Ajankohtaista Kuvat Historia Linkit Foorumi
Tekniikka korjaus ja huolto
Lada-infon alkusivu
Huollon eri osa-alueet on eritelty yllä olevien alasivujen linkkien takana.

Käyttäjien kokemuksia ja tee-se-itse vinkkejä

Ohjeita käytetyn Ladan ostajalle

HENKINEN VALMISTAUTUMINEN: Olet siis päättänyt ostaa käytetyn ladan.Et kai ole rii- dellyt viime aikoina tai syönyt maustettuja ruokia tai kenties nauttinut alkoholia.Pidä pää kylmänä vaikka eu- rot polttavat taskussasi,peltiähän se vain on.Älä anna auto värin vaikuttaa ostopäätökseesi,sillä kuoren alla sykki se sama lada,joita on valmistettu miljoonia ja miljoonia aina vain kiihtyvään tahtiin.Tekniikka ratkaisee.

MONI EPÄILEE-TURHAAN.Käytetty lada on aina hintansa väärti vaikka lopuksi halkoliiterinä,kuten olen netissä nähnyt.Hyvä olisi jos sinulla olisi kaveri jonka ottaisit mukaan autokauppoja tekemään.Hän osaisi lyödä vähän jarruja jos alat käydä turhan kuumana.Jos ostaja ja myyjä rupeavat kilvan kehumaan niin kohta hinta on mersu- luokkaa! Onko sinulla ajokortti? hyvä! Uuden kortin omistajalle käytetty lada on mitä mainioin ratkaisu.Halpa vakuutus, tukeva kori,jämäkät ajo-ominaisuudet ja mainio mahdollisuus autotekniikan opiskeluun siinä sivulla.Ja nuoriso- ladojen ikkunat ovat lähes aina huurteessa - ei siinä paljon tummennuskalvoja tarvtse!

LADA ON ENEMMÄN kuin osiensa summa ja niitähän riittää.Seuraavassa eräitä huomionarvoisia neuvoja autoa ostettaessa.

1.TUTKIKAA TARKASTI ulkopuolen maalaus ja koripellit Tarkastelkaa auton kattoa ja ovia kirkasta valoa vasten epätasaisuuksien havaitsemiseksi.Jos maalipinta näytää epätasaiselta voi olla kysymyksessä paikkamaalaus ko- larin jälkeen.Kiiltävä maalipinta ei takaa kaikkea joskus jobbarit sumuttavat auton pinnan vedellä kiillon paran- tamiseksi .Kokeile kädellä muuttuko kiiltävä pinta vedeksi Jos näin käy käänny 180 astetta ja POISTU.Lievä appelsiini maalipinta sallitaan alkuaikojen ladoissa,sillä sen ajan maalauskoneet(IGOR)tekivät ajoittain epäkuranttia laatua maanantai aamuisin.Jos maalipinnassa lukee kirkaampi kohta:esim.VANTAAN ENERGIA on autolla ajettu kaikkea muuta kuin mummolaan aamuisin.

2. ASETA VEITSI tuulilasin kumilistan ja koripellin väliin- raota varovasti.Jos näkyy jälkiä vanhasta maalista-auto on maalattu.

3. AVATKAA JA SULKEKAAkaikkia ovia ja luukkuja ja ravistelkaa niitä.Ovatko ovet löysiä.Joskus vaihdetaan vain saranat edestä taakse.Silloin takaovi lonksuu.Tark- kaile konepellin saumanleveyksiä jotkut eivät osaa lait- taa konepeltiä kohdalleen tai sitten auto on kierokeula. Katso ilmakanavan ritilää ,jos ritilän listoissa on poikkea- mia,niin konehuoneeseen on menty väkivalloin avausvai- jerin rikkouduttua.Katso onko ovenpysäyttäjät tallella, jos ei varsinkaan kuljettajan ovessa,niin sillä on luulta- vasti peruutettu lumihankeen ja pysäyttäjä on rikkoutut tarkista silloin oven saranapuoleinen osa.Peräluukuntu- lee avautua reippaasti.Jos ei niin tankojen karkaisu on saattanut häipyä peräkontissa olleen tulpalon takia.Nuuh- ki peräkonttia asian varmistamiseksi.

4. TARKISTAKAAsisämaalaus,verhiolu,ohjauspyörä,lattia- matto ja polkimet.Jos ovien peltiosat ovat erivärset kuin auto on auto maalattu.Tarkkaile kuljettajan istuimen oven puoleista reunaa,jos se on kasassa on autolla ajettu paljon.Paina äänimerkkiä,katso tuhkakuppiin ,jos sitä on käytetty saa lasit kirkastumaan pesemällä.Jos autossa on apulantaa,multtaa,jyviä,öljytahroja,kaljapullonkorkkeja hankkijan kuitteja lattialla on auto ollut maanviljeliällä ja se on sangen vanha,sillä Hankkija meni konkurssiin jo 13 vuotta sitten.Autolla on on ajettu pellolla mutta se ei ole aito peltoauto.Jos näin on on takajarrupaineensäätäjä saanut sellaista kyytiä,että sen tarkistus on tarpeeton. Jos tuuletusikkunat on hitsattu raudanpalasilla kiinni niin se on hyvä merkki!Edellinen omistaja on ollut hitsaustai- toinen eikä lasikuituja blastic-badding paikkoja tarvitse hakea.

5.MITTAA AUTO .Sillä jos omistat tallin ,niin olet varma että ladasi mahtuu sinne.Lada on sangen suuri auto.

6. AUTON TUNNISTUS Pyydä nähdä rekisteriote ja vertaa sitä auton valmistenumeroon.Jos ne täsmäävät niin hyvä.

7.AVAIMET ja niitä täytyy olla vähintään kolme ja enin- tään kymmenen.Vasen ovi,oikea ovi ,virtalukko,peräluukku ja bensatankki.Avaimet kestävät kauan koska niitä on niin paljon.Olen havainnut että jokin ladanomistajat pyö- rittävät avaimia käsissään kuin rukousnauhaa huomaamat taan.Ei kannata pitää avaimia samassa nipussa,sillä ne menevät hukkaan yhtäaikaa!

8 NUUHKIKAA bensatankin sisältöä.Jos tuntuu eetterin hajua,yrittää myyjä saada moottorin vaikuttamaan voi- makkaammalta ja helpommin käynnistyvältä kuin se to- dellisuudessa on.Jos katsastuksesta on alle 400 km on pakokaasuarvoja paranneltu eetterillä.

9 VAAKASUORASSAon ladan oltava!Jos näin ei ole on ehkä jokin jousi poikki tai alusta on ollut onnettomuudessa Jotut laittavat ladaan kaasuiskarit,silloin perä nousee, mutta maavara pysyy ennallaan.Se päinvastoin heiken- tää ajo-ominaisuuksia sikaaneissa.

10 NOUSKAA SEISOMAAN puskureiden päälle ja pomppikaa! Poishypättyänne lada saa keinahtaa kerran.Silloin on is- karit kunnossa.

11 TARKISTAKAA RENKAAT .Jos jokin renkaista on erisuurui- nen kuin muut on tähän jokin syy.Väärä vannekoko-har- voin.Ehkä jokin rengas kuluu nopeammin kuin muut.Siihen on jokin syy.Jos eturenkaiden keskimmäisissä uurteissa on terävät reunat on kori kiero tai raidetanko kaipaa sää- töä.Jos renkaissa lukee BAARUM ja ne on miselinin kuvi- oilla on ne pinnattu.Katso myös vararengas ja se onko siinä ilmaa?

12 AVAA KONEPELTI.Jos moottori on hieman öljyinen ja li- kainen niin se on parempi kuin juuri painepesurilla pesty moottori.Siinä ei yritetä peitellä mitään.Katso moottorin kumityynyt.Katso,että moottori maadoittaa hyvin runkoon muuten on tiedossa ihmeellisiä sähköhäiriöitä ja kenties tulipalo.Katso onko akussa nestettä ja onko se hyvin kiinni.Avaa jäähdyttäjä jos pinnalla on öljyä on sylinteri- ryhmä haljennut tai on mennyt kannen tiiviste.Vedä esiin mittatikku,kuivaa ja työnnä se mootoriin ja vedä se esiin jälleen.Jos öljyä on vähän niin lisää.Jos öljyä on liikaa niin vähennä.Äänekästä mootoria on yritetty vaimentaa liialla öljyllä.Jos mittatkun alaosassa on jälkiä vedestä on sylinteriryhmä halki.Öljyhän kelluu veden pinnalla.

13 ASETA JALKA kevyesti jarrupolkimelle,painakaa sitä hitaasti niin pitkälle kuin mahdollista ja piäkää alhaalla minuutin ajan. Jos polkimessa tuntuu painetta ennenkuin sitä on pai- nettu 3mm on jarrujärjestelmän pääsylinteri rikki. Jos poljinta saa painaa enemmän kuin 25mm ennen- kuin paine tuntuu on takajarrukengät kuluneet tai rum- mut kuluneet tai jarrukengät säätämättä.Katso että jarrunestettä on tarpeeksi!Jos poljin menee täysin lattiaan voi pääsylinterin o-renkaat olla vaurioituneet.

14 ASETA JALKA KYTKIMELLE Jos tuntuu heti painetta ovat kytkinpinnat kuluneet tai kytkin tai painelevy rikki.Katso ohjekirjasta kytkimen säätö.Nestekykin säätyy itse vaijerikytkin pitää säätää.

15KÄYNNISTÄ MOOTTORI Avaa jäähdyttäjän korkki ja seuraa nesteen pintaa sen pitäisi pysyä kohdallaan.Seuraa tuleeko kuplia?Silloin pumpun tiiviste vuotaa tai sylinteriryhmä on halki. Onko tyhjäkäynti turhan korkea.Korkeallatyhjäkäynnillä voidaan peitellä huonoa öljynpainetta.Katso suttyykö tai vilkkuuko öljynpainevalo?Sulje jäähdyttäjän korkki jos kone on kunnossa pitää jäähdyttäjän letkut olla käsin puristettavissa,muuten on vuotoa vesitilaan. Anna mootorin käydä kunnes jäähdytinpuhallin käyn- nistyy.Sammuta kone kuunte kuuluuko pihinää,silloin on huohotinkanavat tukossa.Käynnistä kone uudelleen ja anna se käydä vähän aikaa-paina kaasua reilusti jos takaa tulee sininen pöllähdys on ventiilinohjaimet kulu- neet.Tee paperitesti-pakoputkenpäästä puhallus pitää olla jatkuvaa,muuten on venttiilivaurio. Kytke ajovalot ,takalasinlämmitin,puhallin täysille.Paina kaasua jos valot kirkastuvat huomattavasti on akku hei- kko.Syksyn pakkasten tultua joudut sen luultavasti vaihtamaan.Jos pakokaasu on mustaa on seos huo- mattavan rikkalla.Kaasutin säädettävä.Jatkuva sininen savu-moottori erittäin kulunut.

