Ajankohtaista Kuvat Historia Linkit Foorumi
VAZ-auton historia
Lada-infon alkusivu
Tarkempaa tietoa eri malleista saat valitsemalla yllä olevista linkeistä mieleisesi.

Kuvia Niva malleista:

VAZ-E2121

VAZ-2E2121

 

taulukko pitkän Nivan eri versioista

 

kuvia perinteisen Nivan eri versioista

kuvia Chevrolet Nivasta

kuvia Nadezhda tila-autosta

Niva: ensimmäinen VAZ-maastoauto

Ensimmäinen mallikappale VAZ-E2121 on huhtikuussa 1972, tosin avonaisella korilla, joka perustui samoihin aikoihin kehitettyyn etuvetoiseen VAZ-11011 protoon. Ensimmäisissä versioissa oli valittavana joko etu- taka- tai neliveto. Toinen mallikappale VAZ-2E2121 oli jo umpinaisella kokometallisella korilla ja se ilmestyi vuonna 1974. Toisen version kori oli jo lähes tuotantomallin näköinen ja sen yhteydessä otettiin ensimmäistä kertaa käyttöön nimi "Niva". Toisessa sarjassa oli vielä tuotantomallista poikkeava vetoakselisto, koska vetonivelrakennetta ei vielä ollut. Lisäksi kakkossarjan mallissa oli teräspuskurit ja 2103 mallin takavalot.

VAZ-2121 Niva maasturin varsinaisen tuotanto mallin ensimmäiset 50 kappaletta valmistuivat jo helmikuussa 1976. Sarjatuotanto alkoi vuonna 1977. Auton 1,6 litran moottori oli otettu VAZ-2106 mallista pienin muutoksin samoin päävaihteisto. Tavallisen vaihteiston lisäksi kaksinopeuksinen maastovaihteisto. 70-luvulla tällaiset henkilöautomaiset maasturit olivat vielä harvinaisia. Oikeastaan vasta Range Rover oli samalla periaatteella tehty, mutta aivan eri hintaluokassa. Sen takia Niva saavuttikin suurta suosiota myös vienti markkinoilla. Vuonna 1978 markkinoille versio 1,3 litran moottorilla VAZ-21211 voimansiirto VAZ-2102 farmarimallista. 1,6 litran perusversion niiden maiden vientimalli, joissa oikeanpuoleinen liikenne, tehtiin mallia VAZ-21212


Vuonna 1974 kun testailtiin Nivan toista mallikappaletta aloitettiin suunnitella VAZ-2122 (kuva avto4x4.narod.ru) “Reka” Amphi-autoa, joka kykeni liikkumaan myös vedessä. Korimalli itsekantava avonainen. Auto oli teknisesti kuten Niva mallit. 1976 valmistui ensimmäiset koekappaleet E2122 (kuva legion.wplus.net), joissa oli joitain ongelmia moottorin jäähdytyksen kanssa. Vuonna 1978 valmistui pari 2E2122 mallikappaletta (kuva legion.wplus.net) jossa isommat peilit, parempi moottorin jäähdytysjärjestelmä 1979-1980 vuosina alkoi tuotannonssa olevaa Nivaa saamaan 1,3 litran moottorilla ja myös 2122 malli varustettiin sillä sekä 4,44 välityksellä. Seuraava versio 1982 oli 3E2122 (kuva legion.wplus.net) seuraavaksi tehtiin vain pieniä muutoksia testien perusteella ja niiden perusteella uudet koekappaleet, noin 10 autoa per sarja. 1983 valmistui 2122 "sarja 400", vuonna 1985 2122 "sarja 500" ja vuonna 1987 2122 "sarja 600" (kuva legion.wplus.net) vuoden 1987 mallikappaleet jäikin viimeisiksi ja varsinaiseen tuotantoon "Reka" ei päässyt koskaan.

Vuonna 1993 esiteltiin uusittu “Niva“ malli 21213, jossa paranneltu voimansiirto sekä 1,7 litran moottori. tavaratilan luukku avautuu uudessa mallissa puskurista asti ja takavalot on uusittu. Sisällä Samaran etuistuimet sekä uusi ajanmukaisempi kojelauta, joka sekin perustuu Samaran osiin. Siirtymä vaiheessa vanhasta uuteen malliin esiteltiin seuraavanlaiset versiot: VAZ-21219 , jossa yhdistyy vanha korimalli ja varusteet yhdistettynä uuden mallin 1,7 litran moottorilla ja parannetulla voimansiirrolla. Toinen oli VAZ-21217 , jossa yhdistyy uudempi kori ja varustelu vanhan 1,6 mallin tekniikan kanssa. Vielä samaisena vuonna tuli tuotantoon, tosin pieninä määrinä, malli VAZ-FVK-2302 “Bizon” lavapakettiauto perustuen vanhaan “Niva” malliin. Siinä oli siis 1,6 litran moottori ja varustelu kuin 2121 mallissa. Auton takaosan aukeavalaitainen lava oli rakennettu erillisen alustarakenteen päälle. Pieninä määrinä valmistetun lava-auton valmistus loppui jo 1995.


