On tässä parina aamuna ollut sellaista ongelmaa, että tuo allekirjoituksen auto lakkaa yhtäkkiä ottamasta kierroksia, eikä millään meinaa päästä yli viittäkymppiä. Jos painaa kytkintä, niin yleensä sammuu siihen. Vähän ennen tuon vian ilmenemistä (siis silloin, kun pääsee vielä kahdeksaakymppiä) moottorijarrutus on "ärhäkämpi" kuin normaalisti, ei paljoa tarvitse kaasua nostaa ennen kuin hidastuu oikein kunnolla. Vähän matkaa (tai nyt oli kyllä varmaan ainakin 5km) kun jurnuttaa tientukkona niin rupeaa taas kulkemaan.
Iltapäivällä paluumatkalla ei koskaan ole käynyt noin ja muutenkin vika vaikuttaisi olevan jotenkin kosteuteen tai lämpötilaan sidoksissa. Toisaalta vika ei ikinä ilmene täysin kylmällä koneella, vaan vasta joskus viidentoista kilometrin ajon jälkeen.
Mulla oli talvella tuota vikaa nappiksessa. Jos oli nollakeli ja satoi paksua räntää, oli aivan puuduksissa eikä jaksanut tyhjäkäyntiä. Hommaan auttoi virtapuolen päivitys: mm.V-jakajan kansi, katkojan kärjet ym. Mielestäni kansi varsinkin oli aika kulunut sisäpuolelta. Velipojan Ladassa oli tosi huono ja nykivä käynti talvella, uudet tulpanjohdot korjasivat "kaiken".
Qulle kirjoitti:Auttaa yllättävän moneen vaivaan, kun välillä antaa kunnolla leipää
On koitettu.
Yogi kirjoitti:Hommaan auttoi virtapuolen päivitys
Ei taida kahta kuukautta olla siitä kun vaihdoin tulpat, johdot, kannen, kärjet ja pyörijän. Tosin ennen vaihtoa tuota ei tapahtunut talvikeleilläkään missään vaiheessa...
Uudet sytkäjohdot ovat kyllä vähän epäilyttävät, niitä voisi tietysti koittaa vaihtaa väliaikaisesti vanhoihin.
Tervehdykset toivottelen.
Ennen oli monien käyntiongelmien syynä pissapojan alla olevan sytytyspuolan päällyspuolen likautuminen ja kastuminen. Vieläköhän puolat sijaitsevat niinkin ongelmallisissa paikoissa. Toisaalta oireet viittaisivat myös polttoainesuodattimeen tai pumppuun.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Samaa sanon kun Stefakin että kaasari jäätää..
Eli tarkistappas onko ilmanputsari talvi- vai kesäasennossa..
Muistaakseni vasta +10' vai oliko peräti +15' lämpötilassa sai kääntää kesäasentoon..
Nyt on alkuperäisen alumiinihaitarin jämä korvattu ehkä hieman paremmin kuumaa ilmaa imevällä hintaansa nähden varsin köyhällä patentilla. Saapa nähdä, vaikuttaako mitenkään.
Rupesin muistelemaan, että mm. vanhoissa Darttien kutoskoneissa oli sitä ongelmaa, että puola on alkuperäisenä kiinni lohkossa ja siis aika kuumana ajon aikana. Vanhemmiten puola rupesi lämmettyään aiheuttamaan käyntihäiriötä. Oli joku tyyppivika ja itsellänikin oli aikoinaan tuota vikaa, siis ko.autossa.
Kuulostaa tosiaan kaasarin jäätymiseltä. +15 tosiaan lukee manuaalissa. kerran on minullekin weberi nappiksessa jäätynyt. ehkä noin +3 ja sateista, tosi kosteaa.
Tai sitten roskia kaasarissa. Kannattaa aukaista ja puhdistaa. Tuokin on ollut minulla ongelmana.
Pari kylmää ja kosteaa aamua on nyt ajeltu ja ei vielä ainakaan ole hyytynyt kertaakaan. Voisi melkein jo varovasti arvella, että oli kiinni tuon talvi-ilmanohjaimen huonoudesta.