16.LÄHDE LIKKEELLE Kuuntele erinäisiä ääniä:Kardaanin keskinivelestä voi kuulua jyrinää.Tasainen vollotus takaa -pyöränlaakerit ovat kuluneet.kokeile laitaa neloselta vapaalle ,vollo- tuksen taajuus seuraa auton hiljenevää nopeutta.Aja hiljaa ykkösellä kuopan yli,jos kuuluu kolahdus voi is- karin pää olla irti.Kardaanin kohdalta kuuluu kilinää,se poistuu aina samalla nopeudella riipumatta vaihteesta- kardaanin sisällä esim prikka,joka menee sen ulkokehälle keskipakovoiman vaikutuksesta.Liikkeelle lahdettäessä kuuluu aina kolahdus -pakoputki osuu runkoon.Tarkista moottorin kumityynyt.Kulkeeko auto suoraan,jos ei niin taka-akseli voi olla kierossa runkoon nähden.Tee reipas jarrutus jos takapää puoltaa voi jarrupaineensäädin olla jumissa.Kokeile lämpenivätkö vanteet tasaisesti,jos jokin vanne on kylmä niin jarru ei toimi ja auto puoltaa. Jos auto kulkee tahmeasti,rullaa huonosti ja sisälle tu- lee palaneen käryä jokin jarru laahaa.

17.STARTAA MOOTTORIA ILMAN SYTYTYSVIRTAA Jos joka kierroksella kuuluu terävä raapiva ääni on vauhti pyörän vauhtikehän hampaat vioittuneet-joskus hammaskehän kääntö auttaa,mutta samalla kannattaa tehdä kytkinremontti. Kun koeajat auton aja se niin lämpimäksi ,että termostaatti avautuu-jotkut kansivauriot paljastuvat vasta tässä vaihessa.Jos moottorin lämpö ei nouse on termostaatti aina auki tai sitä ei ole ollenkaan. Muista kokeilla lämmityslaite ja puhallin jos ajat autolla vielä talvella.Katso sulakerasiaam onko sulakkeet hapettuneet?Joskus ladassa löysällä oleva sulake sattaa lähteä pyörimään tärinän vaikutuksesta aiheuttaen kontaktihäiriön.

Yleistä auton käyttöön

Kulutukseen vaikuttavat tekijä ja niiden poisto (Jaska HKI)

Uudessa autossa on luovutushetkellä (pitäisi olla)säädöt kohdallaan. Vuosien saatossa autoa pidetään monella tavalla ja säädetään ja huolletaan omistajan tai omistajien halun, ammattitaidon sekä rahatilanteen mukaan.Niinpä kun ajaa vanhalla autolla,niin ne tuntuvat tyystin erilaisilta vaikka malli ja merkki olisi sama. Seuraavassa luettteloituna polttoainehukkaa aiheuttavia vikoja ja polttoaineensäästö korjauksen jälkeen. 1.Liika paine polttoainepumpussa. 0,3-0,7l/100km 2.Kaasuttimen huono säätö 0,3-1l/100km 3Kaasuttimen koho liian korkealla 0,3-0,7 l 4 Likainen ilmanpuhdistin 0,3-0,7 5Sytytyskaapelin huono eristys 0,1-0,4 6 Heikko puola 0,2-0,7 7 Tulppien virh. kärkiväli 0,3-0,7 8 Liian myöhäinen sytytys 0,3-1,5 9 Vialliset katkojan kärjet 0,2-0,6 10 Puhdistamaton kaasutin 0,2-1,6 11Laahaavat jarrut 0,2-0,7 12 Liian pieni paine renkaissa 0,2-0,7 13 Aurauskulmat väärin 0,3-1,0 14 Luistava kytkin 0,3-1,0 15. Tukkeutunut pakoputki 0,4-1,2 16 Viallinen jäähdytysjärjestelmä 0,7-1,6 Kun tarkastelee ylläolevaa saa pienellä vaivalla säästettyä sievoisen summan polttoainekustannuksissa ja matkanteko on huomattavasti miellyttävämpää.

Mukavuus varustelua

Onko hiljainen lada yhtä mahdoton kuin raitis alkoholisti? (Jaska HKI)

Ei se mahdotonta ole.Tarvitset ääntä eristävää huopakangasta ja paljon.mattoveitsen, mitan,sakset,pensselin,kontaktiliimaa aluksi litran purkki,käsityökaluja oviverhoilujen ja kojelaudan irroittamiseen,palohyväksyttyä äänieristemateriaalia moottoritilaan.(siitä on katsastusmies tarkka). Työskentely ajaksi sopii parhaiten lämmin kesäpäivä,jolloin liimahuurut pääsevät tuulettumaan ulkoilmaan. Työ ei ole teknisesti vaativaa,aikaa se kyllä vie.Voit ajoittaa sen useammalle päivälle ja silti auto on ajokunnossa.Työ maksaakyllä aivan siihen sijoitettuun vaivaan ja tämän jälkeen esim audiolaitteisiinkin sijoitettu raha tuntuu mielekkäämmältä. Auton arvoa se ei kyllä nosta ja työ kannattaa tehdä sellaiseen ladaan,josta aikoo nauttia pitkään. Kuten tunnettua on ladassa käytetty äänieristystä sangen säästeliäästi.Autossa on paljon suoria peltipintoja, jotka toimivat äänen heijastuspintoina.Koska ääni etenee samalla tavalla kuin heittäisit tyyneen veteen kiven ,syntyy ympyrän muotoisia aaltoja.Tämn takia sinun kannattaa kinnittää erityisesti huomiota moottoritilan ja matkustamon väliseen seinämään.Kun ääniaalto kohtaa tällaisen reiän lähtee se siitä säteittäisesti laajenemaan matkustamon puolelle.Kardaanitunnelin päälle laitoin kaksinkertaisen huovan.Se aiheuttaa lopullisten mattojen paikalleenasennuksessa hieman kireyttä,mutta eiköhän se onnistu.Kun otat kojelaudan pois. (kiinnityrrrvit löytyvät kojelaudan päistä ja alhaalta) kas kummaa sieltä löytyy suoraa peltipintaa. Kojelaudan kaarevan sisäpinnan voit eristää esim.vaahtomuovilla.Kaikki ovet verhoillaan sisäpuolelta, kaikki suorat peltipinnat pystysuorilla alueilla tuulilasinpyyhkijäkaukalossa,peräkontin jäykkääjien väliset peltipinnat, peräkontin sisäpuoleiset posket paitsi 1200 ja 1200l:ässä bensatankin pulelta.takaistuimen alusta. koko lattiatila,konepelti sisäpuolelta,moottoritilassa kaikki suorat peltipinnat. Aluksi kun olet tehnyt osan työstä ja käyt testaamassa älä vaivu epätoivoon kuulo erottelee aina uusia ääniä ja on jo unohtanut vanhojen poistumisen.Sitkeys palkitaan.Muutaman päivän tai viikon ajan autossa leijuu liiman haju,mutta yhä väheneväässä määrin.Liima kannattaa ostaa mahdollisimman suuressa purkissa,se tulee edullisimmaksi. Kun jätät työn kesken laita pensseli esim tiukasti muovipussiin esim jääkaappiin ja kun otat sen uudelleen käyttöön uusi tuore liima sulattaa sen ja pensseli alkaa toimia.lopuksi tietenkin tällaiset hommat kannattaa tehdä ennen peltihommia. Kojelaudan ollessa pois kannattaa tarkistaa ja rasvata matkamittarin vaijeri.lämmityslaiteen vaijerin kiinitys ja hana, sähköiset liitokset ja merkkilamput,ovissa vaijerimekanismit ja niiden rasvaus .Näin tehden voi eliminoida mahdollisia tulevia häiriöitä eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Koska ladat kulkevat tuotantohihnoilla sellaista vauhtia täytyisi niitä äänieristämässä olla legioonittain ihmisiä niin siitä on kait luovuttu.Ladahan on sen verran laadukas auto että se menee kaupaksi vaikka ilman äänieristeitä! Sitä paremmin mitä idempänä ollaan paitsi Japanissa. Kokeile tuskin petyt.

Kaasutin ongelmat

Kaasutin ei saa polttoainetta ja sen ratkaisu. (Jaska HKI)

Lada ei käynnisty,jos kaasutin ei saa polttoainetta. Bensapumpun tarkistaminen. 1 Ota kaasuttimelle menevä letku irti ja pumppaa käsi- käyttövivusta.Jos ei tule bensaa,niin tutki voiko letkussa oleva suodatin olla tukossa.Jos on talviaika,se voi olla jäässä.Kädessä pitämällä tai muuten lämmittämällä sen saa sulatetuksi.Sen voi myös porata auki tms.jos tukkeu- tuneen suodattimen tilalle ei ole esim putken pätkää. 2 jos on talviaika ja autolla on ajettu paljon pätkäajoa vajaalla tankilla käyttämättä jäänestoainetta voi järjes- telmässä olla jäätulppa.Toimi seuraavasti.Avaa polttoai- nesäiliön korkki ja puhalla polttoainepumpulle menevään putkeen.Ilman pitäisi kulkea ja tankista kuulua pulputusta. Jos ei kuulu pihaustakaan niin hinaa auto lämpimään su- lamaan.Jos sulattamisen jälkeen ilma kulkee,lisää jäänes- toainetta tankkiin ohjeen mukaisesti.Jos ei vieläkään ilma ei kulje voi putkessa olla tukos.Ruostetta,ylimääräinen esine tai putki voi olla lytyssä. Polttoaineensaannin voi tassä tapauksessa korvata esimerkiksi väliaikaisesti esim .bensiinillä täytetyllä muo- vipullolla josta pumppu imee sen.Kyseinen konsti sisältää omat vaaransa eikä se ole erityisen suositeltava. Jos pumppu ei pumppaa: Käsin pumpatessa pitäisi tulla voimakas bensiinisuihku jokaisella pumpun vivun iskulla.Joskus moottoria joudu- taan hieman kiertämään kammella jos käyttöakselin nok- ka sattuu olemmaan täysin työntötangon suuntainen. Työntötangon tulisi tulla 0,8-1,3mm ulomman tiivis-teen ulkopuolelle. Jos se on vähäisempi saataa olla ong- elmana se että moottori ei anna täysiä tehoja raskaassa kuormituksessa.(pätkii).

