Ajankohtaista Kuvat Historia Linkit Foorumi
Lada-infon alkusivu
Tarkempaa tietoa eri malleista saat valitsemalla yllä olevista linkeistä mieleisesi.

Ladan takavetomalliston vaiheita Suomessa 1971-1997

Kuvassa ensimmäinen Lada-malli 1200.

1971 alkoi perusmallin Lada 1200 (VAZ-2101/1971-1982) maahantuonti. Lada 1200 perustuu Fiat 124 malliin vuodelta 1966. Fiatista poiketen mm. Ladan moottorissa on kannenyläpuolinen nokka-akseli ja takana levyjarrujen sijasta rumpujarrut.

1972 myyntiin perusmalliin perustuva farmarimalli Lada Combi (VAZ-2102/1972-1985). Perusmallista poiketen farmarimallissa oli vahvempi takajousitus sekä 165-13 renkaat 5“ leveällä vanteella ja vetopyörästön välityssuhde 4,44.

1973 aloitettiin Lada 1500 S:n (VAZ-2103/1973-1980) myynti Suomessa. Ulkoa uusi “ässä” Lada poikkeaa perusmallista uuden jäähdyttimen säleikön ja nelivalojärjestelmän lisäksi koristelistojen ja suurempien takavalojen osalta. Lisäksi autossa on 165-13 renkaat 5” leveällä vanteella, läpivirtaustuuletus, peruutusvalo, jarrutehostin, automaattisesti säätyvät takajarrut. Sisällä uudenlaiset verhoilut, osittain kankaiset istuimet, uusi kojelauta varustettuna öljynpaine- ja kierroslukumittareilla sekä kellolla. Moottori on pidempi iskuinen ja teho on noussut 60 hv:sta 75 hv:aan. Voimansiirron muutokset rajoittuivat vetopyörästön välityksen muutokseen 4,3:sta 4,1:si.

1974 loppuvuodesta uusi malli Lada 1300 (VAZ-21011/1974-1980). 1300 perustuu perusmallin koriin, mutta siinä on uudenlaiset: istuimet, verhoilut, kojelautan sävytys, puskurit, jäähdyttimen säleikkö, takavalot, lisäksi varusteluun kuuluu peruutusvalo ja läpivirtaustuuletus, moottori oli suuremmalla sylinterin halkaisijalla 1,3 litrainen.

1977 heti alkuvuodesta Lada 1500 SL (VAZ-21061/1977-1983), jonka tekniikka oli sama kuin 1500 S mallissa, mutta kori ja varusteet perustuivat seuraavaksi markkinoille tulleeseen Lada 1600 (VAZ-2106/1977-1985) malliin. Uusi 1600 malli perustuu pitkälti 1500 S malliin. Siinä on uudenlaiset: verhoilut, kojelaudan yksityiskohdat, puskurit, jäähdyttimen säleikkö, takavalot, lisäksi varusteluun kuuluu jarrujärjestelmän merkkivalo ja mittarivalojen säätö, moottori oli 1,5 malliin verrattuna suuremmalla sylinterin halkaisijalla 1,6 litrainen myös vaihteiston välitykset oli uudistuneet. Lada 1600 mallin myötä myös Lada 1300 ja 1500 S malleissa tuli käyttöön sellaiset varusteet, kuin takalasinlämmitin, etupenkkien niskatuet, kangaspäällysteiset istuimet sekä yhdistetty ajovalojen ja mittarivalojen kytkin. Vielä loppuvuodesta markkinoille tuli muunnos 1300 mallista perusmallin moottorilla eli malli Lada 1200 L (VAZ-21013/1977-1989).

1978 Lada 1200 ja 1200 Combi malleista ehostetummat variantit VAZ-2101-02 sekä VAZ-2102-02, joissa mm. peruutusvalo, takalasinlämmitin, niskatuet etuistuimissa, kangaspäällysteiset istuimet, kojelauta mallista Lada 1300. -02 muunnokset korvaa alkuperäiset saman nimisinä malleina, myynnissä 1978-1982. Kaikissa Lada malleissa vakiona jarrutehostin.

1979 Lada 1500 Combi (VAZ-21023-02/1979-1980), jossa 1200 Combin kori ja varusteet yhdessä 1500 S:n moottorin ja voimansiirron kanssa. Uutta Combissa myös takalasin pyyhinpesuri. Sekä toinen muunnos jo olemassa olevista malleista yhdistelemällä, Lada 1300 S (VAZ-21033/1979-1982), siinä on kori ja varusteet kuten 1500 S mallissa, mutta moottori 1300 mallista, tosin varustettuna sähköisellä tuulettimella.

1980 vuonna myyntiin erikoisversio 1200 L mallista nimellä Lada 1200 LS. LS malleissa oli ensimmäistä kertaa uudenlainen Ozon kaasutin ja alipainesäätimellä varustettu virranjakaja. Lisäksi autoa oli varusteltu mm. vauhtiraidoin ja taloudellisuusmittarilla. Samana vuonna kaikki markkinoille jäävät Lada mallit (1200, 1200 L, 1200 Combi, 1300 S, 1500 SL, 1500 Combi, 1600, Niva 1600) varustettiin uudella kaasuttimella ja virranjakajalla. 1600 mallia aloitetaan myymään suuremmilla ns. vientimallin puskureilla. Samana vuonna vielä Lada 1500 Combi DL (VAZ-21023-01/1980-1985), joka on muuten kuin edellisenä vuonna esitelty, mutta kojelauta, jossa pyöreät mittarit, mallista 1500 S.

