Ajankohtaista Kuvat Historia Linkit Foorumi
VAZ-auton historia
Lada-infon alkusivu
Tarkempaa tietoa eri malleista saat valitsemalla yllä olevista linkeistä mieleisesi.

kuvia malleista 2101, 21011 ja 2102

kuvia malleista 2103 ja 2106

kuvia malleista 2105, 2107 ja 2104

kuvia tulevaisuuden takavetoisesta

Zhiguli: ensimmäinen VAZ-auto

Ensimmäinen Lada malli VAZ-2101 Zhiguli (vientimarkkinoilla Lada), jonka prototyyppinä oli Fiat 124 vuodelta 1966. Fiatista poiketen 1,2 litran moottori oli varustettu yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla sekä takalevyjarrut oli korvattu rumpujarruilla. Myös muita pieniä muutoksia ja korin vahvistuksia tehtiin. Ensimmäiset kuusi autoa valmistui tuotantolinjalta 19.4.1970. Sarjatuotanto alkoi saman vuoden syksyllä. Mallin tuotanto päättyi vuonna 1982. Mallimuunnos niitä maita varten joissa oikeanpuoleinen ohjaus oli VAZ-21012. Vuodesta -78 tehtiin muunnosta jossa perusmallin kori ja varusteet oli yhdistetty 1,3 litran moottorin kanssa, tämä malli oli VAZ-21016. Kansan suussa perus-Lada sai lempinimen “Kopejka”.


Vuonna 1971 tuli tuotantoon 2101 malliin perustuva viisiovinen farmarimalli VAZ-2102. Auto oli tarkoitettu 5 hengen tai 450 kg kuorman kuljettamiseen ja siinä oli suurempi rengaskoko ja vahvistettu takajousitus. Oikealta ohjattava versio oli VAZ-21022. Valmistus päättyi 1985 2104:n tullessa tuotantoon. Farmarimalli varustettuna 1,3 litran moottorilla oli VAZ-21021. Se oli tuotannossa vuodesta 1978 lähtien ja sen oikealta puolelta ohjattava versio oli VAZ-21024. 1,5 litran farmarimalli oli VAZ-21023 ja sen oikealta ohjattava versio VAZ-21026. 1,5 litran farmarin valmistus alkoi vuonna 1977. Eräs erikoisempi kehitelmä oli malli VAZ-2801 malliin 2102 perustuva sähkömoottorinen umpinainen kaksiovinen pakettiauto, ensimmäiset mallikappaleet valmistui 1974, valmistettu vähäisiä määriä vuodesta 1980. paikkaluku 2, kantavuus 300 kg, pituus 4029 mm, moottori PT-125, akut 80NC-125, toimintasäde 130 km.


VAZ-2103 oli perusmallia suuremmalla korilla ja 1,5 litran moottorilla varustettu paremmin varusteltu malli. Auton varustelun muutoksia: nelivalojärjestelmä, peruutusvalo, suuremmat takavalot, enemmän koristelistoja ja läpivirtaustuuletuksen poisto venttiilit takimmaisissa pylväissä. Sisällä oli kangasmatto, uudet oviverhoilut sekä muotoillut penkit jotka oli keskeltä verhoiltu kankaalla. Uudessa kojelaudassa oli perusmittareiden lisäksi: kierrosluku- ja öljynpainemittarit sekä kello. Moottorin yhteydessä oli sähköinen tuuletin. Jarrujärjestelmässä uutta oli alipainetehostin ja automaattisäätöiset takajarrukengät. Renkaat 165-13 vyörenkaat leveillä vanteilla. Autoa valmistettiin vuosina 1972-1984. Malli VAZ-21032 oli kuten malli VAZ-2103, mutta tehty niitä maita varten joissa oikeanpuoleinen ohjaus. Myös vuodesta 1972 valmistettiin mallia 1,2 litran moottorilla VAZ-21035. Mallissa VAZ-21033 oli 1,3 litran moottori ja se tuli tuotantoon vuonna 1977. 21033 mallin oikealta ohjattava versio oli VAZ-21036. Kansan kielellä 2103 mallia on kutsuttu “Trojka” nimellä.


