Käynnistyy huonosti lämpimänä
Käynnistyy huonosti lämpimänä
Omassa vuoden 1987 nappisilmässä on ongelmaa käynnistettäessä lämpimänä. Yleensä kun kone hieman viilenee tai sen antaa vartin verran olla, ongelma poistuu.
Olen vaihtanut sytytyspuolan ja bensa tuoksuu voimakkaasti, kun yrittää käynnistää eli polttoainetta pitäisi tulla.
Joudun myös käyttämään ryyppyä todella pitkään myös lämpimällä koneella taajama-ajossa, sillä auto ei tunnu jaksavan tyhjäkäydä. Onko tässä sellaisia tyypillisiä paikkoja, jotka olisi hyvä käydä läpi?
Olen vaihtanut sytytyspuolan ja bensa tuoksuu voimakkaasti, kun yrittää käynnistää eli polttoainetta pitäisi tulla.
Joudun myös käyttämään ryyppyä todella pitkään myös lämpimällä koneella taajama-ajossa, sillä auto ei tunnu jaksavan tyhjäkäydä. Onko tässä sellaisia tyypillisiä paikkoja, jotka olisi hyvä käydä läpi?
Re: Käynnistyy huonosti lämpimänä
Tarkastaisin kaasuttimen bensapinnan ja samallahan siinä puhaltelee paineilmalla suuttimet puhtaiksi.
Onko kaasutinautot tuttuja, eli kuumalla koneella startatessa painaa samalla myös kaasua.
Onko kaasutinautot tuttuja, eli kuumalla koneella startatessa painaa samalla myös kaasua.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87, Ural 375D 6x6 kuorma-auto
FSO Polonez -88
FSO Polonez -88
Jos/kun kaasuttimen bensapinta on korkealla niin sammutettaessa bensa laajenee ja kaasutin tulvii hieman. Siksi heti kuumana käynistäminen on vaikeaa. Kuuman moottorin käynnistys on helpointa siten että, rauhallisesti painetaan kaasupoljin pohjaan, sitten starttaus ja kun käynnistyy niin päästää kaasun. Kun kaasupoljin on pohjassa niin moottori saa ilmaa ja tulvimisesta oleva liian rikas seos syttyy helpoiten.Iseutu kirjoitti: 9.7.2026 8:43 bensa tuoksuu voimakkaasti, kun yrittää käynnistää eli polttoainetta pitäisi tulla
Kiitoksia näistä vinkeistä. Kaasutinkoneiset autot on itselleni käytännössä jokseenkin uusi tuttavuus eli menee ehkä hieman opettelun piikkiin myös.
Bensan saannin olen tarkistanut ja tosiaan muuten kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta bensansuodatin on aika törkyinen, liekkö se osasyy ongelmaan, kokeilen sen ainakin vaihtaa.
Huomasin myös, että kipinä on aika heikko ja tavallaan epäsäännöllinen lämpimänä. Kokeilin hakea Motonetistä uuden puolan, joka ensin helpotti asiaa vaan sitten ei käynnistynyt edes kylmiltään, joka ei aiemmin ollut ongelma lainkaan. Tulpat olen tarkistanut ja ne ovat vähän tummuneet mutta ei ainakaan heti näytä kelvottomilta, voisi kokeeksi nekin vaihtaa. Järjellä ajatellen seuraavaksi epäilys kääntyy virranjakajan (pyörijän ja kannen) eheyteen. Onkohan nämä kuinka yleisiä vikapaikkoja?
Bensan saannin olen tarkistanut ja tosiaan muuten kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta bensansuodatin on aika törkyinen, liekkö se osasyy ongelmaan, kokeilen sen ainakin vaihtaa.
Huomasin myös, että kipinä on aika heikko ja tavallaan epäsäännöllinen lämpimänä. Kokeilin hakea Motonetistä uuden puolan, joka ensin helpotti asiaa vaan sitten ei käynnistynyt edes kylmiltään, joka ei aiemmin ollut ongelma lainkaan. Tulpat olen tarkistanut ja ne ovat vähän tummuneet mutta ei ainakaan heti näytä kelvottomilta, voisi kokeeksi nekin vaihtaa. Järjellä ajatellen seuraavaksi epäilys kääntyy virranjakajan (pyörijän ja kannen) eheyteen. Onkohan nämä kuinka yleisiä vikapaikkoja?
Onko vielä kärjellinen jakaja paikallaan vai onko joku jo vaihtanut kärjettömän? Etenkin alkuperäinen jakaja saattaa olla jo jonkinverran väljä että ajoitus seilaa.
Mutta siis perushuolto ja säädöt kun tekee, ja jos edelleen on jotain ongelmia niin on helpompi arvailla/tietää missä on vika.
Eli sytytyksen säätö, kaasuttimen bensapinnan säätö, katkojan kärkien säätö, ja jos vielä venttiilitkin säätää niin on jo hyvällä mallilla.
Ja jos on kärjetön jakaja niin tarkkana uusien puolien kanssa, kun saattaa olla liian tehokkaita että polttaa kärjet.
Kaasutin vamaan Ozon vai onko joku laittanut weberin?
Ja onhan ilmansuodatin kesäasennossa?
Mutta siis perushuolto ja säädöt kun tekee, ja jos edelleen on jotain ongelmia niin on helpompi arvailla/tietää missä on vika.
Eli sytytyksen säätö, kaasuttimen bensapinnan säätö, katkojan kärkien säätö, ja jos vielä venttiilitkin säätää niin on jo hyvällä mallilla.
Ja jos on kärjetön jakaja niin tarkkana uusien puolien kanssa, kun saattaa olla liian tehokkaita että polttaa kärjet.
Lada Vesta -17
FSO Polonez -88
FSO Polonez -88
itsellä oli koho täynnä bensaa ja sen takia lämpimänä kautta kuumana lähti todella huonosti käyntiin ja sitä kautta sitten vielä päästöt päin helvettiä uusi koho ja uudet säädöt ja taas rokkaa jopa lämpimänä lähtee laakista käyntiin
ja vielä jälkikäteen Kiitos pressalle hyvistä vinkeistä
ja vielä jälkikäteen Kiitos pressalle hyvistä vinkeistä
Kiitoksia vinkeistä. Kaasuttimen olen vaihtanut ja sen pitäisi olla säädetty, toki en ole varma, onko säädöt kuinka kohdallaan. Seosruuvi on 2 kierrosta auki. Tuli tilattua uusituotantona Ozon (vertasin alkuperäiseen joka oli paikallaan ja identtiseltä näyttää) ja kärjetön jakaja tuossa näyttää olevan.Flaiman kirjoitti: 10.7.2026 21:42 Onko vielä kärjellinen jakaja paikallaan vai onko joku jo vaihtanut kärjettömän? Etenkin alkuperäinen jakaja saattaa olla jo jonkinverran väljä että ajoitus seilaa.
Toki auto on seissyt ennen minua noin 20 vuotta ja kyseinen jakaja on ollut paikallaan koko ajan. Olen jakajan kupariset nastat käynyt läpi santapaperin kanssa jotta lähtisi mahdolliset hapettumat ja muut epäpuhtaudet.
Sytytysosista olen vaihtanut tulpat sekä puolan. Puola on Motonetistä ja tällä palstalla on paikoin ollut mainintaa Motonetin tarvikeosien kyseenalaisesta toimivuudesta. Voisikohan olla sitten, että Motonetin puola polttanut kärjet, kun puolan vaihdon jälkeen ei lähtenyt edes kylmiltään käymään?
Siis jos on kärjetön jakaja niin ei ole kärkiä! Mutta miksi puola vaihdettiin? Todettiinko se vanha puola rikkinäiseksi? ja jos uusi sopimaton puola on rikkonut jotain niin sytytysyksikkö tai hall anturi on hajalla. Kannattaisi tutkia ensin mikä on hajalla ja sitten vaihtaa se osa, kuin että summissa vaihtaa epäsopivia osia tilalle ja mahdollisesti hajottaa ehjiä osia.
Eli alkuperäinen tieto pitäisi olla että puuttuiko silloin kipinä, kun ei käynnistynyt kuumana? Miksi alunperin mikäkin osa vaihdettiin?
Kurkkaappa sinne virranjakajaan vielä uudestaan. Mä jotenkin arvaisin että on kuitenkin kärjellinen jakaja. Ei nää kärjettömät sillon 20v sitten ollu niin yleisiä että tuskin siellä sellasta on.
Onhan ostamasi uusi kaasari pikkulohkoille, eli 1200-1300cc moottoreille? Tietty senkin voisi tarkastaa että onhan moottori alkuperäinen 1200cc.
Mutta bensapinta noissa kaasareissa voi olla tehtaan jäljitlä pielessä että sen kyllä tarkastaisin.
Onhan ostamasi uusi kaasari pikkulohkoille, eli 1200-1300cc moottoreille? Tietty senkin voisi tarkastaa että onhan moottori alkuperäinen 1200cc.
Mutta bensapinta noissa kaasareissa voi olla tehtaan jäljitlä pielessä että sen kyllä tarkastaisin.
Lada Vesta -17
FSO Polonez -88
FSO Polonez -88