1981 uuden Lada 2105:n (VAZ-2105/1981-1984) myynti alkaa. Autossa oli uudenlainen 1,3 litran moottori, jossa nokka-akselia käyttää ketjun sijasta hammashihna. Vaihteisto oli uudelleen välitetty. Korin pellit kattoa ja lattiaa lukuun ottamatta uudet. Muita muutoksia mm. suuret suorakaiteen muotoiset etu ja takavalot, uudet ovenkahvat, sisältä säädettävät peruutuspeilit ovissa, takasumuvalot, alumiiniset puskurit, uusi kojelauta varustettuna volttimittarilla, korkeat istuimet, uudenlaiset verhoilut. Tosin sisältä säädettävät peilit tulivat muutaman vuoden viiveellä ja takasumuvalot oli vain osassa autoista.

1982 uusi malli Lada 1200 S (VAZ-21051/1982-1990), jossa on yhdistetty uusi 2105 mallin kori ja varusteet sekä Lada 1200:n moottori ja voimansiirto. Perusmallin myynti loppuu ja malliston halvimpana jatkaa Lada 1200 L malli.

1983 ensin muunnos 2105 korista varustettuna 1500 S:n moottorilla, malli Lada 1500 S (VAZ-21053/1983-1984), jonka korvaa samana vuonna ja samalla tekniikalla uusi Lada 2107 (VAZ-2107/1983-1991). uden Lada 2107:n kori perustuu 2105 malliin, mutta siinä on uudenlaiset istuimet, verhoilut, kojelauta varustettuna öljynpaine- ja kierroslukumittarilla myös puskureita, tavaratilan luukkua ja takavaloja oli hieman muutettu ja jäähdyttimen säleikkö oli korkeampi ja krominen, rengas koko 175/70R13, uusien 1,5 litran mallien myötä 2106 korinen 1500 SL jää pois mallistosta.

1984 vuorossa 2107:n kori varustettuna 2105:n moottorilla, malli Lada 1300 S (VAZ-21072/1984-1990), joka korvaa markkinoilla 1,3 litran 2105 mallin.

1985 vanhan 1600 mallin korvaa Lada 1600 SL (VAZ-21074/1985-1996), jossa 1,6 litran moottori on yhdistetty 2107:n koriin. 1600 SL mallissa oli myös suomalainen verhoilu, alumiinivanteet, lämmitettävät etuistuimet sekä vaihtoehtoisesti 5-vaihteinen vaihteisto. Samana vuonna esiteltiin vielä uudet farmari mallit Lada 1300 Combi (VAZ-2104/1985-1990) sekä Lada 1500 Combi (VAZ-21043/1985-1988). Kori ja varusteet perustuivat - takaosaa lukuun ottamatta - 2105 malliin ja moottorit ensimmäisessä 2105:stä ja toisessa 2107:stä. Vuodesta 1985 sai myös 2107 ja 1500 Combia 5-vaihteisena.

1986 Tehdas alkaa varustamaan kaikki takavetoiset Ladat 2105:n vaihteistolla.

1987 Lada 1500 Combi DL (21043-03/1987-1994), jossa on kojelauta mallista 2107 ja viisivaihteinen vaihteisto vakiona, muuten kuin edeltänyt 1500 Combi. Myös 1300 malleihin on saatavilla 5-vaihteista vaihteistoa lisähintaan.

1989 myydään viimeiset pyörälamppuiset Ladat (1200 L malli).

1990 Lada 1500 S (VAZ-21053/1990-1996) palaa myyntiin viisivaihteisena versiona, varustettuna Solex-tyyppisellä kaasuttimella ja kärjettömällä sytytyksellä, korvaa 1200 S mallin ja on, 1300 mallien jäätyä pois markkinoilta, malliston halvin malli. Kaikki takavetoiset Ladat vain viisivaihteisina.

1992 Pienen toimitus katkoksen jälkeen kaikista Lada malleista 1500 S, 1500 Combi DL, 1600 SL vähäpäästöiset versiot, katalysaattorilla ja sähköisesti ohjatulla kaasuttimella (Axtec). Noin vuoden verran myydään 1500 S mallia erikoisverhoilulla, jolloin myynti nimenä Lada 1500 SL.

1994 Myyntiin Lada 1700i Combi (VAZ-21044-40/1994-1997) sekä vielä samana vuonna Lada 1700i (VAZ-21073-40/1994-1997) ensimmäisen kori ja varusteet kuten mallissa 1500 Combi DL ja toinen perustui 2107 mallin koriin ja varusteisiin. Molemmissa 1,7 litran yksipisteruiskutus moottori. Mallistoa palaa täydentämään myös vanha 2107 malli, tosin myyntinimellä Lada 1500 SL (2107/1994-1996) ja tietysti varustettuna vähäpäästöisellä moottorilla ja viisivaihteisella vaihteistolla.

1996 loppuu kaasutin mallien myynti

1997 viimeiset takavetoiset Ladat EU-direktiivien myötä poisto myynnissä. 1.7.1997 lähtien tuli voimaan uudet turvallisuus asetukset jotka eivät hyväksyneet turvavyön kiinnitystä koriin.