Vuonna 1974 tuotantoon 1,3 litran perusmalli VAZ-21011, joka oli VAZ-2101 mallista muunnettu paremmin varusteltu malli. Auton varustelussa oli käytetty 2103 mallin osia: peruutusvalo, läpivirtaustuuletuksen poisto venttiilit takimmaisissa pylväissä. Uutta olivat puskurit ja takavalot sekä hieman muutettu jäähdyttimen säleikkö. Sisällä muutokset olivat uudet oviverhoilut sekä muotoillut istuimet molemmat kuitenkin muoviset. Kohennetussa kojelaudassa oli käytetty tummempia värisävyjä: musta mittarin tausta ja puujäljitelmä lista uritetun kromilistan sijaan. Malli tuotannossa pitkälle -80 luvulle asti. Korimalli pysyi tuotannossa vielä vuoteen 1989 asti 1,2 litran muunnoksena VAZ-21013 joka tuli tuotantoon vuonna 1977. 1,3 litran mallista oli myös oikealta ohjattava versio VAZ-21014. 21011 mallin koriin sovitettiin myös muutamia Wankel moottoreita. Mallissa VAZ-21018 yksikammioinen wankel moottori VAZ-311 kammion tilavuus 0,65 litran (vastaa 1,3 litraista) GOST teho 70 hv 53 kW 6000 r/min vääntö 97 Nm noin 4500 r/min, puristussuhde 9,4 polttoaineen syöttö tavanomaisella DAAZ kaasuttimella, sytytysjärjestelmä elektronisesti ohjattu. mallissa VAZ-21019 oli VAZ-411 kaksikammioinen wankel (2x650 cm3). puristussuhde 9,4 tehoa GOST 115 hv 87 kW 6000 r/min, vääntö 140 Nm 4500 r/min. Näitä malleja valmistettiin pieniä määriä 80 luvun alussa. VAZ-21011 mallin pohjalta Liettuassa kehitettiin myös 2-ryhmän ralliauto Lada 1300 Rallye, jossa oli Neuvostoliiton ensimmäinen ralliauto, jossa on turvavarustelun lisäksi käytetty myös viritettyä tekniikkaa. Auton 1,6 litran VAZ-2106 moottorista otettiin noin 150 hv.


Vuonna 1976 tuli tuotantoon 1,6 litran VAZ-2106 joka on VAZ-2103:sta kehitetty ensimmäisen mallisarjan huippumalli. Auton varustelua oli kohennettu: Ulkona uutta oli suuremmat sivuvilkut, puskurit, jäähdyttimen säleikkö ja takavalot. Sisällä oli kangasverhoilu niin lattiassa, ovissa kuin istuimissakin, etuistuimissa oli myös niskatuet. Kojelaudassa oli 2103 mallin varusteiden lisäksi jarrujärjestelmän viasta kertova merkkivalo ja nelivalovilkku vakiovarusteena. Erillinen mittarivalojen kytkin oli korvattu mittarivalojen säädöllä. Myös lasinpesin/pyyhin oli saanut oman kytkimensä ohjausakselille. Tuotanto Togliatissa päättyi 28.12.2001 jolloin tuotanto siirtyi Izhmash tehtaalle Izhevskiin, ennen Izhevskiä oli jo vuodesta 2000 alkaen 2106 malleja on koottu RosLada tehtaalla, Sysranissa. Viimeiset 2106 autot valmistui Izhevskissä 31.12.2005. VAZ-21062 on kuten malli VAZ-2106, mutta tehty niitä maita varten joissa oikeanpuoleinen ohjaus. Tuotantoon tuli myös versiot 1,5 ja 1,3 litran moottoreilla, mallit VAZ-21061 ja VAZ-21063 1,5 mallin valmistus jatkui 2005 asti, mutta 1,3 litran versio jäi pois tuotannosta 1994. 1,5 ja 1,3 mallien oikealta ohjattavat versiot olivat VAZ-21064 ja VAZ-21066. 90-luvulla kehitetty modernisoitu versio 2106 mallista on malli VAZ-21065 jossa on 2105 tyyppiset alumiinipuskurit sekä vanteet samasta mallista, renkaat 165/70R13 (EH-85) tai 175/70R13 (IN-251), takasumuvalo, takalasinlämmitys, halogeenivalot, VAZ-2106 1,6 litran moottorilla, jossa Solex-tyyppinen kaasutin ja kärjetönsytytys, 5-vaihteisella vaihteistolla ja 3,9 perävälityksellä. Malli VAZ-21065-10 varustettuna 1,5 litran moottorilla. Kansankielinen nimitys 2106 autolle on “Shaha”


