ei käynnisty, kärjellinen sytytys

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

ei käynnisty, kärjellinen sytytys

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ongelmat jatkuvat. Moottori 2105 on nyt kasassa, mutta ei vain käynnisty, ei edes lupaa eikä paukahtele. Polttoainetta tulee kaasarin kurkussa olevasta suuttimesta. Jokaiselta tulpalta tulee kipinää. Sytytys on lampun avulla säädetty asianmukaiseen ennakkoon (5 - 7 eyk). Uutta osaa ovat katkojan kärjet, pyörijä, virranjakajan kansi ja sytytystulpat. Tulppien ja katkojankärkien välykset on säädetty. Virranjakaja ei ole ollut irti eikä jakohihna. Hihna on kyllä kiristetty. Olen ymmälläni ja siksi pari kysymystä.

1. Katkojan kärjissä on myös kiinnitysruuvin puolella pieni säätövara, eli ruuvin aukko on hiukan soikea. Tämä ilmeisesti vaikuttaa kosketuskulmaan. Voiko tällä olla niin suuri vaikutus, että moottori ei käynnisty?

2. Onko kellään sattunut, että jakopään hammashihna hyppää kiristettäessä yli niin, että kampiakseli ja nokka-akselli eivät enää olekaan synkrossa? Hyppäyksen pitäisi varmaan olla useampia hampaita, että auto ei käynnisty ollenkaan.

3. Onko kenenkään virranjakaja siirtynyt omia aikojaan ja sitten taas pyörinyt normaalisti?

4. Voisiko vika olla liian vanhassa polttoaineessa. Yleensähän se on kai enemmän pienkoneiden onglema. (Ladahan ei ole pienkone, eihän?)
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Onko siellä puristuksia eli onko venttiilinsädöt ok?

Eli helpoin keino tarkistaa on ottaa tulppa pois ja peukalo tilalle ja starttia mikäli puhaltelee ja imee niin toimii.

Onko sytkä oikein ettei ole ½ kierrosta pielessä?

Samalla kun tarkistaa sytkän niin voi tarkastaa nokka-akselin ajoituksenkin eli koska kyseessä hihnakone niin yläkoppa vaan auki ja ja katsoo että nokan merkki on kohdallaan hihnapyörän merkkiin verrattuna ja että pyörijä osoittaa ykkössylinterin kohdalle virranjakajan kannessa.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Toinen starttaa ja toinen kiertää virranjakajaa hitaasti edestakaisin.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jankos kirjoitti:Samalla kun tarkistaa sytkän niin voi tarkastaa nokka-akselin ajoituksenkin eli koska kyseessä hihnakone niin yläkoppa vaan auki ja ja katsoo että nokan merkki on kohdallaan hihnapyörän merkkiin verrattuna ja että pyörijä osoittaa ykkössylinterin kohdalle virranjakajan kannessa.
Eikös se ollut juurikin niin että kun nokka-akselin merkki on kohdallaan niin ykkönen saksaa ja nelosessa on sytytys?
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

jusu kirjoitti:
Jankos kirjoitti:Samalla kun tarkistaa sytkän niin voi tarkastaa nokka-akselin ajoituksenkin eli koska kyseessä hihnakone niin yläkoppa vaan auki ja ja katsoo että nokan merkki on kohdallaan hihnapyörän merkkiin verrattuna ja että pyörijä osoittaa ykkössylinterin kohdalle virranjakajan kannessa.
Eikös se ollut juurikin niin että kun nokka-akselin merkki on kohdallaan niin ykkönen saksaa ja nelosessa on sytytys?
Juu just tulin korjaamaan asiaa. Jusulle pointsit!
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Jankos kirjoitti:Onko siellä puristuksia eli onko venttiilinsädöt ok?

Eli helpoin keino tarkistaa on ottaa tulppa pois ja peukalo tilalle ja starttia mikäli puhaltelee ja imee niin toimii.

Onko sytkä oikein ettei ole ½ kierrosta pielessä?

Samalla kun tarkistaa sytkän niin voi tarkastaa nokka-akselin ajoituksenkin eli koska kyseessä hihnakone niin yläkoppa vaan auki ja ja katsoo että nokan merkki on kohdallaan hihnapyörän merkkiin verrattuna ja että pyörijä osoittaa ykkössylinterin kohdalle virranjakajan kannessa.
Venttiilivälykset olen tarkastanut, mutta en puristupaineita. Toisaalta, mihin ne kaikki olisivat yhtäkkiä hävinneet. Eli kai se kone kuintenkin jollain lailla kävisi, vaikka jostakin pytystä puuttuu paineet. Vanhat tulpat eivät olleet öljyisiä. Mutta ei se paineiden mittaus tietenkään pahaa tee.

Tuo puolikierrosta kävi myös mielessä, mutta mikä sen olisi kääntänyt, kun virranjakaja ei ole ollut irti. Pyörijää ei saa ilman väkivaltaa väärinpäin, kun sen pohjassa ovat ne pyöreä ja nelikulmainen nasta, jotka pitää mennä koloonsa. Samaten virranjakajan kannessa on se kolo, mikä osuu paikalleen. Myöskin tulpanjohtimet olivat vain yksi kerrallaan irti, kun tarkastin niiden kuuntoa. Täytynee kuitenkin irrottaa koppa uudelleen ja tehdä tarkastus.

Kiitos ehdotuksista, arvelinkin vähän, että sinulta tulee ehdotuksia. Kävitkö muuten Joensuussa?
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

tahko kirjoitti:Toinen starttaa ja toinen kiertää virranjakajaa hitaasti edestakaisin.
Ajattelinkin, että toimiihan se strotoskooppi varmaankin tässäkin tilanteessa. Saisi heti väännettyä jakajaa oikeaan suuntaan. Tuli myös mieleen, että voisikohan kipinä olla liian heikko sytyttämään seoksen. Kiitos sinullekin tästä ja aikaisemmista kommenteista.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Mosse-Aksu kirjoitti:
tahko kirjoitti:Toinen starttaa ja toinen kiertää virranjakajaa hitaasti edestakaisin.
Ajattelinkin, että toimiihan se strotoskooppi varmaankin tässäkin tilanteessa. Saisi heti väännettyä jakajaa oikeaan suuntaan. Tuli myös mieleen, että voisikohan kipinä olla liian heikko sytyttämään seoksen. Kiitos sinullekin tästä ja aikaisemmista kommenteista.
Kipinä voi olla heikko, tai sitä ei tule ollenkaan kun tulppa on paikoillaan. Akun kunto vaikuttaa myös siihen. Ei jaksa sytyttää kun startti ottaa puristuksen yli päästäkseen enempi virtaa ja akun napajännite laskee liian pieneksi.


,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Ja kärjet on putsattu, ettei ole pinnoilla varastoöljyä? Heikentää vaan kummasti kipinää.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Joo, akku täytyy taas ladata ennen seuraavaa operaatiota. Se on vasta reilun puolenvuoden ikäinen varta, mutta onhan sillä olllut nyt kulutusta mutta ei latausta. Tai oli se laturissa jo ennen edellistäkin työrupeamaa, mutta olisi saanut olla vielä vähän kauemmin.

Kärjet jäi kyllä puhdistamatta.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
olavi2101
Viestit: 165
Liittynyt: 6.5.2004 11:18
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

:roll: joskus tekee niin että kun tulppa kipinöi irti otettuna mutta sitten ei enää paineen alaisena.kokeile uusilla mulla oli kärjet uudet menneenä kesänä kipunoi mutta käyntiin ei millään tana konnari oli myös uusi.vaihdoin ne toisen kerran sitte läks
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Mosse-Aksu kirjoitti:Kärjet jäi kyllä puhdistamatta.
Siinäpä se vika hyvinkin voi piillä! Pumpulipuikko on aika kätevä hommaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
häläppääjä

Re: ei käynnisty, kärjellinen sytytys

Viesti Kirjoittaja häläppääjä »

4. Voisiko vika olla liian vanhassa polttoaineessa. Yleensähän se on kai enemmän pienkoneiden onglema. (Ladahan ei ole pienkone, eihän?)[/quote]

Joskus vanha bensa voi olla yllättävää. Yhden mopon kans taistelin ja viimein kun vaihdoin bensat, niin heti hörähti käyntiin..Miksi siis vanha bensa toimisi autossa, jos ei pienkoneissakaan? Kannattaa kokeilla.
olavi2101
Viestit: 165
Liittynyt: 6.5.2004 11:18
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

8) kokeile lampulla sytytyksen säätöä jos lamppu sammuu välillä kun kierrät konetta niin silloin se toimii jos lamppu palaa koko ajan tiedät että kärjet ei mene kiinni
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Näyttää sille, että jakohihna on päässyt luiskahtamaan sitä kiristäessäni ja näin kampiaksilin ja nokka-akselin ajoitus on mennyt pieleen. Vielä yksi kysymys varmuuden vuoksi, ennen kuin jatkan hommia.

Kun ykkös sylinteri on yläkuolokohdassa, pitää nokka-akselin merkin ja lohkossa olevan "tähtäimen" olla kohdakkain. Pitääkö silloin kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkin osoittaa nolla astetta eyk.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin