Ajankohtaista Kuvat Historia Linkit Foorumi
Tekniikka korjaus ja huolto
Lada-infon alkusivu
Huollon eri osa-alueet on eritelty yllä olevien alasivujen linkkien takana.

VAZ autojen mallinumerointi ja VIN-koodi

Neuvostoliitossa 60-luvun lopussa käyttöön otettu autojen numerointi järjestelmä on oikein tulkittuna aivan selkeä ja informatiivinen. Tässä hieman ohjetta, miten pääset alkuun. Esimerkissä muodostamme yhden mallinumeron.

Mallinimessä ensimmäinen kirjain yhdistelmä kertoo valmistaja tehtaan. VAZ on volgan autotehdas (lyhenne tulee venäjän kielisestä nimestä). Kirjaimien jälkeen yleensä väliviivan (-) jälkeen tulee ryhmä numeroita, joita on vähintään neljä ja korkeintaan kuusi.


Ensimmäinen numero kertoo auton koko luokan. Jako sylinterin tilavuuksien mukaan on suurin piirtein seuraavanlainen 1 = alle 1,2 litraa, 2 = 1,2 - 2,0 litraa, 3 = yli 2,0 litraa mutta alle 3,5 ja 4 = yli 3,5 litraa. Numerot 5 - 7 ovat erikokoisia kurma-autoja, jotka jaetaan kokonaispainon mukaan. Numerot 8 - 9 on perävaunuja. Suurin osa Ladan malleista alkaa numerolla 2. VAZ tehtaan pieni 0,75 litrainen Oka mallin koodi on VAZ-11113. Poikkeuksena on Lada Calina mallit joiden koodit alkaa 1 (VAZ-1119) vaikka moottorit ovat 1,6 - 1,8 litraiset.


Toinen numero kertoo ajoneuvolajin. 1 on henkilöauto, 2 linja-auto, bussi 3 lava-auto tai alusta, 4 puoliperävaunun vetoauto, 5 maansiirtoauto (kippi lava), 6 säiliöauto, 7 pakettiauto, 8 varalla ja 9 erikoisajoneuvot (ambulanssit). Ladoista suurin osa on henkilöautoja siksi toinen numero on 1, mutta on myös lava-autoja kuten VIS-2345 eli toinen numero on 3.


Seuraavat kaksi numeroa erottavat mallit toisistaan ja niitä tehtaat antavat, joko järjestyksessä tai miten sattuu. Esimerkiksi Samaran perusmallin yksilöinti numerot ovat 08 kun takavetoinen perusmalli VAZ-2101:ssä oli 01. Nämä neljä numeroa yleensä muodostaa perusmallin numeron.


Viides numero näiden perässä erittelee mallimuunnoksen perusmallista. Aiemmissa kohdissa olemme muodostaneet Samaran perusmallin koodin VAZ-2108 kun perään lisätään numero 3 on kyseessä 1,5 litran moottorilla varustettu muunnos 2108 autosta. Kuudes numero erittelee samaan tapaan muunnoksen edellisestä. Esimerkki tapauksessa se on 0, eli muunnosta ei siis ole. Viimeisenä olevat nollat jätetäänkin, useimmiten, malli merkinnästä pois. Eli Samara kolmiovinen 1,5 litran versio on VAZ-21083. Muunnoksien numerot on myös tehtaan päätettävissä ja usein tehtailla on omia tunnistus sääntöjään. VAZ-autoissa viides numero 5 tarkoittaa usein diesel moottoria ja Bronton valmistamissa kuudes numero 2 tarkoittaa panssaroitua mallia. Pääsääntö on kuitenkin, että kahdella eri autolla ei voi olla täysin samaa numerokoodia. Usein tästä syystä tuotantomallin numero onkin eri kuin prototyypille annettu numero.


Malli merkinnän perään voidaan vielä merkitä lisämääre, kuten mallissa VAZ-21083-20, jossa -20 tarkoittaa polttoaineenruiskutusta. Nämäkin koodit ovat tehtaan valittavissa.
Myyntinimiä voidaan antaa eri koodeille, kuten Lada, Samara jne. Tai myynti mallina nykyään jätetään usein mallinumeron ensimmäinen 2 pois, kuten Lada 110 mallissa joka onkin VAZ-2110.

 

Edellä tehtiin siis autolle mallinumero, mutta on vielä erikseen VIN koodi, joka löytyy auton tyyppikilvestä. Käydään sen tulkintaa myös lyhyesti läpi, käyttäen edellä luomaamme mallinumeroa 21083-20.


80-luvun alussa käyttöön tulleessa kansainvälisessä VIN koodi järjestelmässä Lada tehdas on merkitty lyhenteellä XTA. Kirjaimet yksilöi tehtaan ja sen sijainnin. Perään tulee edellä luotu mallinumero, mutta otetaan viimeinen nollakin mukaan, mutta ei lisämäärettä, XTA210830. Sen perään tulee merkki joka ilmaisee valmistus vuoden, laskenta alkaa mallivuodesta 1980 joka on kirjain A. Eli malli XTA210830S on jo aika lähellä 90-luvun loppua. Sitten tulee vielä auton sarjanumero, joka on tehtaalla annettu juokseva numerointi. Valmis VIN koodi voisi olla seuraavanlainen XTA210830S2001274.

Vuosikoodit

1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989
A B C D E F G H J K
1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999
L M N P R S T V W X
2000 2001 2002 2003 2004
Y 1 2 3 4 .....

Pakokaasupäästönormit

tyyppikatsastus käyttöönotto päästövaatimus
ennen 1.3.1977 ennen 1.3.77-30.6.1987 -
1.7.87-31.12.91 R15/04
1.1.92 alkaen US83
1.3.1977-31.12.1980 1.3.77-31.12.80 R15/02
1.1.81-30.6.87 R15/03
1.7.87-31.12.91 R15/04
1.1.92 alkaen US83
1.1.1981-30.6.1986 1.1.81-30.6.87 R15/03
1.7.87-31.12.91 R15/04
1.1.92 alkaen US83
1.7.1986-31.12.1989 1.7.86-31.12.91 R15/04
1.1.92 alkaen US83
1.1.90 alkaen 1.1.90 alkaen US83

R15/04:stä lähtien pitää olla moottorin vaihdosta päästötodistus, moottori pitää olla uudemmasta autosta