Zhigulin toisen malliston perusmalli VAZ-2105 tuli tuotantoon vuonna 1980. VAZ-2105:ssä oli uudenlaiset pintapellit, kattoa lukuun ottamatta. Uudenlaiset suorakaiteenmuotoiset ajovalot, joissa on myös suuntavalot samassa umpiossa. Ajovaloille on myös korkeussäädin kojelaudassa. Muita uusia varusteita oli takasumuvalot, halogeeni ajovalot ja uusi kojelauta, jossa volttimittari. Vaihteiston välitykset oli uudet. Sisällä oli uudet kangasverhoillut istuimet, edessä niskatuet. Turvavyöt myös takana. Ovien taustapeilit ovat sisältä säädettävät ja lämmityslaite on saanut sivusuulakkeet, jotka korvaavat vanhan mallin tuuletusikkunat etuovissa. Perusmallissa oli uudenlainen 1,3 litran moottori jossa nokka-akseli oli hammashihnakäyttöinen. Tämän 1,3 mallin valmistus päättyi 1994, mutta versio VAZ-21053 vuodelta 1981 jossa on 1,5 litran moottori on edelleen tuotannossa. Tuotannossa on ollut myös versio 1,2 litran moottorilla ja 2101:n voimansiirrolla malli VAZ-21051. 2105 mallistosta oli myös mallit niihin maihin joissa on oikeanpuoleinen liikenne VAZ-21056 1,3 litran moottorilla, VAZ-21057 1,5 litran moottorilla sekä VAZ-21058 1,2 litran moottorilla. Erikoisempia muunnoksia 2105 mallista on VAZ-21054 VAZ-21053 malliin perustuva miliisikäyttöön tarkoitettu versio, joita valmistettu tilauksesta. Varustettu kahdella akulla ja kahdella polttoainesäiliöllä. Jo 1980-luvulla suunniteltiin diesel moottoria takavetoiseen Ladaan ja malliin VAZ-21055 olikin suunniteltu moottori VAZ-341 (ensimmäinen versio) 1,45 litran diesel, sylinterin mitat 76 x 80 mm, teho 55 hv, malli ei kuitenkaan tullut tuotantoon. 80-luvun lopulta alkaen pieninä määrinä valmistettu versiota VAZ-21059 varustettuna wankel moottorilla VAZ-411M kaksikammioinen (2x654) puristus 9,4 tehoa 120 hv 91 kW 6000 r/min vääntö 150 Nm 4500 r/min tai myöhemmin VAZ-4132 teho GOST 140 hv 103 kW 6500 r/min vääntö 186 Nm 4500 r/min, 4-vaihteinen vaihteisto. Vuonna 2000 tehtiin muutamia autoja mallia VAZ-21053-20 jossa moottorina VAZ-2104 monipisteruiskutus versio tutusta 1,5 litran moottorista. Sylinterin tilavuus 1,452 l - GOST teho 73 hv, vääntö 106,3 Nm 3400 r/min, katalysaattori. Ruiskuversio korvasi vuonna 2006 tuotannossa kaasutin version. 2105 mallista kehitettiin myös muutama ralliversio 1,3 litrainen A-ryhmän ja enemmän viritetty noin 150 hevosvoimainen 1,6 litrainen B-ryhmän Lada 2105 VFTS.


