15w-40 liian paksua?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Itse käyttänyt käyttöautossa teboilin goldia ja jääleikkikalussa nesteen 20W-50. Vaihtoväleina käyttöautoon 10tkm ja suodatin 20tkm, tuohon leikkikaluun aina syksyisin öljyt ja suodatin.

Noista goldeista ei ole pahaa sanaa, hyvää kuullut myös nesteen city pro:sta ja valvolinen max lifesta. Noista hakisin ympärivuotiseen käyttöön. Nuo 20W-50:t ovat talvella kylmänä TODELLA jäykät, lämmittämättä ei kone pyöri ja käyntiinlähtö vaatii siltikin sytkäennakolla kikkailua kylmänä, saa nähdä ensi talvena kun vielä ruttua on nostettu pykälän verran... Tosin myös öljyjäähy on lisätty joten voisi kokeilla myös 10W-40 laatua mielenkiinnosta.

Oikeasti niillä halvoilla (lue huonoilla) öljyillä ei varmasti säästä mitään pitemmän päälle.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Tosiasiahan on että raakaöljy eri merkkien kanssa on kokolailla samallaista.Pieniä eroja on,onko se pumpattu pohjanmerestä,lähi-idästä,jenkeistä..

Mutta sitten kun siihen lisätään tietyt lisäaineet,siinä tulee suuri ero.Siinä tulee myös hintaero.Ja niissä suurin ero on molekyylirakenteen kestävyydessä.Halvat öljyt ovat uutena ihan hyviä mutta,jo alle tuhannen kilometrin ajon jälkeen molekyylit pirstoontuvat ja öljy menettää ominaisuutensa.Itse en ajaisi millään halvalla "merkittömällä" öljyllä 2000km pidempään.Enpä kyllä halpoja öljyjä käytäkään.Jos ostaa parempaa ja vähän kalliinpaa öljyä,voi kyllä Ladallakin ajaa tuplaten pitempään kuin halvoilla öljyillä.Pakostakin miettii että onko se halpa öljy sit loppujen lopuks niin halpaa,muuten kuin ostettaessa.
Merkillä ei niinkään ole merkitystä.Kaikki tunnettujen öljy-yhtiöiden öljyt on kyl hyviä.Itse vaan käytän motulin öljyjä..
Suomi on täynnä kaikenmaailman ihme öljyjä,on euro-oilia,economic oilia,king oilia ym ym.Ja melkein kaikki näistä tulee Belgiasta samasta pajasta.Sieltä saa ihan millä merkillä haluaa samaa kuraa,kunhan suomalaiset maahantuojat tilaavat vain tarpeeks paljon.Ja laatu on halvinta mahdollista...

Voishan tästä kirjoittaa kirjankin,mut lopetan nyt tähän :D
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Niin aihehan tällä topicilla oli ihan eri.Vastaus kysymykseen on, ON.15w oljy on jo kymmene asteen pakkasessa TODELLA jäykkää tavaraa.Paras olis käyttää 5w oljyä.Se w tulee sanasta winter.Tarkoittaa öljyn juoksevuutta pakkasessa.Mitä pienempi numero,sen notkeampaa pakkasessa.Ja taas se toinen lukuhan merkkaa kuumuuden kestävyyttä.Jos on kovasti viritetty lada,kiertää paljon,kannattaa käyttää mahdollisimman kuuman kestävää oljyä..No kyllä nelikymppisellä jo pitkälle pärjää.Sit kisakoneissa käytetään jo 50 ja 60 öljyjä.Mitään haittaa siitä ei ole,mut ei mitään hyötyäkään tavallisessa koneessa käyttää 50 öljyä.Maksaa vaan enemmän..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Nii, ja pari muutakin asiaa, kuin laatu, jotka vaikuttaa öljyn hintaan: mainonta ja astian koko. Tuskin se 4litran astiassa osettu rally formula on monta kertaa parempaa kuin 200litran astiassa ostettu raskaan kaluston öljy samalta valmistajalta. Epäilen että voi olla jopa toisin päin, vai kuinka pitkiä vaihtovälejä noilla kuorma/rekka-autoilla ajetan?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
KosoLa
Viestit: 108
Liittynyt: 21.5.2004 21:44
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja KosoLa »

Rekkojen öljynvaihto väli vaihtelee ajon raskauden mukaan,toi mulla
ajossa olevan tukkiauton vaihtoväli on pidetty 30000 ,käyntitunteja tulee
kuitenkin aika paljon kuormauksen takia,toiset ajaa 50000 sitten on
erikois öljyjä joilla voi ajaa 80-100000. Kahdensadan litran pytty
maksaa noin 300euroo vähän merkistä riippuen, kai jotain mobilin
moskaa voi saada halvemmallakin!
-73 eka Lada,heti koukkuun
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

myynti palstalla oli 90 tkm ajettu Samaran ruiskukone jossa oli jo alkanut kangenlaakeri huutamaan, onko tämä sitten sellainen että on ajettu väärällä öljyllä, kun ei uskoisi tuollaista tapahtuvan ihan noin vähillä kilometreillä? vai onko sitten ollut jokin maanantai kappale...
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin