missä solenoidi?
-
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 161
- Liittynyt: 9.11.2005 14:17
- Paikkakunta: Janakkala
missä solenoidi?
eli missä sijaitsee lada 2107 1300S solenoidi?
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Missähän miun autossa on nippeli..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
-
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 161
- Liittynyt: 9.11.2005 14:17
- Paikkakunta: Janakkala
Joissain uudemmissa takavetoautoissa, pääasiassa sellaisissa joissa latauksen merkkivalo ei ole uutuuttaankaan pelannut, on oikeassa etulokasuojassa konetilassa solenoidin ohjausrele, joka joskus on roistoillut (normaalisesti se on ollut latauksen merkkivalon sammutusreleenä). Siihen halpaan minäkin sorruin kun luulin että kirkkoladassa saisi solenoidi suoran ohjauksen virtalukonpohjasta, kuten arkikärryssä. Tämä tiedoksi ennenkuin puolta autoa ennättää purkamaan.
-
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 161
- Liittynyt: 9.11.2005 14:17
- Paikkakunta: Janakkala
eli Tahko tarkoittaa tässä kuvassa virtalukon liittimestä n.30 yhdistettyä relettä?
http://www.automan.ru/vaz/07/startb.shtml
http://www.automan.ru/vaz/07/startb.shtml
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Ei, en tarkoita ihan sitäkään. Katsos, kuvaa niin siinähän menee se nasta 30 akun plusnapaan. Numero 30 on autosähköhommissa yleensä plusnapa.samarai kirjoitti:eli Tahko tarkoittaa tässä kuvassa virtalukon liittimestä n.30 yhdistettyä relettä?
http://www.automan.ru/vaz/07/startb.shtml
Tuo linkin osoittama kuva väittäisi (ihan oikein) virtalukonpohjan ohjaavan kärjellä 50 suoraan solenoidia. Ilmeisesti Suomessa (enpäs tiiä varmasti) on tehty kuitenkin starttikärkien (50 ja 30) suojelemiseksi kytkentä, jossa virtalukolla ei vedätetä suoraan solenoidia, vaan ohjausrelettä (tai apurelettä), jonka työkoskettimella (sulkeutuvalla koskettimella) sitten vedätetään solenoidi.
Eli virtalukonpohjan kärkien 30 (+12VDC) ja 50 (solenoidin tai solenoidin ohjausreleen käämi) yhdistyessä pitäisi solenoidin vetää. Joko automan.ru linkin kuvan esittämässä virtapiirissä tai siten että virtalukon kärjet ensin vedättävät ohjausreleen, joka puolestaan vedättää solenoidin.
Katsos noita viestiketjuja:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7263
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=6937
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 08&start=0
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7185
Ja jos sille solenoidille on apurele, auton saa kärkkäreillä käyntiin (tai ainakin solenoidin vedätettyä) kunhan kässäri on päällä ja vaihde vapaalla:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7208
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7208
tämä selvensi paljon. Tahkohan tietää autosähköstä.
Olen itse täysin amatööri noissa kytkennöissä. Tota "käynnistyksen apurelettä" olen ihmetellyt Volgan ajoista lähtien. Sitä ei varmaan missään muissa autoissa ole kuin venäläisissä?

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
-
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 161
- Liittynyt: 9.11.2005 14:17
- Paikkakunta: Janakkala