Tuotannossa vanhan 1500 mallin (2103) korvannut VAZ-2107 perustuu rakenteeltaan 2105 malliin, mutta on loisteliaammin varusteltu. Moottorina on sama kuin 2103 mallissa ja voimansiirto 2105 mallista. 2107 mallissa on uusi korkeampi jäähdyttimen säleikkö, uusi tavaratilan kansi. Sisällä uudistettu kojelauta, jossa öljynpaine- ja kierroslukumittarit sekä kello. Kojelaudan päissä kaiuttimenpaikat. Katto on verhoiltu uudella menetelmällä. 2107 mallien valmistus alkoi vuonna 1982 ja on tuotannossa edelleen. Siitä on myös versio oikeanpuoleisella ohjauksella VAZ-21076 sekä kärjettömällä sytytyksellä ja Solex kaasuttimella varustettu VAZ-2107-02 vuodesta 1987 alkaen. Myöhemmissä tuotantomalleissa on kaikissa edellä mainitut kaasuttimet ja kärjetön sytytys. Muunnos 1,3 litran moottorilla mallista 2105 oli VAZ-21072 sen tuotanto päättyi jo vuonna 1994 ja siitä oli oikealta ohjattava versio VAZ-21077. Mallissa VAZ-21074 on 1,6 litran moottori ja sen oikealta ohjattava versio on VAZ-21078. Kuten 2105:stä oli myös 2107 koria saatavilla VAZ-411M tai VAZ-4132 wankel moottorilla malli oli VAZ-21079. 90-luvun puolivälissä, kun Niva sai ruiskumoottorin, myös 2107 malliin asennettiin vientiä varten 1,7 litran moottoria GM:n yksipisteruiskutuksella. Mallit olivat VAZ-21073-40 sekä oikeanpuoleisen liikenteen maihin VAZ-210736-40. Myös 1,5 litran monipisteruisku versiota VAZ-2107-20 tehtiin pieni koe-erä vuonna 2000. Vuonna 2006 korvasi 2107 mallin 2107-20 monipisteruiskumoottorilla ja 21074 mallin 21074-20 jossa 1,6 litran monipisteruiskumoottori tyyppiä VAZ-21067. Mallista 21074 on luokiteltu myöskin A-ryhmän 1,6 litrainen ralliauto.


Uusi farmari malli, joka perustui 2105 malliin, tuli tuotantoon vuonna 1984. VAZ-2104 tuli korvaamaan markkinoilla vanhan 2102 mallin. Auto oli tarkoitettu sekä henkilö että tavara kuljetuksiin, joten siinä onkin vanhan Kombin tapaan vahvistettu takajousitus. Muuten auto vastaa tekniikaltaan ja varusteiltaan VAZ-2105 mallia. 1,3 litran perusmallin valmistus päättyi 1994. Siitä oli myös vienti malli oikeanpuoleisella ohjauksella VAZ-21046. Joissakin lähteissä on mainittu myös malli VAZ-21041 varustettuna VAZ-2101 mallin moottorilla, ilmeisesti ei kuitenkaan tuotanto malli. Toisin kuin VAZ-21043 varustettuna 1,5 litran moottorilla, joka on tuotannossa edelleen. Lux versioissa on kojelauta VAZ-2107 mallista. Myynti markkinoilla mallista 2107:n kojelaudalla on käytetty mallinumeroa 21047. 1,5 mallin tuotanto alkoi myös 1984 ja siitä on versio oikeanpuoleisella ohjauksella VAZ-21047. Kuten 2107:stä on myös Farmarimallia tehty 90-luvulla vientiä varten 1,7 litran ruiskumoottorilla, malli oli VAZ-21044-40. Ja myös farmarimallia tehtiin vuonna 2000 muutamia kappaleita 1,5 litran monipisteruisku moottorilla, auton malli oli VAZ-21043-20. 80-luvun lopulla alkaneet suunnitelmat takavetoisesta Ladasta diesel moottorilla loi mallin VAZ-21045. Siinä on moottorina VAZ-341 1,5 litran diesel, (joillakin markkinoilla autosta on käytetty koodia VAZ-21043-50.) Ensimmäiset mallikappaleet oli 1,45 litran moottorilla, mutta varsinainen tuotanto moottori vuodelta 2000 oli 1,523 litran versio jossa on 84 mm pituinen isku. Lada-Tool valmistaa tätä mallia pieninä määrinä, moottorit toimittaa Barnaultransmash. Sylinterin tilavuus 1,523 l - sylinterin etäisyys 95 mm - halkaisija 76 mm ja iskunpituus 84 mm, puristussuhde 23, teho GOST 40 kW 54 hv 4600 r/min, vääntö 92 Nm 2300 r/min. Lisäksi on kehitteillä versio VAZ-21048 jossa moottorina VAZ-343 1,8 litran diesel, joka perustuu Nivan vastaavaan turbo-diesel moottoriin. Sylinterin tilavuus 1,774 l - sylinterin etäisyys 95 mm - halkaisija 82 mm ja iskunpituus 84 mm, teho GOST 46 kW 62 hv vääntö 110 Nm. Lada-Tool tehnyt muutamia autoja vuodesta 2001 alkaen. Vuodesta 2004 on 21043 mallia on valmistettu Izhevskissä, combien tuotanto päätuotantolinjoilla päättyi tuolloin.