Vielä yksi juttu (Teppo)

Jos bensaa tulee hyvin pumpulta, katso myös kaasarin bensanipan alapuolella oleva pultti aukaisemalla ettei siinä oleva sihti ole tukossa. Se ei kovin hääppöinen ole, mutta voi kerätä silti likaa. Jos sekin on kunnossa, alkaa ainoa vaihtoehto olla kohokammiossa oleva roska. Sen voi kokeilla a'la experimental kaatamalla bensaa suoraan kurkkuun. ...ja muistakaa aina pitää perustyökalu-valikoima mukananne.

Lasin ja lampujen pesimet

Pesunestesäiliöiden vuotojen korjaaminen. (Jaska HKI)

Itäautoissa teräs on mitä mainiointa,mutta muovien kanssa en menisi sanomaan samaa. Vanhoissa ladoissa tuppaa pesunestesäiliöt halkeilla ja vuotaa.Aina ei kannata ostaa uutta,vaan korjata van- ha. 1-irroita pesunestesäiliö ja puhdista se huolellisesti. 2-Tutki vuotokohta ja karhenna vuotokohdan ympä- ristö paremman kontaktin saamiseksi. 3-laita kuumaliimapistooli lämpenemään,sillä aikaa voit lämmittä korjattavaa kohtaa hiustenkuivaajalla. 4-kun kuumaliima on lämmennyt ,voit aloittaa liimaamisen.Katso,että kuumaliima täytää halkeaman,mie- luumin hiukan ylikin. Hiustenkuivaajan käyttö sen takia että liimattava kohde on riittävän lämmin ja kuuma kuumaliima ehtii saavuttaa kaikki huokoset ennen jämähtämistään. Tällä tavalla korjasin 2-vuotta sitten samaran pissa- pojansäiliön ja hyvin on pitänyt. Kuumaliimapistooleja tavarataloista ja tarvikeliikkeistä, ne maksavat 10-16 euroa ja niille on muutakin käyttöä. -resonanssiäänien vaimentaminen -sähköinen eristäminen -vuotavien ikkunoiden tiivistäminen -pienten esineiden kiinnittäminen -rintapellin äänisiltojen tukkiminen -rikkoutuneen ajovaloumpion korjaus -kaapeleiden kiinnittäminen .......

pissapoika (uZu)

Otin hommakseni katsoa, mikä pissii, kun valojen pesimille ei ruikkinut nesteitä. Irrotin pumpun (2 pumppua, -91 2105) ja avasin. Oli ihanaa huomata, että se oli tehty tee-se-itse-miehelle. Kaiken sai auki, ja vikakin oli korjattavissa kuulakärkikynästä löytyvällä jousella(hiilen jousi ruostunut) ja crc:llä(laakerit ihan jumissa). Irroitin sitten toisenkin pumpun, joka tosin toimi. Auoin ja rasvailin ja ilokseni sain huomata senkin ruikkivan iloisemmin operaation jälkeen. Voin vain suositella operaatiota kaikille, jos vesisuihku on heikohko(tai sitä ei ole).

venttilikoneisto

Venttiilien kunnon määrittely aistivaraisesti (Jaska HKI)

Venttiilit ovat moottorin suorituskyvyn avaintekijöitä. Jos moottori on tehoton ,käy epätasaisesti sekä nykii kai killa vaihteilla voidaan jo epäillä venttiilejä.Tämä tietenkin edellyttää sytytyslaitteiden,polttoainejärjestelmän ja kaa- suttimen aikaisempaa kuntoisuuden toteamista. Voit aloitaa testaamisen ajamalla auto mäen päälle. Ylitettyänne mäen ja ajaessanne alamäkeä sen puolessa- välissä löysätkää kaasu suurimmalla vaihteella pitäisi moot torin jarruttaa kohtalaisesti.Jos näin käy on venttiilit kun- nossa. Jos epäilette,että jokin imuventtiili vuotaa,saatte sen selville seuraavasti.Poista ilmanpuhdistin,katso,että rikastinläppä on auki ja käynnistä moottori.Laita ilman- ottoaukon päälle pingoitettu kangas.Jos se pullistelee ulospäin, pääsee puristustahdissa yhdestä tai useammasta sylinteristä painetta kaasuttimeen eli:imuventtiili ei sul- keudu kunnolla. Pakoventtiilin vuodon taas saa selville kuuntelemalla pakoputken päästä moottorin ollessa tyhjäkäynnillä. Jos pakoventtiili vuotaa,pakoputkesta kuuluu vihellyksiä. Kun haluat tietää,mistä sylinteristä on kysymys,pois- ta kaikki tulpat paitsi yksi.Ota kampi esille ja työnnä se reikäänsä.(Tässä testissä olisi olla hyvä olla jokin kaveri kuuntelemassa).Pyöritä moottoria.Jos kuuluu vihellystä kaasuttimen kautta,vuotaa sen sylinterin imuventtiili. Veivaa edelleen ja käske kaverisi kuunnella pakoputkes- ta.Jos hän myöntää sieltä kuuluvan vihellystä vuotaa sen sylinterin pakoventtiili. Testatkaa tällä tavalla kukin sylinteri vuoron perään. Taas tuli todistettua kammen yksi käyttötarkoitus . Kammelle naureskelu osoitaa vain naurajan tyhmyyttä. jolle kunnon lada-mies vain hymähtää osaaottavasti.

