Karstainen tulppa

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Tässä tää tulppa

Kuva
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Eriste siinä on ainakin ihan siedettävän värinen, pientä karstaa metalliosan reunoilla näkyy. Tulppa ei ole märkä öljystä tai muuten tahmainen varmaankaan? Eipä tuo mikään paha ole.
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Reunoilla näyttäis olevan mustaa karstaa.. Saattaahan se olla, että ton pytyn venanohjurit vähän kusee?

// Jaa tulpista puheenollen, NGK:ta olen tähän asti käyttänyt joka koslassa. Pitääkin muuten kattoa että mitkä tossa uudessa menopelissä on..
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Liian rikkaalla ei pitäs käydä, on säädetty optimilukemiin.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Idän Ihme 1 kirjoitti:Väärä lämpöarvo?
No en tiä, luulis et olis samaa sarjaa kuin kolme muuta.

No, uusilla tulpilla sen näkee. En mä tota sinne takas laita :lol:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Idän Ihme 1 kirjoitti:Voi käydä myös rikkaalla?
Ja reunoilta siksi musta, koska tulppa on keskeltä kuumempi.
Liian rikas seos mustaisi tuon koko tulpan, oikea väri löytyy juuri tuosta keskielektrodista, ja näyttäisi tuossa olevan juurikin optimissaan.
Idän Ihme 1 kirjoitti:Väärä lämpöarvo?
Tuo vaikuttaisi jälleen tuon keskielektrodin väriin.

Jos yksi tulppa olisi huomattavasti vaaleampi mitä muut, niin syynä voisi olla todennäköisesti imuvuoto siinä sylinterissä. Sitten toki vikapaikat lisääntyvät jos on tuplia kyljessä. Nyrkkisääntönä vaalea tulppa meinaa laihaa seosta tai liina kuumaa tulppaa. Oikein kireissä koneissa voi myös tulla vastaan että "taaimmaiset" sylinterit, katsottuna vesikierrosta, käyvät kuumempina ja vaativat rikkaamman seoksen. Näitä henkimaailman juttuja ei kyllä ilmene ennen jotain 150hv/l tehoja.

Voi olla että tuonne kyseiseen sylinteriin falskaa öljyä jostain, tulpanjohdon resistanssi voi olla korkeampi mitä kolmella muulla, tai sitten tuo tulppa vaan on ollut hieman yksilö.

Mittaa tulpanjohtojen resistanssit (<6 kohm) ja uudet tulpat paikalleen.

Jos ei korjaannu niin männärenkaat tai ohjurien kumit falskaa öljyä.

Edit: typoja ja vähän asialisäystä
Viimeksi muokannut Stefa, 15.11.2005 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

miten noita tulppien teknisiä arvoja luetaan ja mitkä on ladan orkkistulpan arvot ja mitat, ilmeisesti kaikissa etu-, taka- ja nelivedoissa paitsi 16v on samat tulpat, 16v eroaa vain pienemmällä koollaan (pienempi avainkoko?)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Noista muista arvoista en tiedä, mutta se numero siinä kirjaimien seassa tarkoittaa yleensä lämpöarvoa.. Esim. NGK:n tulpissa, mitä suurempi numero sen kylmempi tulppa ja päinvastoin
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Merkinnät vaihtelevat eri merkeissä. Myös nuo lämpöarvojen kulkusuunnat. Tarkkaa tietoa saa valmistajien taulukoista.
Vauhdin tae - alamäki
ladaman87

Viesti Kirjoittaja ladaman87 »

vaihda venttiilinvarren kumit itellä oli sama vika
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Onko venttiilinohjurinkumit tosiaan paskat jo 65 tkm:ssa? :?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Nonnis kirjoitti:Onko venttiilinohjurinkumit tosiaan paskat jo 65 tkm:ssa? :?
Enemmän taitaa vaikuttaa ikä kun kilometrit. En tiedä minkälaista kumilaatua ovat käyttäneet. Etenkin pitkät seisonnat saattavat myös kovettaa nuo, tämä on jonkinlainen ongelma esimerkiksi vain kesällä liikenteessä olevissa autoissa. Nykyään noita tosin saa silikonista tehtyinä joiden ei pitäisi kovettua.
Vauhdin tae - alamäki
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Stefa kirjoitti:
Nonnis kirjoitti:Onko venttiilinohjurinkumit tosiaan paskat jo 65 tkm:ssa? :?
Enemmän taitaa vaikuttaa ikä kun kilometrit. En tiedä minkälaista kumilaatua ovat käyttäneet. Etenkin pitkät seisonnat saattavat myös kovettaa nuo, tämä on jonkinlainen ongelma esimerkiksi vain kesällä liikenteessä olevissa autoissa. Nykyään noita tosin saa silikonista tehtyinä joiden ei pitäisi kovettua.
Juuri noissa kilometreissä vaihdettiin meilläkin noi ohjurin kumit, johtuen juuri pitkistä seisonta-ajoista sekä huonosta kumi-laadusta, nykyisin tosiaankin silikonisekoitteisia, kestää paremmin. Tulpan väri näyttäisi olevan ok.!
Kyllä lähtee..!
4d sedan

Viesti Kirjoittaja 4d sedan »

Jos sama ilmiö toistuu vielä uusillakin tulpilla ja tulpanjohtojen sekä jakajankannen kunto on varmistettu, niin kyllä taitaa ohjurinkumien piikkiin mennä.
Ostin oman Ladani 82-tuhatta ajettuna ja ohjurinkumit oli aivan finaalissa.
Ja totta totisesti, auto oli seisonut melko paljon. Taitaa olla kumien laatu Ladassa se heikoin lenkki.
Niin ja venttiilivälykset pitää tietenkin olla kohdallaan, nehän vaikuttaa vähän joka asiaan varsinkin kun nuo nykyiset pensat on niin lisäaineistettuja.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Minkäslaiset kumit tuossa ladan kannessa on? Itsellä on ollut kumeja joiden pusseissa on lukenut millon bemaria, millon volkkaria, millon fiatia, ja kaikki on aivan samanlaisia :lol:

Voisi kuvitella että löytyy helpolla käypäiset länsimaiset, ja noita ei varmaankaan kannata venäjältä tuoda. Ottaen huomioon sikäläiset renkaatkin :roll:
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin