Ajankohtaista Kuvat Historia Linkit Foorumi
Tekniikka korjaus ja huolto
Lada-infon alkusivu
Huollon eri osa-alueet on eritelty yllä olevien alasivujen linkkien takana.

Lada-projektit

Ajotietokoneen Stat 5110.7 asennus Lada 110 autoon

Malli Stat 5110.7 on autoihin, joissa ruiskumoottori Bosch MP7.0 ohjaimella. Tällaisia autoja Suomessa on Euro-2 päästönormin mukaiset 8-venttiiliset mallit (Sedan VAZ-21102-P00-110 ja STW VAZ-2111-P00-110) sekä kaikki Euro-3 mallit. (110 sijaan 130 mallikoodissa)

Paketti sisältää

  • Ajotietokone
  • Käyttöohje
  • musta johto

    Asennus

    Ajotietokone asennetaan keskikonsoliin kellon tilalle. Otetaan kello ulos ja irrotetaan sen liitin. Kello pysyy paikallaan neljän painettavan kielekkeen avulla jotka sijaisevat kellon ylä ja alanurkissa. Kellon liitin on yksirivinen, mutta kellon takana on toinen oheisen kuvan mukainen mukainen liitin, joka on tarkoitettu ajotietokoneelle.

    Asenna pakkauksen mukana tullut musta johdin liittimen pistokkeeseen 9. johdon toinen pää kytketään diagnoosi pistokkeen M liittimeen (=k-linja, Euro-3 mallien OBD-2 pistokkeessa). Diagnoosi pistoke sijaitsee ohjausakselin oikealla puolella virtalukosta alaspäin.

    Euro-2 diagnoosipistoke

    Euro-3 diagnoosipistoke

    OBD-II pistoke autossa

    Laite on tämän ohjeen mukaan onnistuneesti asennettu 30.1.2004 Lada 110 STW 16v Festival -03 autoon.




    Ajotietokoneen MK-10 asennus Lada 110 autoon

    Ohje ensisijaisesti autoihin, joissa ruiskumoottori Bosch M1.5.4, Bosch M1.5.4N tai Janvar-5.1. ohjaimella. Tällaisia autoja Suomessa on Euro-2 päästönormin mukaiset 16-venttiiliset mallit (Sedan VAZ-21103-R00-110 ja STW VAZ-21113-R00-110)

    Paketti sisältää

  • Ajotietokone MK-10
  • Käyttöohjekirja
  • Lämpötilatunnistin
  • Sininen johto
  • Keltainen johto

    Asennus (auto varustettu APS-4 ajonestolaitteella)

    Ajotietokone asennetaan keskikonsoliin kellon tilalle. Otetaan kello ulos ja irrotetaan sen liitin. Kello pysyy paikallaan neljän painettavan kielekkeen avulla jotka sijaisevat kellon ylä ja alanurkissa. Kellon liitin on yksirivinen, mutta kellon takana on toinen oheisen kuvan mukainen mukainen liitin, joka on tarkoitettu ajotietokoneelle. Vanhemmissa autoissa liittimen valmisjohdotus on aina kaasutinmallin mukainen, joten johtoja tarvitsee vaihdella.

    Ennestään liittimeen kytketyistä johdoista vain pistokkeisiin no 1, 3, 4 ja 5 tulevat johdot jäävät paikalleen, loput irroitetaan. Johtojen irroittaminen käy työntämällä liittimen pienempään aukoon pienen meisselin ja vetämällä johdon irti.

    Siirrä kellon liittimestä valon valkoinen johdin pistokkeeseen 8

    Asenna pakkauksen mukana tullut sininen johdin liittimen pistokkeeseen 2. Sinisen johtimen toinen pää liitetään BSK:n* vaaleasiniseen/valkoiseen johtimeen (avoimen kuljettajan oven signaali). Tähän liitokseen tarvitset ryöstäjäliitimen. valvontataulu on kiinnitetty samoin kuin kello.

    Asenna pakkauksen mukana tullut keltainen johdin liittimen pistokkeeseen 7. Keltaisen johdon toinen pää kytketään diagnoosi pistokkeen M liittimeen (=k-linja, kuvassa M). Diagnoosi pistoke sijaitsee ohjausakselin oikealla puolella virtalukosta alaspäin.

    Liitä mukana pakkauksessa olevan lämpötilatunnistimen punainen johdin liittimen pistokkeeseen 9 ja valkoinen johdin pistokkeeseen 6. Asenna lämpötilatunnistin esimerkiksi ulkopuolisen taustapeilin kuoreen tai ulkoilman sisäänmenoaukolle.

    taulukko ajotietokoneen liittimistä

    liitin no johdon väri liittimen nimi liittimen osoite
    1 vihreä kulutus tunnistimen lähtö ruiskun ohjaimelle
    2 sininen avoimen kuljettajan oven signaali kontakti 14 BSK:lle*
    3 valkoinen punaisella raidalla virta sulakkeelle F17
    4 musta maadoitus auton koriin
    5 ruskea nopeus tunnistimen signaali ruiskun ohjaimelle
    6 valkoinen johdin lämpötila tunnistimelle
    7 keltainen toimintakoodien linja kontakti M diagnoosipistokkeessa
    8 valkoinen seisontavalo signaali kellon valkoinen johdin
    9 punainen johdin lämpötila tunnistimelle

    * BSK auton valvontataulu joka sijaitsee kellon vieressä
    mikäli asennusten jälkeen ei matkamittari toiminnot toimi oikein vaatii auton nopeusmittarin kytkennät toimenpiteitä. (Toimi ainakin mekaanisessa mittaristossa).
    Laite on tämän ohjeen mukaan onnistuneesti asennettu 3.1.2004 Lada 110 STW 16v Festival -00 autoon.





    Kaasutin moottorin mikroprosessori suorasytytys ja ohjainjärjestelmä

    Esimerkin mukainen moottorin ohjainjärjestelmä on käytössä osassa valmistettuja Samaroita. Esimerkki järjestelmästä poistettu diagnoosipistoke johtoineen. Osanumerot ovat Samaran alkuperäisiä. Järjestelmästä on myös vanhempi versio MC-2713-02 kontrollerilla, mutta sen kytkentäkaavio on monivaiheisempi koska siinä on erillinen sytytyksen ohjainlaite.

    UI ja NO tunnistimet tulee Samarassa kytkin koppaan ja ne lukee singnaalin vauhtipyörältä, samaa virkaa tekee ruiskusamarassa yksi tunnistin joka on moottorin etupäässä ja lukee kampiakselin asentoa laturin hihnapyörältä. Näiden tunnistimien lisäksi järjestelmä tulkitsee jäähdytysnesteen lämpötilaa, kaasuläpän asentoa (auki vai kiinni) ja imusarjan alipainetta. Kaasuttimena alkuperäisessä versiossa on Solex 21083-1107010-05 joka poikkeaa vain suuttimien arvojen osalta tavallisesta Samaran kaasuttimesta. Tyhjäkäyntipiirin sulkusolenoidille ei ole erillistä ohjainlaitetta, koska kontrolleri ohjaa myös sitä.

    Samaraa muutettaessa tarvitaan seuraavia osia:

  • puolat 2 kappaletta osanumeroilla 21083-3705010-10
  • puolien kiinnike osanumerolla 21083-3705704
  • puolien kiinnike osanumerolla 21083-3705710
  • ohjainlaite (kontrolleri) osanumerolla 21083-3854010-10
  • johtimet osanumerolla 21093-3724026-10
  • impulssitunnistimet 2 kappaletta osanumeroilla 21083-3847010
  • yläkuolokohdan tunnistin osanumerolla 2105-3846010
  • jäähdytysneste putkisto osanumerolla 21083-1303014
  • sekä edelliseen tunnistin osanumerolla 21083-3828010-10

    HUOMAA! tämä on alkuperäiseen rakenteeseen perustuva kuvaus, käytännössä tätä ei ole vielä toteutettu