missä solenoidi?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
latuskapower
Lada kerhon jäsen
Viestit: 161
Liittynyt: 9.11.2005 14:17
Paikkakunta: Janakkala

missä solenoidi?

Viesti Kirjoittaja latuskapower »

eli missä sijaitsee lada 2107 1300S solenoidi?
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

mistäköhän solenoidista mahtais olla puhe?
startin vai kaasarin?
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Startin kyljessä on ainakin yksi sellainen kiinni...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Missähän miun autossa on nippeli..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

AI kirjoitti:Startin kyljessä on ainakin yksi sellainen kiinni...
Ja vielä lisävinkkinä että startti sijaitsee hyvin hankalassa paikassa moottorin kyljessä apukuskin puolella, suoraan pakosarjan alapuolella, lämmönsuojapellin alla.
latuskapower
Lada kerhon jäsen
Viestit: 161
Liittynyt: 9.11.2005 14:17
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja latuskapower »

selvä eli prkl menee taas tupakkia ku sitäki laittaa mutta kiitos tiedoista :)
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Joissain uudemmissa takavetoautoissa, pääasiassa sellaisissa joissa latauksen merkkivalo ei ole uutuuttaankaan pelannut, on oikeassa etulokasuojassa konetilassa solenoidin ohjausrele, joka joskus on roistoillut (normaalisesti se on ollut latauksen merkkivalon sammutusreleenä). Siihen halpaan minäkin sorruin kun luulin että kirkkoladassa saisi solenoidi suoran ohjauksen virtalukonpohjasta, kuten arkikärryssä. Tämä tiedoksi ennenkuin puolta autoa ennättää purkamaan.
latuskapower
Lada kerhon jäsen
Viestit: 161
Liittynyt: 9.11.2005 14:17
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja latuskapower »

toi oli hyvä huomautus täytyypä tehä niin
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

eli Tahko tarkoittaa tässä kuvassa virtalukon liittimestä n.30 yhdistettyä relettä?

http://www.automan.ru/vaz/07/startb.shtml
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

samarai kirjoitti:eli Tahko tarkoittaa tässä kuvassa virtalukon liittimestä n.30 yhdistettyä relettä?

http://www.automan.ru/vaz/07/startb.shtml
Ei, en tarkoita ihan sitäkään. Katsos, kuvaa niin siinähän menee se nasta 30 akun plusnapaan. Numero 30 on autosähköhommissa yleensä plusnapa.

Tuo linkin osoittama kuva väittäisi (ihan oikein) virtalukonpohjan ohjaavan kärjellä 50 suoraan solenoidia. Ilmeisesti Suomessa (enpäs tiiä varmasti) on tehty kuitenkin starttikärkien (50 ja 30) suojelemiseksi kytkentä, jossa virtalukolla ei vedätetä suoraan solenoidia, vaan ohjausrelettä (tai apurelettä), jonka työkoskettimella (sulkeutuvalla koskettimella) sitten vedätetään solenoidi.

Eli virtalukonpohjan kärkien 30 (+12VDC) ja 50 (solenoidin tai solenoidin ohjausreleen käämi) yhdistyessä pitäisi solenoidin vetää. Joko automan.ru linkin kuvan esittämässä virtapiirissä tai siten että virtalukon kärjet ensin vedättävät ohjausreleen, joka puolestaan vedättää solenoidin.

Katsos noita viestiketjuja:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7263

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=6937

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 08&start=0

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7185
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Ja jos sille solenoidille on apurele, auton saa kärkkäreillä käyntiin (tai ainakin solenoidin vedätettyä) kunhan kässäri on päällä ja vaihde vapaalla:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7208
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

tämä selvensi paljon. Tahkohan tietää autosähköstä. :D Olen itse täysin amatööri noissa kytkennöissä. Tota "käynnistyksen apurelettä" olen ihmetellyt Volgan ajoista lähtien. Sitä ei varmaan missään muissa autoissa ole kuin venäläisissä?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Enkä minä näistä helkkarin vehkeistä mitään ymmärrä, mutta korven keskellä niitä on yöaikaan aina ihmetelty ja uutta opittu. Epäilen että tuo solenoidia ohjaava rele useasta uudemmasta autosta löytyy. Korjatkaa viisaammat.
latuskapower
Lada kerhon jäsen
Viestit: 161
Liittynyt: 9.11.2005 14:17
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja latuskapower »

siis aivan loistavaa tietoo tulee jos joskus jossain miitis törmätään ni oon kyllä makkarat velkaa :)
Avatar
pressa
Viestit: 10538
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kokoontumisissahan yleensä on kerholta makkarat
Vastaa Viestiin