![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
yleistä | huolto | moottorit | voimansiirto | alustarakennelmat | sähköjärjestelmä | kori ja varusteet | projektit | kokemukset ja vinkit |
![]() ![]() ![]() |
Lada-projektitAjotietokoneen Stat 5110.7 asennus Lada 110 autoonMalli Stat 5110.7 on autoihin, joissa ruiskumoottori Bosch MP7.0 ohjaimella. Tällaisia autoja Suomessa on Euro-2 päästönormin mukaiset 8-venttiiliset mallit (Sedan VAZ-21102-P00-110 ja STW VAZ-2111-P00-110) sekä kaikki Euro-3 mallit. (110 sijaan 130 mallikoodissa) Paketti sisältää Asennus Ajotietokone asennetaan keskikonsoliin kellon tilalle. Otetaan kello ulos ja irrotetaan sen liitin. Kello pysyy paikallaan neljän painettavan kielekkeen avulla jotka sijaisevat kellon ylä ja alanurkissa.
Kellon liitin on yksirivinen, mutta kellon takana on toinen oheisen kuvan mukainen mukainen liitin, joka on tarkoitettu ajotietokoneelle.
Asenna pakkauksen mukana tullut musta johdin liittimen pistokkeeseen 9. johdon toinen pää kytketään diagnoosi pistokkeen M liittimeen (=k-linja, Euro-3 mallien OBD-2 pistokkeessa). Diagnoosi pistoke sijaitsee ohjausakselin oikealla puolella virtalukosta alaspäin. Euro-2 diagnoosipistoke
Euro-3 diagnoosipistoke Laite on tämän ohjeen mukaan onnistuneesti asennettu 30.1.2004 Lada 110 STW 16v Festival -03 autoon.
Ajotietokoneen MK-10 asennus Lada 110 autoonOhje ensisijaisesti autoihin, joissa ruiskumoottori Bosch M1.5.4, Bosch M1.5.4N tai Janvar-5.1. ohjaimella. Tällaisia autoja Suomessa on Euro-2 päästönormin mukaiset 16-venttiiliset mallit (Sedan VAZ-21103-R00-110 ja STW VAZ-21113-R00-110) Paketti sisältää Asennus (auto varustettu APS-4 ajonestolaitteella) Ajotietokone asennetaan keskikonsoliin kellon tilalle. Otetaan kello
ulos ja irrotetaan sen liitin. Kello pysyy paikallaan neljän painettavan
kielekkeen avulla jotka sijaisevat kellon ylä ja alanurkissa. Kellon
liitin on yksirivinen, mutta kellon takana on toinen oheisen kuvan
mukainen mukainen liitin, joka on tarkoitettu ajotietokoneelle. Vanhemmissa
autoissa liittimen valmisjohdotus on aina kaasutinmallin mukainen,
joten johtoja tarvitsee vaihdella. Ennestään liittimeen kytketyistä johdoista vain pistokkeisiin no 1, 3, 4 ja 5 tulevat johdot jäävät paikalleen, loput irroitetaan. Johtojen irroittaminen käy työntämällä liittimen pienempään aukoon pienen meisselin ja vetämällä johdon irti. Siirrä kellon liittimestä valon valkoinen johdin pistokkeeseen 8 Asenna pakkauksen mukana tullut sininen johdin liittimen pistokkeeseen 2. Sinisen johtimen toinen pää liitetään BSK:n* vaaleasiniseen/valkoiseen johtimeen (avoimen kuljettajan oven signaali). Tähän liitokseen tarvitset ryöstäjäliitimen. valvontataulu on kiinnitetty samoin kuin kello. Asenna pakkauksen mukana tullut keltainen johdin liittimen
pistokkeeseen 7. Keltaisen johdon toinen pää kytketään diagnoosi pistokkeen
M liittimeen (=k-linja, kuvassa M). Diagnoosi pistoke sijaitsee ohjausakselin
oikealla puolella virtalukosta alaspäin. Liitä mukana pakkauksessa olevan lämpötilatunnistimen punainen johdin liittimen pistokkeeseen 9 ja valkoinen johdin pistokkeeseen 6. Asenna lämpötilatunnistin esimerkiksi ulkopuolisen taustapeilin kuoreen tai ulkoilman sisäänmenoaukolle. taulukko ajotietokoneen liittimistä
* BSK auton valvontataulu joka sijaitsee kellon vieressä Kaasutin moottorin mikroprosessori suorasytytys ja ohjainjärjestelmäEsimerkin mukainen moottorin ohjainjärjestelmä on käytössä osassa valmistettuja Samaroita. Esimerkki järjestelmästä poistettu diagnoosipistoke johtoineen. Osanumerot ovat Samaran alkuperäisiä. Järjestelmästä on myös vanhempi versio MC-2713-02 kontrollerilla, mutta sen kytkentäkaavio on monivaiheisempi koska siinä on erillinen sytytyksen ohjainlaite.
UI ja NO tunnistimet tulee Samarassa kytkin koppaan ja ne lukee singnaalin vauhtipyörältä, samaa virkaa tekee ruiskusamarassa yksi tunnistin joka on moottorin etupäässä ja lukee kampiakselin asentoa laturin hihnapyörältä. Näiden tunnistimien lisäksi järjestelmä tulkitsee jäähdytysnesteen lämpötilaa, kaasuläpän asentoa (auki vai kiinni) ja imusarjan alipainetta. Kaasuttimena alkuperäisessä versiossa on Solex 21083-1107010-05 joka poikkeaa vain suuttimien arvojen osalta tavallisesta Samaran kaasuttimesta. Tyhjäkäyntipiirin sulkusolenoidille ei ole erillistä ohjainlaitetta, koska kontrolleri ohjaa myös sitä. Samaraa muutettaessa tarvitaan seuraavia osia: HUOMAA! tämä on alkuperäiseen rakenteeseen perustuva kuvaus, käytännössä tätä ei ole vielä toteutettu
|