 

Sytytysjärjestelmästä

puola ,kondensaattori,katkojankärj.,jakaja,alip.säädin (Jaska HKI)

Vanhoissa ladoissa on edellämainitut ja vielä vanhem- missa alipainesäädinkin puuttuu. Vanhat sytytysjärjestemät ovat aivan toimivia,kunhan viitsii nähdä hieman vaivaa niiden huoltamisessa,mutta kun on päässyt sisään sen maailmaan on niiden vianha- ku aika helppoa,eikä tarvitse eriosmittalaitteita helpoim- pien vikojen hakuun. sytytyspuola(on periaattessa muuntaja) Se muuntaa akun jännitteen suurjännitteeksi.Siinä on rautasydän ,jonka umpärillä on kaksi johdinkelaa.Ensiö- kela on puolattu paksuhkosta suojalakatusta johtimesta ja sen kierrosten lukumäärä on muutama sata.TOISIO- KELA on sisempänä rautasydämen ympärillä ja sen kier- rosmäärä voi olla jopa 50 000. Itse virta syntyy siten että pienjännitepiirin ensiökela muodostaa magneettikentän niin kuan kun katkojan kär- jet ovat kiinni.(se varautuu).Kun katkojan kärjet avau- tuvat,sytytyskelan pienjännitepuoli putoaa nopeasti ja rautasydämeen varastoitunut energia indusoi jännitteen toisiopiiriin,josta johdetaan sytytystulppaan.Jännite ke- lassa voi nousta jopa 30 000volttiin. Sytytyspuola muistuttaa rakenteeltaan urheilujuomapulloa ja noin 15 cm korkea. Puolan korkeimmalta kohdalta lähtee suurjännitejohdin virranjakajan kes- kinapaan,mistä se johdetaan pyörijän kautta virranjaka- jan sisänastojen kautta virranjakajan ulkokehällä oleviin johtimiin joista se johdetaan määrätyssä järjestyksessä sytytystulpille Koska on kysymyksessä suurjännite,niin se hakee hel- poimman reittinsa (maadoittuu auton runkoon).

VIKATILANTEITA: Auto pusähtyy yllättäen(monesti suurilla kierroksilla) Korjaus:Vaihda pyörijä,Kirää pyörijän kappaleet virranjakajan sisältä.Harvinainen vika. Auto ei kännisty tai pysähtyy.Katso koskettaako virranjakajan sisäpuolella keskellä oleva hiili pyörijän yläosaan.Siinä pitäisi olla jälki.Joskus hiili saatta irrota jousestaan ja pudota pois.Hiilo kuluu ja kontakti heikke- nee.

AUTO KÄY HETKEN ja sitten sammuu auton jäähdyttyä auton saa käyntiin ja sama toistuu uudelleen. Vika:Sytytyspuola lyö sisäisesti läpi lämmettyään Ei voi testata ilman eristysvastusmittaria.harvinainen. Auto nykii jatkuvasti.Virranjakajassa halkeama ja kosteus pääsee siihen.Kosteudenpoistospray.Voit ottaa mittatikusta öljyä ja laitaa halkeamaan.Jos pääset peril- le vaihda heti uusi jakaja.Harvinainen. Auto ei käynnisty.Pyörijä johtaa suurjännitteen pyö- rijän akselille (auton runkoon) harvinainen.

KATKOJANKÄRJET Katkojankärkien tarkoituksena on katkoa pyörivän kat- kojan nokan välityksellä pienjännitepiiriä.Katkojan nokka on ladassa,kuten muissakin 4-sylinterisissä autoissa "nurkista pyöristetty neliö" Koska kärkien toiminta perustuu mekaaniseen kosketukseen ne kuluvat. Katkojan kärjet kuluvat:Kärkien kuluminen suurentaa kärkiväliä,mutta liukupalan kuluminen vaikuttaa päinvas- taiseen suuntaan.Ajan kuluessa kärkiväl yleensä pie- nenee ,jolloin sytytyshetki siirtyy myöhäisemmäksi. Kun kärkiväli pienenee jää puolalle vähemmän aikaa varautua ja tällöin sytytys heikkenee varsinkin suurilla kierroksilla. Jotta edella mainittu pitäisi paikkaansa on lähetty siitä ,että virranjakaja akseli pyörii täysin kuvitellun keskiakselinsa ympäri.Mutta laakerholkit ja laakeritkin kuluvat ja akseli alkaa viipottamaan,mikä taas vaikuttaa sytytyshetkeen.

KONDENSAATTORI: Kondensaattori on kytketty katkojankärkien rinnalle toinen pää on auton rungossa (Klemmari)ja toinen pää pienjännitepäässä.Kondensaattori tuhoutuu sähköisesti ( oikosulku tai katkos)Kondensaattorin tarkoituksena on sammuttaa syntyvä kipinä kärkien välissä,jotta jännite katkeaisi mahdollisimman nopeasti,mistä on seurauksena vahva kipinä. Oikosulku: Koska kärjetovat rinnan kondensaattorin kanssa ei tapahdu mitään.Auto ei kynnisty tai se sammuu yllät- täen.Ota kondensaattorin johdin irti jos auto lupaa,lupaa mutta ei käynnisty vaihda uusi kondensaattori (jos on). Katkos.Käynistäessä auto lupaa,lupaa,mutta ei sitten millään. Kondensaattori on niin halpa,että se kannattais olla aina mukana. Eräs tapa tutkia kondensaattori: Laita sytytysvirta päälle:Ota virranjakajankansi pois laita ,kierrä kammella moottoria niin että kärjet menevät kiinni .Nosta kärkiä esim puutikulla jos kipinä on voima- kas räiskähdys voi kondensaattori olla rikki. Vaihde päällä (2 tai 3)työntämällä vit katsoa avautuuko ja sulkeutuuko kärjet Seuraavassa on säätöarvoja vm:71-85 Sytytysennakko(kaikki mallit) 5...7astetta ennen yläkuolkohtaa. Katkojan kärkiväli 0,35...0,45 mm kosketuskulma(yhtä sytytyshetkeä kohden) 55plus miinus 3astetta.Eli 52-58 astetta. Vielä vianhakua: Joskus voi käydäniin,että jännite ei tule virtalukolta puolalle.Silloin voi virtalukon ohittaaa hauenleualla, jotta puola saisi jännitteen.Katso myös,ettö se saa myös maadoituksen. Jos moottori ylikuumenee tarkista sytytys samoin moot torissa on voimanpuutetta ja polttoaineen kulutus nousee Jos moottori käy epätasaisesti vedä moottori nopeal- le tyhjäkäynnille esim ryypyllä.Kokeile vuoronperään jokaisesta sylinteristä irroittamalla tulpanjohto. Käytä esim eristävää hanskaa.Jos käynti heikkenee jokaisessa sylinterissä on vika muualla,mutta jos kipinä hyppii tul- pan elektrodin ja johdon välillä on tulppa viallinen.

Alipainesäädin: Alipainesäätimen tarkoituksena on kuormituksen mukaan huolehtia ennakonsäädöstä. Esim suurella vaihteella painat äkkiä kaasun pohjaan.Alipainesäädi vetää tapahtuu seuraavaa. Kalvo siirtyy imuletkun suuntaan ja kiertää samalla katkojalevyä virranjakajan pyörimissuuntaa vastaan, jolloin sytytyshetki muuttuu aikaisemmaksi.

Vian toteaminen:Ota letku irti ja ime .Kalvon pitäisi olla tiivis ja palautua alkuperäiseen asentoonsa. Keskipakosäädin: Keskipakosäädin koostuu kahdesta virranjakajanak- seliin kiinnitetystä painosta.Akselin pyörimisen aiheuttama keskipakovoima siirtää painoja ulospäin ja niihin kytkettyjen voima sisäänpäin.Painojen siirty- minen välittyy nokkakappaleeseen,jokakiertyy akselin kiertosuuntaan sitä enemmän mitä nopeammin moottori pyörii. Tällöinnokkakappaleiden nokat avaavat kärkiä aikai- semmin eli sytytys tapahtuu aikaisemmin. Jousien voima ja säätimen massat on haettu moottorille sopivaksi. Jouset voi vaihtaa.Katso että painot käätyvät herkästi. Tällaista se oli. Jos ladan sytytyslaitteet ovat kunnossa saamme kuulla sankaritarinoita käynnistymisistä hirveissä pakkasissa pitkän seisomisen jälkeen.Samalla on hinattu parkkipaikan tai kylän muut autot käyntiin!

Virhe edellisessä tekstissä! (Jaska HKI)

- Kun katkojan kärkiväli pienenee päinvastoin kärkien aika jolloin ne ovat sulkeutuneena pitenee.Käyntihäiriö johtuu siitä että kärkien tuskin avautuessa siihen alkavat vai- kutta metallin lämpölaajeneminen kärjissä.Auto lähtee käyntiin muutta lämmettyään sammuu.Auton jäähdyttyä auto lähtee käyntiin ja sammuu taas. Koska nokka-akseli pyörii puolet hitaammin kuin kam- piakseli on taas kammelle käyttöä. Laita testilamppu ( 12v hauenleuoilla varustettu) plusnapaan ja toinen katkojankärkiin .Pyöritä kammesta puoli kierrosta.Tänä aikana lampun pitäisi olla palamassa 110 asteen verran.(tämähän johtui siitä että kampiakseli pyörii kaksi kertaa nokka-akselia nopeammin). Voit tehdä esim pahvista sabluunan,jonka asetat käynnistyskammen reikään ja merkitset siihen 110 astetta Merkkilampulla samalla toteat maadittaako kärjet. Katso onko kärkien ruuvit tiukasti kiinni.

 

Kuuman moottorin käynnistymis ongelmat

Kuuman moottorin aiheuttama höyrylukko kaasuttimessa (Jaska HKI)