Pakettiautoja takavetoisen Ladan pohjalta on tuottanut VAZinterservis vuodesta 1991. Ensimmäiset oli mallia VAZ-21043-33, jota käytetty lähinnä tehtaan omiin tarpeisiin ja sisäiseen jakeluun. Vuonna 1996 NTC AvtoVAZ suunnitteli mallit VAZ-2304 ja VAZ-2704 eli avolavainen- sekä umpipakettiauto, jossa istumapaikat kuudelle henkilölle. Nämä autot perustuivat 2104 malliin, mutta ne eivät tulleet tuotantoon. VAZinterservisin tuotantoon vuonna 1998 tuli VIS-2345 joka on 21053:n koriin ja tekniikkaan perustuva avolavainen pakettiauto, jonka takaosa on rakennettu erillisen runkorakenteen päälle. Etuosa on puolikas 21053 mallista. Lavan laidat ovat aukeavat ja lavan saa myös kovamuovisella katteella. Siitä on kehitetty erilaisia versioita, kuten VIS-23451, jossa on pidempi 4-ovinen 5 hengen ohjaamo-osa ja lyhyempi lava. Ensi esittely oli MIMS-2001:ssa. Tuotannossa jo oleva malli VIS-23452 viileäkaappi tyyppisellä pakettiautokorilla varustettu malli sekä lisäksi suunniteltu pieni vetoauto VIS-23454. Vuonna 2006 tuli Izhevskissä tuotantoon lavaversio IZH-27175 joka perustui Izh Oda:n tuotannosta poisjääneeseen vastaavaan malliin. Auton ohjaamo on 2717 mallista poiketen 2104 tyyppinen.


Lada tehtaan suunnittelu osasto on luonut takavetoisen tekniikkaan pohjautuvia sähköauto malleja PT-125 moottorilla. Kuten jo aiemmin mainittu 2801, joka perustui suoraan 2102:n koriin. VAZ-1801 Sähköauto “Poni” 1979 vuodelta oli varustettu avonaisella korilla. paikkaluku 4 mitat 3500x1550x1600 mm, akseliväli 2300 mm, akut 80NC-125, toimintasäde 140 km. VAZ-2802-02 “Poni” vuodelta 1980 on pakettiauto. paikkaluku 2, kantavuus 200 kg, mitat 3400x1580x2265 mm, akseliväli 2200 mm, akut 90NC-125, toimintasäde 130 km ja siihen pohjautuva versio VAZ-2802-01 “Poni” 1981 vuodelta, takapyörävetoinen yhden hengen ohjaamolla varustettu pakettiauto. jonka kantavuus 320 kg, mitat 3680x1673x1800 mm, akseliväli 2200, akut 90NC-125, toimintasäde 130 km. Vuodelta 1982 takapyörävetoinen sähköpakettiauto VAZ-2702 paikkaluku 2, kantavuus 430 kg, mitat 3300x1600x1850 mm, akseliväli 2300, akut 84NC-125, toimintasäde 135 km.


Vuoden 2002 Moskovan autonäyttelyssä esiteltiin ensimmäistä kertaa uusi Lada Classic, joka perustuu perinteiseen Ladan takavetotekniikkaan ja 1,7i moottoriin, mutta kori on aivan uudenlainen. Auton kehittely kustannukset on saatu pysymään matalina käyttämällä jo tuotannossa olevia komponentteja. Autossa on esim. Samarasta tuttu ohjaus ja etujousitus. Tuotannon piti alkaa vuonna 2006. Moskovassa esiteltiin farmariversio VAZ-2151 mutta suunnitteilla on myös porrasperäinen versio VAZ-2152. Uuden mallin kehittäminen kuitenkin jäi ja perinteiset takavetoiset tuleevat näillä näkymin pysymää tuotannossa vielä 2009 asti.



LADA INFON GALLERIA:

kuvia malleista 2101, 21011 ja 2102

kuvia malleista 2103 ja 2106

kuvia malleista 2105, 2107 ja 2104

kuvia tulevaisuuden takavetoisesta