![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zhiguli | Niva | Samara | Oka | 110 - Priora | Kalina |
![]() ![]() ![]() |
Samara: ensimmäinen Neuvostoliittolainen etuvetoinen sarjatuotanto autoEnsimmäiset etuvetoiset VAZ-1101(E1) oli ensimmäinen etuvetoinen prototyyppi “Tsheburashka” vuodelta 1971, korimalli Kombi, paikkaluku 4 mitat mm 3200x1450x1400, akseliväli 2000 mm, moottori 0,897 litraa. Sitä seurasi monia eri versioita, kuten 1973 avonaisella korilla varustettu “Avtoroller” paikkaluku 4 mitat mm 3400x1450x1420, akseliväli ja moottori perusmallista. Avtorollerin kori muistuttaa aika paljon jo sitä edellisenä vuonna kehiteltyä nelivetoisen auton ensimmäistä mallikappaletta. Vuonna 1976 tehtiin jo hyvin paljon tulevan “Samaran” näköinen malli VAZ-1101(E3) “Ladoga” korimalli Kombi, paikkaluku 4-5 mitat mm 3600x1550x1400, akseliväli 2360 mm, moottori 0,900 litraa (mahd. Fiat 903 cm3 45 hv 33 kW 6000 r/min). Ensimmäiset mallikappaleet VAZ-2108 “Samara” (Venäjällä auto tuntee nimen Sputnik) syntyivät 16.9.1979, jota pidetään “Samaran” syntymäpäivänä. Samara/Sputnik ensimmäinen mallisarja Ensimmäiset tuotanto valmiit autot valmistui vuonna 1984 ja sarjatuotanto alkoi vuonna 1985. Perusversiossa VAZ-2108 moottori oli 1,3 litran rivinelonen, mutta versiossa VAZ-21081 1,1 litran moottori ja mallissa VAZ-21083 1,5 litran moottori. Samara oli varsin nykyaikainen auto verrattuna vanhoihin Zhiguli malleihin. Kaikissa moottoreissa oli hihnakäyttöinen nokka-akseli, auton sisustuksessa oli käytetty runsaasti muovia. Korin muotoilu ja viistoperä rakenne olivat myös enemmän nykyaikaa. Samoin joustintuet ja hammastanko-ohjaus. Vuonna 1987 tuli tuotantoon takaovilla varustetut viisioviset “Samara” versiot. Mallit olivat VAZ-2109 1,3 litran, VAZ-21091 1,1 litran ja VAZ-21093 1,5 litran moottorilla. Viisiovisen 1,5 litran versiosta oli vuonna 1990 kehitetty “lux” varustellut versiot, joissa mm. sähköiset lasinnostimet etuovissa, keskuslukitus, uusi “korkea” kojelauta. Viisiovinen “lux” versio oli myös varustettu 21099 mallin etupään pelleillä, jotka käsitti uudet ns. pitkät lokasuojat ja konepeiton sekä matalan jäähdyttimen säleikön. Puolitoistalitraisiin malleihin, varustelusta riippuen, sai myös kärjettömän sytytyksen sijaan elektronisen suorasytytyksen. Joulukuussa 1990 valmistui ensimmäiset porrasperäiset “Samara Sedan” mallit 21099. Samara Sedan mallissa oli jo perusversiossa uusi etupään muotoilu. Porrasperäistä ei ollut varsinaisesti Venäjän markkinoille kuin 1,5 litran versio, mutta vientiä varten oli versio 1,3 litran moottorilla VAZ-210993. Venäjän markkinoilla oli Sedan mallista Lux-versio varustettuna täydellisellä sähkötoiminto paketilla. Vuonna 1992 NTC AvtoVAZ kehitteli mallin VAZ-2109E varustettuna PT-125 sähkömoottorilla ja 90NC-125 akuilla, paikkaluku 4, toimintasäde 100 km. 90-luvun puolivälissä suunniteltiin kaikista malleista versiot joissa GM:n monipisteruiskus sekä elektroninen sytytys. Varsinaiseen tuotantoon tuli vain 1,5 litran ruisku mallit, joiden moottori oli pienempitehoisempi versio 110 sarjan moottorista. Samaan aikaan kun tuotantoon tuli ruiskutus mallit, saivat kaikki Samarat yhtenäisen ilmeen eli pitkät lokasuojat ja matalan jäähdyttimen säleikön. Vuosikymmenen loppupuolella pienemmistä moottoreista luovuttiin tuotannossa kokonaan. Viisiovisen ruisku mallin pohjalta tehtiin Suomessa Uudenkaupungin autotehtaalla EuroSamara mallia. 2000 luvun alusta “Samara-2” tehdessä tuloa tuotantoon on saanut vanhaa Samaraa varusteltuna “Samara-2”:n kojelaudalla ja oviverhoiluilla. Samarat sai myös saman tehokkaamman ruiskumoottorin joka on Lada-110 malleissa. 90-luvun jälkipuoliskolla NTC AvtoVAZ suunnitteli myös mallin 1,6 litran moottorilla, sekä kaasutin että ruiskuversiot VAZ-21084.
