![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
yleistä | huolto | moottorit | voimansiirto | alustarakennelmat | sähköjärjestelmä | kori ja varusteet | projektit | kokemukset ja vinkit |
![]() ![]() ![]() |
Moottori info
GM TBI järjestelmä kaavioMaahantuojan viralliset ohjeet. jpg-tiedostoina sivu 1 - sivu 2 - sivu 3 - sivu 4 - sivu 5. Bosch MP7.0 Euro-3 vikakoodit Maahantuojan viralliset koodit. Tuota voitaneen pitää
varsin luotettavana ja koodit pätee pitkälti myös vanhempaan
boschiin. Koodit ovat pdf-tiedostossa kuvana. Katsomiseen tarvitset Adobe
Acrobat reader ohjelman. Lataa tästä koodisivu
1 ja koodisivu 2.
vikakoodien lukuohjeet jpg kuvina sivu
1 ja sivu
2
Vuoteen 1974 asti moottoreissa 2101 (1,2 litraa) oli sylinterinkansi 2101-1003015, jossa puristussuhde oli 8,8. Vuodesta 1974 tehtiin jotain suurennoksia palotiloihin ja puristussuhde laski 8,5:een. Ensimmäisissä moottoreissa 21011 (1,3 litraa) vuonna 1974 oli sylinterinkansi 21011-1003015, jossa puristus 8,8, yhdessä mäntien mallia 21011-1004014 kanssa. Pian kanteen tehtiin samoja muutoksia kuin 1,2:n kanteen ja puristussuhde laski myös siinä 8,5:een. 1975 vuodesta lähtien tähän päivään saakka kaikki VAZ-moottorit (1,2-1,6) saivat yhteisen 8,5 puristeisen sylinterikannen 21011-1003015-10. Siinä on jäähdytysnesteen aukot kuten vanhassa 1,3 kannessa mutta muut mitat ja tilavuuden kuten vanhassa 1,2 kannessa. Samaan aikaan vuonna 1975 uuden sylinterinkannen kanssa 1,3 litran moottorissa männät muuttui malliksi 21011-1004014-10. 1,7 litran moottoreissa kansi on mallia 21213-1003015 ja silloin puristussuhde on 9,3. 1700:n kansi ei ole yhteen sopiva muiden moottorien kanssa. Ladan klassiset moottoritLadan moottorit voidaan jakaa kahteen pääryhmään. Jako tapahtuu sylinterivälin mukaan. Sylinteriväliltään 95 mm:n moottorit joissa sylinteriryhmä on pidempi ja rakenteeltaan perustuu alkuperäiseen Ladan 1200 moottoriin. Toinen ryhmä 89 mm:n moottorit jotka on tarkoitettu pääsääntöisesti etuvetoisiin autoihin ja perustuvat rakenteellisesti ensimmäistä kertaa Samarassa käyttöön otettuun moottoriin. Näiden lisäksi on tietysti pieninä määrinä VAZ autoissa käytetty venäläisiä Wankel- ja sähkömoottoreita sekä ulkomaisia moottoreita mm. Peugeot ja Opel. Tässä artikkelissa keskitytään perinteiseen 95 mm:n moottoriin, jota käytetään takavetoisissa Lada ja nelivetoisissa Niva malleissa. Tähän mennessä moottorista on kehitetty versiot 1,2 litrasta 2,0 litraan asti, mutta periaatteessa vielä varaa pitäisi riittää peräti 2,3 litraan asti. Moottorien perusrakenne on sama. Nelisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, kampiakseli tuettu viidellä runkolaakerilla, yksi sylinterinkanteen sijoitettu nokka-akseli, riviin sijoitetut venttiilit joita on kaksi sylinteriä kohden. Nokka-akselia käyttävä ketju käyttää myös apuakselia, jolla käytetään virranjakajaa ja öljypumppua. Polttoaineen ruiskutuksella varustetuissa malleissa on elektroninen sytytys ilman virranjakajaa. Sylinterinkansi on vuodesta 1974 alkaen ollut kaikissa 1,2-1,6 litraisissa moottoreissa sama, jonka puristus suhde on 8,5, ensimmäisinä vuosina 8,8 puristus. 1,5 litran moottorista on lisäksi Kiinan vientiversio, jossa puristus on alle 8. Matalapuristeisessa 1,5 litran VAZ-21033 moottorissa käytetään erillaisia mäntiä. Isommissa moottoreissa on oman malliset sylinterin kannet joissa puristus alkaen 9,3. Uusimmissa 1,7 litran ruiskutus versioissa on hydraulinen venttiilikoneisto. Muuten muutokset on lähinnä sylinterin mitoissa sekä moottorin polttoainejärjestelmässä. Perinteisestä moottorimallista on kaasutin- ja ruiskuversiot (yksi- ja monipisteruisku) sekä myös diesel. Diesel moottorit valmistaa venäläinen Barnaultransmash. Sylinterin mittoja on muutettu suurentamalla sylinterin halkaisijaa tai pidentämällä iskua käyttäen eri kampiakselia ja korkeampaa lohkoa. Eniten muista perinteisistä moottoreista poikkeaa 2105-moottori jossa nokka-akselia ja apuakselia käyttävän ketjun sijasta on hammashihna. Muilta osin 2105 moottori noudattaa lähes samaa rakennetta. VFTS on kokeellisesti tehnyt kilpailukäyttöön sylinterin kannen kahdella nokka-akselilla ja neljällä venttiilillä sylinteriä kohden, muita moni venttiilisiä 95 mm:n moottoreita ei ole tehty. Moottoreista VAZ-2106 ja VAZ-2130 on myös versiot Moskvitsh ja Izh autoja varten. Periaatteessa mikä tahansa 95 mm:n moottoreista pitäisi olla helposti asennettavissa mihin tahansa takavetoiseen Ladaan. Lada kaasuttimetDAAZ-Weber Käytetty Lada takavetoisissa ja Niva malleissa vuosina 1971-1981 yhdessä virranjakajaa ilman alipainesäädintä. Mekaaninen kakkoskurkun käyttö. Mallien erot lähinnä suuttimissa yms. yksityiskohdissa DAAZ-(Weber)-Ozon Käytetty Lada takavetoisissa ja Niva malleissa vuosina 1980-1991
yhdessä alipainesäätimellä varustetun virranjakajan kanssa.
Muuten lähes kuin edellinen malli, mutta toisiokurkku alipainekäyttöinen
mekaanisen käytön sijaan. Autonominen tyhjäkäyntipiiri, jossa
alipaineohjattu saasteenalennus järjestelmä (poislukien -10 ja -20 kaasutin
mallit).
DAAZ-Solex Samaran alkuperäismalli vuosina 1986-1991, jota asennettu myös osaan takavetoisista vuodesta 1986 alkaen vuoteen 1991 asti. Kärjettömän sytytyksen kanssa käytetty kaasutinmalli. Käytetty myös yhdessä katalysaattorin kanssa säädettynä eri arvoihin. Vaiheittain avautuvat kaasuläpät ja sähköisesti moottorin kierrosluvun ja kaasuläpän asennon mukaan sulkeutuva tyhjäkäyntipiiri. DAAZ-Solex + Axtec Käytetty vähäpäästöisissä malleissa vuosina 1992-1996
yhdessä katalysaattorin kanssa. Perustuen normaali Solex-malliin,
mutta varustettu puoliautomaattisella kylmäkäynnistilaitteella sekä
US83 normin mukaisella pakokaasupäästöjä vähentävällä laitteistolla.
Pakokaasupäästöjen vähentämiseksi kaasuttimessa on elektronisen ohjainlaitteen
(AFR) ohjaamat solenoidi suuttimet tyhjäkäynti- ja pääpolttoaine järjestelmässä.
Lisäksi polttoainehöyryjen talteen otto järjestelmä sekä pakokaasujen
takaisin kierrätysjärjestelmä (EGR).
|