Sivu 1/2
missä solenoidi?
Lähetetty: 17.1.2006 13:42
Kirjoittaja latuskapower
eli missä sijaitsee lada 2107 1300S solenoidi?
Lähetetty: 17.1.2006 14:57
Kirjoittaja aropupu
mistäköhän solenoidista mahtais olla puhe?
startin vai kaasarin?
Lähetetty: 17.1.2006 14:57
Kirjoittaja AI
Startin kyljessä on ainakin yksi sellainen kiinni...
Lähetetty: 17.1.2006 15:02
Kirjoittaja larssi21074
Missähän miun autossa on nippeli..
Lähetetty: 17.1.2006 15:14
Kirjoittaja destor
AI kirjoitti:Startin kyljessä on ainakin yksi sellainen kiinni...
Ja vielä lisävinkkinä että startti sijaitsee hyvin hankalassa paikassa moottorin kyljessä apukuskin puolella, suoraan pakosarjan alapuolella, lämmönsuojapellin alla.
Lähetetty: 17.1.2006 16:10
Kirjoittaja latuskapower
selvä eli prkl menee taas tupakkia ku sitäki laittaa mutta kiitos tiedoista

Lähetetty: 17.1.2006 18:13
Kirjoittaja tahko
Joissain uudemmissa takavetoautoissa, pääasiassa sellaisissa joissa latauksen merkkivalo ei ole uutuuttaankaan pelannut, on oikeassa etulokasuojassa konetilassa solenoidin ohjausrele, joka joskus on roistoillut (normaalisesti se on ollut latauksen merkkivalon sammutusreleenä). Siihen halpaan minäkin sorruin kun luulin että kirkkoladassa saisi solenoidi suoran ohjauksen virtalukonpohjasta, kuten arkikärryssä. Tämä tiedoksi ennenkuin puolta autoa ennättää purkamaan.
Lähetetty: 17.1.2006 18:26
Kirjoittaja latuskapower
toi oli hyvä huomautus täytyypä tehä niin
Lähetetty: 17.1.2006 18:45
Kirjoittaja samarai
eli Tahko tarkoittaa tässä kuvassa virtalukon liittimestä n.30 yhdistettyä relettä?
http://www.automan.ru/vaz/07/startb.shtml
Lähetetty: 17.1.2006 19:35
Kirjoittaja tahko
Ei, en tarkoita ihan sitäkään. Katsos, kuvaa niin siinähän menee se nasta 30 akun plusnapaan. Numero 30 on autosähköhommissa yleensä plusnapa.
Tuo linkin osoittama kuva väittäisi (ihan oikein) virtalukonpohjan ohjaavan kärjellä 50 suoraan solenoidia. Ilmeisesti Suomessa (enpäs tiiä varmasti) on tehty kuitenkin starttikärkien (50 ja 30) suojelemiseksi kytkentä, jossa virtalukolla ei vedätetä suoraan solenoidia, vaan ohjausrelettä (tai apurelettä), jonka työkoskettimella (sulkeutuvalla koskettimella) sitten vedätetään solenoidi.
Eli virtalukonpohjan kärkien 30 (+12VDC) ja 50 (solenoidin tai solenoidin ohjausreleen käämi) yhdistyessä pitäisi solenoidin vetää. Joko automan.ru linkin kuvan esittämässä virtapiirissä tai siten että virtalukon kärjet ensin vedättävät ohjausreleen, joka puolestaan vedättää solenoidin.
Katsos noita viestiketjuja:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7263
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=6937
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 08&start=0
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7185
Lähetetty: 17.1.2006 19:43
Kirjoittaja tahko
Ja jos sille solenoidille on apurele, auton saa kärkkäreillä käyntiin (tai ainakin solenoidin vedätettyä) kunhan kässäri on päällä ja vaihde vapaalla:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7208
Lähetetty: 17.1.2006 19:49
Kirjoittaja samarai
tämä selvensi paljon. Tahkohan tietää autosähköstä.

Olen itse täysin amatööri noissa kytkennöissä. Tota "käynnistyksen apurelettä" olen ihmetellyt Volgan ajoista lähtien. Sitä ei varmaan missään muissa autoissa ole kuin venäläisissä?
Lähetetty: 17.1.2006 20:16
Kirjoittaja tahko
Enkä minä näistä helkkarin vehkeistä mitään ymmärrä, mutta korven keskellä niitä on yöaikaan aina ihmetelty ja uutta opittu. Epäilen että tuo solenoidia ohjaava rele useasta uudemmasta autosta löytyy. Korjatkaa viisaammat.
Lähetetty: 17.1.2006 22:14
Kirjoittaja latuskapower
siis aivan loistavaa tietoo tulee jos joskus jossain miitis törmätään ni oon kyllä makkarat velkaa

Lähetetty: 18.1.2006 8:07
Kirjoittaja pressa
kokoontumisissahan yleensä on kerholta makkarat