Uudistetun “Nivan” koriin asennettiin 90-luvun puolivälissä, lähinnä vientiä varten länsimaiset päästönormit täyttäviä moottoreita. Mallissa VAZ-21214, moottorina perus 1,7 litran versio GM:n yksipisteruiskutuksella ja VAZ-21215 mallissa Peugeot XUD-9L 1,9 Diesel, valmistettu vuosina 1993-1996 vientiä varten. Vuodesta 1998 tilauksesta vientiä varten on ollut mallissa VAZ-21215-10 Moottorina Peugeot XUD-9SD 1,9 Turbo-Diesel. Vuonna 2001 1,7 litran moottorin yksipisteruisku korvattiin monipisteruiskulla, tämä malli kantaa mallimerkintää VAZ-21214-10 Uusi ruiskumoottori on periaatteessa sama kuin uudessa VAZ-2123 Nivassa.


PSA Bronto on valmistanut 90-luvun puolivälistä lähtien erikoisversiota ja panssaroituja “Niva” malleja. Malliston perusmalli on VAZ-21218 “Fora” jossa on 300 mm pidennetty akseliväli ja hieman korotettu katto. Akselivälin pidennyt tuo lisää takajalkatilaa ja pidemmistä ovista on helppo kulku takaistuimelle. Lisävarusteena “Foraan” on saatavana mm. ohjaustehostin, ilmastointilaite, kevytmetallivanteet. Vuonna 2001 myös “Fora” mallia on saanut 1,7 litran ruiskumoottorilla varustettuna. Perusmalliin perustuva VAZ-212182 “Fors” on panssaroitu malli 1,7 litran moottorilla. Malli VAZ-212183 “Landole” on beach buggy tyylinen avonainen maastoauto perustuen VAZ-21218 malliin, jota valmistetaan tilauksesta. Bronton perusmallistoon kuuluu myös VAZ-1922 “Marsh” jossa VAZ-21213:n kori on korkeiden mammuttimaisten pyörien päällä.


Vuonna 1994 OPP NTC AvtoVAZ kehitti “Niva” 21213:sta version 500 mm pidennetyllä akselivälillä, malli VAZ-2129 jossa lisääntynyt akseliväli käytetty takajalkatilojen hyväksi. Mallissa VAZ-2130 (myös mallinimellä VAZ-2129-01) on takajalkatilaa kasvatettu vain 125 mm ja lisäsenteillä on kasvatettu tavaratilaa ja sen lisäksi autossa oli kaksi 42 litran polttoainesäiliötä. Perusmallin 1,7 moottorin vaihtoehdoksi on tarjolla 1,8 litran kaasutin moottori malleissa. OPP AvtoVAZ on valmistanut 1,8 litran VAZ-2130 moottoria pieninä määrinä vuodesta 1997. Yksi mallikappale versio perustuen 2129 malliin on VAZ-2129U “Utiliter” joka on kahden hengen umpinainen pakettiauto versio.


Perustuen 2130 malliin, mutta varustettuna takaovilla malli VAZ-2131 Kehitettiin parivuotta kolmeovista myöhemmin eli vuonna 1996. Viisiovisessa mallissa on yksi 65 litran polttoaine säiliö. Versiossa VAZ-2131-01 on 2129 mallin tapaan suurempi takajalkatila, mutta pienempi tavaratila ja tavallinen 42 litran polttoainesäiliö. Myös viisioviseen versioon on saatavilla 1,8 litran moottoria silloin mallit on VAZ-21312 ja VAZ-21312-01 Lisävarusteena voi tilata mm. ohjaustehostinta ja ilmastointilaitetta. Vuodesta 2001 alkaen on myös 2131 mallia saanut 1,7 litran monipisteruisku moottorilla sekä tilauksesta myös Peugeot 1,9 litran turbo-diesel moottorilla. Viisiovisia “Nivoja” valmistaa pieninä määrinä OPP AvtoVAZ. Vuonna 1997 kehitettiin muunnos VAZ-2131E sähkömoottorilla PT-125 ja 114NC-90 akuilla. Tavallisesta poiketen sähköversio on etupyörävetoinen kahden henkilön pakettiauto joka kantaa kuljettajan ja matkustajan lisäksi 450 kg kuormaa 80 km yhdellä latauksella. PSA Bronto on myös kehitellyt panssaroidun version, viisiovisesta mallista, malli VAZ-213102.