Kuten tunnettua on monesti perinteinen lada parempi lähtemään käyntiin kylmänä kuin kuumana.Ladassahan on kaasutin perinteisesti pakosarjan yläpuolella.Kesäpäivinä saattaa tapahtua niin,että bensiini höyrystyy ja tekee nk. höyrylukon.Yleinen ohje lämpimän ladan käynnistyk- sessä on painaa kaasu 1/3 auki ja startatessa vielä lisää. Pitäisi käynnistyä,mutta jos ei niin on bensa höyrystynyt. bensapumppu on suunniteltu pumppaamaan nestettä,ei- kä kaasua.Voit odottaa auton jäähtymistä ja käydä esim. kahvilla,mutta jos sinulla on hieman kiire voit menetellä seuraavasti: Ota rätti,kastele se vedellä ja aseta se polttoaine- pumpun päälle,odota vähän aikaa.Koeta pumpun käsi- vivusta pumppaamalla tuntuuko vastetta,jos tuntuu on bensiinihöyry tiivistynyt nesteeksi ja voit pumpata kaasuttimeen hyvät paineet ja käynnistää auton. Silloin kun bensa on pumpussa höyrystyneessä tilassa on pumpun käsivivun vaste löysä. Jotkut ovat väsänneet ladaan moottoritilaan yli- määräisen puhaltimen termostaatin ohjaamana poista- maan tätä ongelmaa. Sähköinen kytkentä on seuraava: Sytytysvirran ollessa kytkettynä rele on vetäneenä Kun auto sammutetaan rele päästää ja sen sulkeutuva kosketin johtaa jännitteen termostaatille,joka ohjaa re- lettä.tämä rele on vetäneenä niin kauan kun termos- taatti pyytää.Virta puhaltimelle menee tämän ohjatun releen sulkukoskettimien kautta.Muista sulakesuojaus!

 

Merkkihuolto kokemukset

Delta-Auto (Wellu)

Kokemus Järvenpään Deltasta: Samarassani on jo parin kolmen tuhannen kilometrin ajan palanut check engine valo ja viimein päätin viedä sen oikein Deltaan katsottavaksi ja vika koodien lukuun. Varasin ajan ke-aamuksi 7.30. Olin paikalla ajoissa ja kuvittelin homman vievän noin vartin. Joku huolto-hemmo kuitenkin sanoi että tämän vuosimallin (-95) vikakoodit ei ole ihan helppoja luettavia ja totesi että ei ehkä kannata jäädä odottamaan. No ei siinä mitään. Lupasivat soittaa kun homma on valmis. Tulin takaisin 10.30 kun soittoa ei ollut kuulunut. Tiskiltä todettiin että on hieman kiirettä pitänyt ja ladaani päästään tutkimaan ehkä puolen tunnin sisällä. Siis 2.5 tuntia varatun ajan jälkeen. Lupasivat taas soittaa ja lähdin taas käppäilemään. Taas meni pari tuntia eikä kukaan soitellut joten menin takaisin taas 12.30. Nyt latuska oli laitettu testeriin mutta mitään vikakoodeja ei kuulemma löytynyt. Siis vaikka moottorin varoitusvalo loistaa kun huoltopäällikön kalju. Eivät olleet "ehtineet" soittaa homman "valmistumisesta". Ei kuulemma maksanut mitään. Ihme sinänsä... Pyysivät palaamaan asiaan uudelleen ja varaamaan koko päivän aikaa jotta saisivat vian tutkittua. Että sellaista "palvelua" jäken deltasta... Luulen että seuraavan kerran vien samariinin suoraan Jukan Vehkeeseen (www.tuningtarina.cjb.net)

Sekalaisia vinkkejä (sähköpostilla saapuneita)

Aihe: Moottorin lämmittämisen,öljyn ja suodattimen merkitys moottorin kulumiseen. Alle +viidellä asteella kannattaa käytää moottorilämmitintä.Vaihda öljyt ja suodatin ajomäärästä riippumatta kaksi kertaa vuodessa.Muista vaihtaa ilmansuodatin väh.kerran vuodessa. Tällä tavalla olen saanut 120 000 km ajetun ladan öljynkulutuksen (moottorin kunnon) pysymään ennallaan 30 000Km kaupunkiajosta huolimatta.

Aihe: Kuinka pitkälle kuluneella vetonivelellä voi samaralla ajaa? Vanhoissa samaroissa vetonivelillä voi vielä ajaa jos ne vähän taitettuna äänteleekin. Mutta jos sieltä kuuluu paukahtelua ja ratti lyö käsille,tilaa pikimiten aika korjaamoon. Se voi hajota milloin tahansa.

Aihe: Moottorin öljyvuodon paikallistaminen samarassa Öljypohja on sen rakenteinen ,että se kerää öljyä kaulukseensa,ennenkuin se pursuu maahan. Ensiksi epäilee öljypohjan tiivistettä,mutta katso ensin onko öljynpainekytkimen kumitutin juuressa öljyä.Jos on -vaihda putkihylsyllä uusi,se maksaa 3,5 euroa.

Aihe: Samaran koneen käynnistäminen konehuoneesta käsin Jos kone ei käynnisty virta-avaimesta,mutta virrat pysyvät päällä, voit käynnistää koneen irroittamalla releen,joka on kohtisuorassa pensapumppua vastapäätä (vm-90) ja tekemällä hyppylenkin releenkannan vastakkaisten kontaktien kanssa.Kokeile molempia 2+2, pitäisi käynnistyä.Katso,että käsijarru on päällä ja vaihde vapaalla!

Aihe: Hall-anturin johtojen tinausten tarkastus samarassa Kannattaa tarkistaa virranjakajan sisällä olevat hall-anturin johtojen tinaukset vanhassa samarassa koska johtojen joutuessa sivuttaisrasitukseiie ne AINA katkeavat tinauksen juuresta. Harvalla on ladassa mukana kolvia ja tinaa.Tinaamisesta ja johtojen katkeamisesta on minulla 23vuoden kokemus.