Samara pakettiautot Lada-Tool on valmistanut 21083 malliin perustuvaa pakettiautoa VAZ-1706 “Tshelnok”. Auton etupää on etuovia myöten kolmiovisesta Samarasta, mutta takaosaa hallitsee korkea umpinainen osa ja lähes pystyssä takaseinässä on suuri lastausovi. Auton moottori on Samaran 1,5 litrainen. VAZinterservis valmistaa kahta erityyppistä pakettiautoa perustuen Samara Sedanin koriin. Mallit VIS-1705 ja VIS-2347. Koska nämä mallit perustuuvat Samaran porrasperäiseen koriin, on siinä lyhyemmät etuovet ja pidempi peräylitys. Näin on saatu tavaratilan koko suuremmaksi. 1705 mallin pakettiautokori on joko tavallinen umpinainen tai viileäkaappityylinen. Mallissa 2347:n takaosassa on erillisen alustarakenteen päälle rakennettu laidallinen lava. Lavan saa myös kovamuovikatteella. VIS malleissa käytetään myöskin Samaran 1,5 litran moottoria. Samara Tarzan Suunnittelu firma Deconin ja tuotanto firma Lada-Konsulin yhteistyönä on kehitetty Tarzan mallisarja. Näissä autoissa on erillinen alustarakenne johon on asennettu “Nivan” voimansiirto ja joko 1,7 tai 1,8 litran moottori. Alustalle saa kaikkia Samaran korimalleja. Malli VAZ-210834 on kolmiovinen, VAZ-210934 on viisiovinen ja malli VAZ-210994 on varustettu porrasperäisellä korilla. Samara-2 Samaran toisen mallisarjan ensimmäiset mallikappaleet tehtiin jo vuonna 1993. Moottori vaihtoehdoiksi kaavailtiin samoja kuin vanhassa “Samara” mallistossa, varustettuna joko kaasuttimella tai elektronisella polttoaineenruiskutuksella. Samara-2:n varustelua on kohennettu Lada 110 sarjan osilla. Mukana mm. korkeussäätöinen ohjauspyörä, nestemäärien tarkkailu järjestelmä, sähköiset lasinnostimet, keskuslukko. 110 mallien tapaan puskurit on maalattu korin värisiksi ja takana rekisterikilpi on siirretty puskuriin. Ajovalot ovat uudet, kuten myös koko keulaosan muotoilu. Ensimmäisenä sarjatuotantoon tuli kuitenkin vasta vuonna 2000 porrasperäinen VAZ-2115 eli vientinimeltään, 110-sarjan tapaan, “Lada-115“. Ennen sitä muutaman vuoden ajan mallia teki OPP AvtoVAZ pieninä määrinä sekä vanhan Samaran ns. korkealla kojelaudalla, että uudella ns. Eurokojelaudalla varustettuna. Tuotanto mallien moottoreina on 1,5 litraa kaasutin ja ruisku versiot. Pieniä määriä kaksikammioisella VAZ-415 wankel moottorilla on myös valmistettu. Uuden sedanin tavaratilan luukku aukeaa käytännöllisesti puskurista asti. Seuraava tuotanto malli oli viisiovinen VAZ-2114 “Lada-114“. VAZ-21093 mallin modernisoitu versio. Viisiovisen mallin myötä tuli uudenmallinen ns. eurokojelauta koko Samara-2 mallistoon ja sitä on asennettu myös osaan vanhan mallisista Samaroista. Viisiovisen sarjatuotanto 1,5 litran kaasutin ja ruiskuversioina alkoi 1.7.2002. Viisiovinen on varustettu kuten porrasperäinen versiokin, mutta takaosan muutokset ovat vähäisempiä. Monikäyttökorissa tavaratilan luukku aukeaa vanhan mallin tapaan, eli nostokorkeus jää suureksi. Kolmiovinen VAZ-2113 “Lada-113” tuli tuotantoon 2006 |