Lada-Tool on valmistanut pieninä määrinä erikoisversioita tehtaan “Niva” malleista. Mallit VAZ-2131-02, VAZ-2131-22, VAZ-2129-02, VAZ-2129-22 perustuvat vastaaviin AvtoVAZin perusmalleihin, mutta niissä on korotettu katto ja pidennetty peräylitys. Tällä tavoin on saavutettu todella suuri tavaratila. Versioissa -22 on 1,8 litran moottori ja lisäksi on tehty mallia Peugeot diesel moottorilla. Malli VAZ-2131-05 (VAZ-2931) On ambulanssi perustuen VAZ-2131-02 koriin, 42 litran polttoainetankilla. Moottorina perusversiossa 1,7 litran ja mallissa VAZ-2131-25 on 1,8 litran moottori. Vuodesta 1997 on Lada-Tool valmistanut myös pakettiautoja perustuen 2700 mm akselivälisiin “Niva” malleihin. Malli VAZ-2328 on VAZ-2129:n koriin perustuva avolavainen pakettiauto, jossa kahden hengen kaksiovinen ohjaamo. Pidemmällä neljän hengen ohjaamolla varustettu versio on VAZ-2329, siinä on lavan pituuden takaamiseksi pidennetty takaylitys ja siinä on kaksi 42 litran polttoainesäiliötä. Molempiin malleihin on saatavilla lisävarusteena mm. lavakatetta (malli VAZ-2329-04), ilmastointia, ohjaustehostinta ja 1,8 litran moottoria.
taulukko pitkän Nivan eri versioista


90-luvun lopulla VAZinterservis tuli korjaamaan VAZ-2302 “Bizon” mallin jättämää aukkoa ja alkoi valmistamaan samaan rakenteeseen perustuvia “Niva” lava ja umpipakettiautoja. Perusmalli VIS-2346 perustuu 21213 mallin koriin ja tekniikkaan. Siinä on kahden henkilön ohjaamo ja aukeavalaitainen avonainen- tai katettulava. Alkuperäisen “Bizonin” tapaan takaosa on rakennettu erillisen runkorakenteen päälle. Versiossa VIS-23461 on pidennetty viiden henkilön ohjaamo-osa ja mallissa VIS-23464 On puolipitkä 2+2 hengen ohjaamo. 2346 perusmallista on myös kehitetty taittuvarunkoinen “Kapral” malli.


Vuodesta 1998 on OPP AvtoVAZ valmistanut, pieninä määrinä mallia VAZ-2120 “Nadezhda”, joka on seitsemän hengen nelipyörävetoinen tila-auto. Tila-auto on tehty “Nivan“ 2700 mm akseliväliselle alustalle. Perusmallin 1,7 litran moottori ja myös voimansiirto ovat pitkästä “Nivasta”. Sisustus perustuu pitkälti VAZ-2123 malliin. Muunnos VAZ-21202 on varustettu 1,8 litran moottorilla. Suunniteltuja mallimuunnoksia “Furgon” pakettiauto, “Taksi”, “Servis” huoltoauto. Malli VAZ-21203 “Manager” on kuin edustava toimisto pyörillä. Mallia varten on suunniteltu uusi kahden litran 16 venttiilinen ruiskumoottori joka perustuu etuvetoisissa Ladoissa käytettyyn moottoriin. Vuodesta 2002 tuotantoon tuli modernisoitu versio jossa on 1,7 litran monipisteruisku moottori sekä mm. ajovalot Lada 110 mallista, tämä malli on VAZ-21204. Saman vuoden uutuuksia myös malli VAZ-21208 pidennetyllä peräylityksellä (380 mm) sekä korotetulla katolla. Tätä mallia on tarkoitus käyttää mm. taksi ja pakettiautoversiona. Tarkoituksena olisi valmistaa myös yhdestä akselista vetävää tila-auto mallia. OPP NTC AvtoVAZin mallien lisäksi PSA Bronto valmistaa tila-autosta panssaroitua versiota VAZ-21209.


Vuonna 1999 alkoi OPP AvtoVAZ valmistamaan muutamia satoja autoja vuodessa uutta mallia VAZ-2123. Moottorina 1,7 ruisku. Auton viisiovinen kori on aivan uusi, mutta alusta ja voimansiirto perustuu vanhaan 21213 malliin. Sisustuksessa on käytetty myös uusia osia, mm. uusi kojelauta. Sarja tuotanto alkoi 23.9.2002 GM-AvtoVAZ tuotantolinjalla, nimellä Chevrolet Niva. Chevrolet Niva eroaa ensimmäisistä tuotetuista 2123 malleista lähinnä jäähdyttimen säleikön ja joidenkin yksityiskohtien osalta. OPP AvtoVAZ on suunnitellut modernisoidusta Nivasta version 1,8 litran ruisku moottorilla, malli VAZ-21231 sekä 2 litran ruisku moottorilla, malli VAZ-21233. Molemmat moottorit on valmistanut AvtoVAZ. Lisäksi suunnitelmissa on ollut malli moottorilla VAZ-3431 eli 1,8 litran turbo-diesel. Turbo-diesel nähtiin jo vuoden 99 MIMS:ssä avolavaversion VAZ-23235 nokalla. Avolavan lisäksi on uudesta “Nivasta” suunniteltu myös umpipakettiauto VAZ-2723 sekä ambulanssi VAZ-2923. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu myös länsimaiset (Opel) moottori vaihtoehdot ja runsaampi varustelu, joka käsittäisi mm. lukkiutumattomat jarrut.


LADA INFON GALLERIA:

kuvia perinteisen Nivan eri versioista

kuvia Chevrolet Nivasta

kuvia Nadezhda tila-autosta