimia optimoitu. Kun aina weberin asennusta verrataan melkein moottorin vaihtoon suurempaan kun tehoa tulee niin paljon enemmän...
ps. itse en aikoinaan weberillä saanut mitään parannusta verrattuna vakioon, missä oli suuttimia optimoitu. Kun aina weberin asennusta verrataan melkein moottorin vaihtoon suurempaan kun tehoa tulee niin paljon enemmän...
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Juu en sitä kyllä ihan moottorin vaihtoon vertaisi. Luultavasti monilla on ollu niin väljät ja huonot kaasarit, että kaasarin vaihdon jälkeen tuntuu auton normaali tominta päätä huimaavalta.pressa kirjoitti: 13.9.2025 20:41 ps. itse en aikoinaan weberillä saanut mitään parannusta verrattuna vakioon, missä oli suuttimia optimoitu. Kun aina weberin asennusta verrataan melkein moottorin vaihtoon suurempaan kun tehoa tulee niin paljon enemmän...
Kyllähän se pitää myöntää, että Niva tuntuu ihan eri autolta. Huomioon pitää toki ottaa lähtökohdat. Eihän vanha 80-luvun kaasari voi enään olla parhaassa kunnossa ja täten sen vertailu uuteen on vähän hullua. Voihan toki vertailla, mutta harvemmin 80-luvun autoakaan verrataan uuteen. Vähän ontuva vertaus..
Jos lähdetään vertaamaan uutta orginaalia tai jos vanhasta saa kunnostettua uutta vastaavan, niin siinä voidaan sitten pistää viivalle orginaali vs Weber, Fajs tai vaikka 20€ kiinalainen. Onhan uusi aina uusi tai kunnostettu lähes uutta vastaava.
Aika usein varmasti nämä kaasarin "tehon lisäykset" on pers tuntumaa eikä todellisia "tehon lisäystä" voi todentaa millään. Pitäähä ihmisen perustella ittelleen 600€ Weberin osto 50% kulutuksen tippumisella ja 20% tehon lisäyksellä
Usein tuntuu kokemukset kulutuksistakin olevan jotain aivan muuta mitä todellisuudessa. Autolla ajetaa ihan sukkasillaan ja saadaan auton kulutus todellista matalemmaksi ja siitäkin sitten kertoessa tiputetaan litra tai jopa kaksi varmuuden vuoksi
Jos nyt kuitenkin kuukauden päivät laskis kulutusta ja katsotaan päivittelenkö itsekkin niistä Nivan 7-8l kulutuksista
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90